۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۹

از سازمان امور دانشجویان چه خبر؟

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: فعلاً خبری از تغییر مسئولان این سازمان نیست.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

محمود ملاباشی، رئیس سازمان امور دانشجویان در حاشیه نشست سرپرست وزارت علوم با روسای دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران درباره تعلیق بورسیه سال ۹۲ گفت:‌ کلمه بورسیه اطلاق عام است و داخل و خارج را شامل می‌شود.

به گفته وی سازمان امور دانشجویان برای بورسیه‌های خارج، ارز شش ماهه سال جاری را از بانک تجارت خریداری کرده است و ما این ارز را توسط رابط مرکز ارسال نموده ایم.

وی افزود: مسلماً مدتی طول می‌کشد که رابط ما بتواند ارز را به دست متقاضیان برساند، و این تکلیف برای اینکه این افراد تا پایان سال سرگردان نباشند، انجام شد.

ملاباشی در ادامه خاطرنشان کرد: مقرری بورسیه داخل نیز تا پایان سال و قبل از نامه سرپرست وزارت علوم در بورسیه تدوین شده و به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان در پاسخ به این سوال که «تا اطلاع ثانوی» قید شده در نامه سرپرست وزارت علوم چه معنایی دارد، تاکید کرد: این «تا اطلاع ثانوی» به معنای این است که تعهد مالی جدیدی برای بورسیه‌ها ایجاد نشود؛ لفظ تا اطلاع ثانوی تنها موارد مالی را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: قرار است یکشنبه اصلاحیه بودجه سال ۹۲ به مجلس فرستاده شود. این مسئله طبق قانون زمان خاص خودش را خواهد داشت و این مربوط به مسئله مالی کل کشور است و تنها شامل بورسیه‌های دانشگاهی نمی‌شود، بنابراین در یک فرصت یک تا ۱۰ هفته‌ای مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ملاباشی با اشاره به میزان اهمیت مقرری بورسیه دانشجویان خاطرنشان کرد: پرداخت مقرری بورسیه به تشخیص ما مثل حقوق و مزایای کارمندان است. هر وقت این موضوع مطرح شد که حقوق و مزایای کارمندان پرداخت نمی‌شود ما نیز مقرری بورسیه‌شدگان را پرداخت نمی‌کنیم. حقوق و مزایا جزو اولین پرداخت‌های مهم دولت است و حذف آن امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه گفت: مطمئن و معتقدم که با اصلاح بودجه، بورسیه‌ها سر جای خودشان هستند، منتهی فرق پرداخت مقرری بورسیه‌ها با حقوق و مزایای کارمندان در این است که ما می‌توانیم در صورت عدم پشتوانه مالی تعهد جدیدی در این زمینه ایجاد نکنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اعلام طی شدن روال عادی بورسیه‌های دانشگاهی خاطرنشان کرد: موضوع مطرح شده در نامه سرپرست وزارت علوم این است که تمام کسانی که تا به اینجای کار برای بورسیه قبول شده‌اند روال عادی این کار را طی می‌کنند و از این مقطع به بعد تعهد جدیدی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به شایعه تغییر مدیریت سازمان امور دانشجویان و جانشینی مجتبی صدیقی به جای خودش گفت: این موضوع را باید از سرپرست وزارت علوم سوال کنید. هر کسی تکلیفی دارد و تکلیف ما در حال حاضر این است که جایگاه را خالی نکنیم. در حال حاضر سازمان امور دانشجویان در یک موقعیت حساس و استثنایی است. از یک طرف فرصتی تا اول مهرماه و شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها باقی نمانده و از سوی دیگر عده‌ای می‌خواهند به بورسیه اول سپتامبر برسند. اینها مسائلی است که در صورت نبود یک مقام مسئول در سازمان مشکلات مهمی را ایجاد می‌کند.

ملاباشی افزود: بحث استعفا وجود ندارد. ما سر مسئولیت خودمان هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم، اما هر زمانی که سرپرست یا وزیر آینده تصمیمی در این زمینه گرفت ما طبق تصمیم وی عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان در پاسخ به این سوال که وعده رئیس‌جمهور دولت دهم درباره تحویل پراید به دانشجویان نمونه کشور به کجا رسید، گفت: این وعده عملیاتی شده و بودجه آن به ستاد وزارت علوم واگذار گشته است. اتفاقاً این مسئله خارج از شمول بررسی شد، اما درباره جزئیات آن اطلاعاتی ندارم.

وی افزود: عده‌ای می‌گویند این بودجه از طرف خزانه به وزارت علوم واریز شده و اگر این مسئله درست باشد با ریاست اداری و مالی جدید وزارتخانه هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد و حتماً این دین به دانشجویان نمونه ادا می‌شود.

ملاباشی در ادامه خاطرنشان کرد: قرار است با کارخانه سازنده این خودروها تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم و این مبلغ را برای دریافت پراید به آنها بدهیم و پس از آن ماشین را به دانشجویان نمونه اعطا کنیم. این هدیه به تمام ۸۰ دانشجوی نمونه وزارت علوم و ۳۵ دانشجوی نمونه وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود.

وی در توصیه به مسئولان آموزشی وزارت علوم در دولت جدید گفت:‌ فعالیت‌ها باید به طریقی باشد که با وجود مسئولان کاربلد هر سال تحصیلی با نشاط‌تر از سال گذشته آغاز شود و امیدواریم امسال همه تجربیات روی هم جمع شده و تلاش برای آغاز هر چه بانشاط‌تر سال تحصیلی انجام شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: برنامه ما این است که تمام حقوق دانشجویی را در نشست ورودی ها به دانشجویان جدیدالورود اعلام کنیم و آنها را تشویق نماییم تا از ابتدای ورود به دانشگاه بدانند با چه حقوقی طرف هستند و در ادامه تحصیل خودشان از حقوق طبیعی خود مطالبه‌گری و دفاع کنند.

ملاباشی در ادامه درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه انضباطی دانشجویی گفت: نکته مسلم در این زمینه این است که امسال با همان آیین‌نامه گذشته آغاز می‌شود، اما آیین‌نامه جدید زمانی جاری می‌شود که اصلاحات جدید در صحن علنی مجلس برای آن تصویب شود.

وی افزود: در حال حاضر در نوبت بررسی این مسئله در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و این موضوعات معمولاً در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌شود. به علاوه اینکه مسئله هیئت امنایی شدن سازمان امور دانشجویان نیز در نوبت بررسی در همین شورا قرار دارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به این مسئله که فشردگی برنامه دانشگاه‌ها در سال گذشته و آغاز زودتر از موعد سال تحصیلی جدید مشکلاتی را برای برگزاری اردوهای دانشجویان ورودی جدید به وجود آورده است یا خیر؟ تاکید کرد: این یک برنامه آموزشی است، اما نقش واسطه‌گری سازمان امور دانشجویان دراین موضوع برای دفاع از حقوق دانشجویان همیشه وجود داشته است. پیشنهاد ما برای جبران این مشکل این است که یک هفته جبرانی در طول ترم ارزش این را دارد که این اردوها برگزار شود.

ملاباشی افزود: از روزی که سازمان سنجش اسامی پذیرفته‌شدگان سال جدید را اعلام می‌کند، روند ثبت‌نام تا چهار پنج روز ادامه دارد و پس از آن ترم تحصیلی آغاز می‌شود، اما آنچه ظاهر قضیه نشان می‌دهد آن است که ترم جدید در اغلب دانشگاه‌ها از ۲۳ شهریورماه آغاز می‌شود، ولی دانشگاه‌هایی هم هستند که برنامه افتتاحیه سال تحصیلی را برای ۱۶ شهریور ماه در نظر گرفته‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌هایی که از ۱۶ شهریورماه ترم جدید تحصیلی را آغاز می‌کنند شانس بیشتری دارند که نیم سال دوم را حداقل هفت هفته قبل از پایان سال ۹۲ داشته باشند و امتحان میان ترم نیز برگزار شود و در نهایت بعد از‌ آن ترم با امتحانات در خرداد ماه به پایان برسد و لطمه‌ای به کارآموزی ها و ارتباط دانشگاه با صنعت وارد نشود.

رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین درباره وضعیت برون‌سپاری امکانات دانشگاهی بیان داشت: برون‌سپاری وضعیت غذا بالای ۹۰ درصد انجام شده است. در مورد خوابگاه‌ها نیز اگر پیشنهاد ما در تجدیدنظر بودجه مورد موافقت قرار گیرد، دانشگاه‌ها وام چهار درصدی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند تا خیرین و سرمایه‌گذاران خوابگاهی نیز بتوانند وارد صحنه ساخت و ساز دانشگاهی شوند.

وی افزود: به عقیده بنده مشکل واگذاری خوابگاه‌ها به طرز منطقی باید در اختیار دانشگاه باشد، اما باید اداره آنها در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد. مسئله به این صورت است که واگذاری اداره امور تحت نظارت دانشگاه است و پیمان‌کار حق این را ندارد که هر غذایی را وارد دانشگاه کند. غذا باید با برنامه و کیفیت و کمیت مشخص باشد.

ملاباشی در پایان تاکید کرد: منظور از گفتمان علم و فناوری این است که دانشگاه تنها باید دغدغه استاد و آزمایشگاه و امکانات اجرایی را داشته باشد و دغدغه مسائلی که از عهده سایر ارگان‌ها و نهادها برمی‌آید از دوش دانشگاه‌ها برداشته شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 33 = 35