۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۸ بیانیه انجمن اسلامی علوم پزشکی مشهد پيرامون وضعيت پيش روي دانشگاه پس از انتخابات

دعوت وزیر بهداشت به انتصاب مدیران صادق، معتدل و مرتبط با جامعه دانشجویی

از وزیر محتر بهداشت تقاضا داریم تا با عمل به این گفته رئیس جمهور منتخب که «ملت در این انتخابات پیروز شد و ما اگر صدای ملت را نشنویم شکست می خوریم و اگر به خوبی این صدا را بشنویم و بر اساس آن عمل کنیم ملت همواره پشتیبان ما خواهد بود. در سیاست گذاری ها و انتصاب مدیران میانی که ارتباط مستقیم و ملموسی با متن جامعه بالاخص دانشجویان دارند دقت و حساسیت لازم را مبذول نمایند تا افراد برگزیده حامل حقیقی و صادق گفتمان اصلاح و اعتدال باشند تا ملت باهوش نیز همچنان پشتیبان دولت منتخب در ادامه...

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیانیه ای  پیرامون وضعیت پیش روی دانشگاه پس از انتخابات و حماسه ۲۴ خرداد صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه ی شماره ۱ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 پیرامون وضعیت پیش روی دانشگاه پس از انتخابات و حماسه ۲۴ خرداد

«همانا مشیت الهی بر آن است که خداوند حال قومی را دگرگون نمی سازد مگر خود آن قوم بخواهند.»     قرآن کریم

 در خاستگاه بیست و چهارم خرداد ۹۲، حماسه ای بزر گ رقم خورد و مردم با آرای قاطع خود حرکتی را برگزیدند که منادی تغییر و تحول و حامل پرچم اصلاح و اعتدال بود. پس ازاین انتخاب معنادار، تا به این هنگام شاهد دگرگونی فضای جامعه بوده ایم به نحوی که بارقه های امید در چشم های مردم متبلور گشت و امید به ایجاد فضای آشتی و همدلی در سایه ی رقابت سالم، در دل های آنان جوانه زد. به وضوح آشکار است که التیام زخم ها و جراحت های کهنه و پنهان اجتماعی در طی ۸ سال گذشته فرایندی تدریجی و مسیری طولانی است که نیاز به صبر و مشارکت همگان دارد. و اما آگاه باشیم که این امید و نشاط به وجود آمده می تواند به مثابه ی شمشیر دولبه ای باشد که اگر دوام آن حفظ و قوام آن مستحکم گردد، تمامیت خواهان را ناامید و دلسوزان واقعی را امیدوار خواهد ساخت و هزاران افسوس اگر که لبه ی دیگر آن نمایان شود چرا که ناامیدی پس از امید بس فاجعه آمیزتر از ناامیدی آغازین خواهد بود.

پیروزی گفتمان اعتدال و اقبال و اعتماد قاطبه ی ملت  ایران به این جریان مردمی و تحول خواه در ره آورد بیست و چهارم خرداد ، بواقع روی گردانی مردم بود نسبت به مشی فکری و رفتاری جریان های انحصارطلب و اقتدارگرا که نابسامانی ها و نابهنجاری ها را بر حیات بخش بزرگی از جامعه فرود آورد. در این چند سال  نه تنها ریشه ی امید در دلها خشکانده شد بلکه با ماجراجویی ها و غوغا سالاری ها، هزینه هایی بس گزاف پیش روی ملت قرار گرفت. پی آمد این سری مسائل و معضلات در ابعاد فرهنگی چه بسا سهمگین تر حتی نسبت به زیان های وارده به حوزه های سیاسی و اقتصادی بود. استقرار بداخلاقی ها و ضد فرهنگ هایی نظیر تزویر، ریا تملق و چاپلوسی تنها یک مشت از خرواریست که بر سپهر عمومی جامعه هویدا گشت.

متاسفانه در چنین فضای مسموم و رخوت انگیزی انسان هایی با سرهای کوچک و دهان های بزرگ خود را بر پیکر جامعه تحمیل کردند و عمدتا آگاهانه یا ناآگاهانه در پی تامین یا تبلور خواسته های غریزی مانند قدرت، برتری جویی، تخریب و نابودی دیگران، حسادت، وارونه جلوه دادن حقایق برای حفظ وضع موجود و هراس از فهم واقعیت بودند.

در دانشگاه که به گفته ی امام خمینی (ره) مبدا تمامی تحولات می باشد و می بایست به عنوان مولد به نقش آفرینی خود در تربیت نیرو و گسترش وآموزش علم و فرهنگ در سطح جامعه مبادرت بورزد، امکان و زمینه نقد عملا وارد سیر قهقرایی شد. دانشجو که طبق رسالت خویش می بایست با برخورداری از قدرت نقد به واکاوی مسائل مختلف پیرامون خود بپردازد و در بطن تحلیل ها و اقدامات عملی دانشگاه حضور داشته باشد، از متن به حاشیه رانده شده و منزوی گردید به نحوی که امروز تقریبا اثری از جریان های منتقد و ناظر در دانشگاه باقی نمانده است و تشکل های دانشجویی و اعضای هیئت علمی دانشگاه که قرار بود به این مهم بپردازند نیز، با مشقت این دوران را سپری کرده و به سختی می توانستند حرف بدنه خود را مطرح کنند و اگر  صداهایی نا همسو با جریان اقتدارگرا در دانشگاه مطرح می شد در تنگنا قرار می گرفتند تا اینکه نتوانند صدای دانشگاه و جامعه باشند. ایجاد محدودیت در انجام فعالیت های علمی، صنفی، فرهنگی و سیاسی و برخورد با فعالان دانشجویی و دانشگاهی، برکناری و به انزوا کشاندن هدف دار و برنامه ریزی شده ی بعضی از دانشجویان و اساتید، پرونده سازی و تسویه حساب های شخصی و جناحی و در یک کلام حاکم شدن فضای شدید امنیتی، عملا دانشگاه را به محیطی آکنده از ناامیدی و رخوت بدل کرد.

انجمن اسلامی دانشجویان به عنوان اصیل ترین تشکل دانشجویی دانشگاه، لازم می داند تا نقش محوری خود در مسیر به تحقق رسیدن خواست اکثریت مردم و بویژه قشر  جوان را در دانشگاه دنبال نماید. در این راه، بازیابی جایگاه واقعی و نیز استقلال از دست رفته ی دانشگاه به عنوان مبدا و مولد علم وفرهنگ در جامعه را در اولویت مطالبات پیش روی خود می داند چنان که در توصیف و اشاره به این بخش مهم یعنی جایگاه و استقلال از دست رفته دانشگاه در طی هشت سال گذشته باید اعتراف کرد که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پی این سلسله از سوء مدیریت ها و ناکارآمدی ها، محل رفت و آمدها و تصمیم های مجموعه ها و افراد غیرمرتبط با دانشگاه شد.

حال از وزیر محتر بهداشت تقاضا داریم تا با عمل به این گفته رئیس جمهور منتخب که «ملت در این انتخابات پیروز شد و ما اگر صدای ملت را نشنویم شکست می خوریم و اگر به خوبی این صدا را بشنویم و بر اساس آن عمل کنیم ملت همواره پشتیبان ما خواهد بود. در سیاست گذاری ها و انتصاب مدیران میانی که ارتباط مستقیم و ملموسی با متن جامعه بالاخص دانشجویان دارند دقت و حساسیت لازم را مبذول نمایند تا افراد برگزیده حامل حقیقی و صادق گفتمان اصلاح و اعتدال باشند تا ملت باهوش نیز همچنان پشتیبان دولت منتخب در ادامه این راه سخت باشد.

 کنون و در پی پیام رسای ملت ایران در ۲۴ خرداد شایسته است آنان که مسبب به وجود آمدن شرایط فعلی دانشگاه بوده اند و هم آنهایی که به واسطه ی ابراز هواداری مخلصانه ی خود از کاندیدای محبوبشان علاوه بر تهیه و امضاء طومار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حتی از امکانات دانشگاه نیز جهت نقل وانتقال دانشجویان برای تنها نماندن سخنران شان استفاده نموده اند، کمی به خود بیایند و چشم خود را به روی حقایق بگشایند و ضمن این که به شگفتی آفرینی های تاریخی خود ! در طی ۸ سال گذشته خاتمه می دهند، به خواست اکثریت جامعه ی دانشگاهی احترام بگذارند و پسندیده است افرادی که در طول ۸ سال گذشته بر سر سفره دولتی که به دنبال امنیتی کردن دانشگاه ها بود سکوت اختیار کرده بودند، امروز  به جای ایجاد فشارهای مختلف برگفتمان پیروز انتخابات و رنگ عوض کردن های پی در پی و رایزنی های پشت پرده برای به قدرت رسیدن، به خودسازی درونی خویش بپردازند و عرصه را برای خالقین این حماسه باز بگذارند و آگاه باشند که با کاسبی واژه گان هرگز نخواهند توانست به تخطئه ی پدید آورندگان این حماسه بپردازند.

در پایان این شماره از بیانیه ی تحلیلی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به پیام انتخابات ۲۴ خرداد، اهتمام خود را در جهت عینیت بخشیدن به ایجاد فضای امید، عقلانیت و شایسته سالاری و جلوگیری از انحراف این جریان اصیل مردمی، به عنوان چشم ناظر و بیدار دانشگاه و جامعه اعلام می دارد و نیز امید آن دارد که ریاست محترم جمهور و دولت منتخب در جهت گام نهادن در مسیرتحقق شعارها و اهداف وعده داده شده به مردم ثابت قدم بوده و عظم و اراده ی خود را در برابر فشارها و موانع اقتدارگرایان به منصه ی ظهور برساند.

«شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد»

۰۴/۰۶/۱۳۹۲

 :::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 8