۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۹ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

امیدواریم ادامه‌دهنده راه خاتمی باشیم

با توجه به تنگناهایی که دولت در زمینه اقتصادی به‌خصوص در حوزه اعتبارات عمرانی دارد، فکر نمی‌کنم در این زمینه بشود کار مهمی در سال جدید و آینده انجام دهیم ولی واقعیت این است که کشوری با چنین جمعیت و ظرفیتی نباید تنها تالار وحدت را به‌عنوان سالن استاندارد داشته باشد.

janatiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

نوشتاری از سحر آزاد:

بیشترین تجمع مقابل درها بود تا آواز «شهرام ناظری» که با نی «محمد موسوی» همراه شده بود، از پشت محفظه‌های شیشه‌ای استودیوی موزه موسیقی شنیده شود. تنها در لحظه پایانی که برای چند ثانیه یکی از درها باز شد، صدای ناظری درحالی که می‌گفت «لطفش تا به کِی» شنیده شد. نگهبانی که مانع ورود جمعیت می‌شد، با نگاهی اشاره کرد که سریع داخل شو اما اجرا تمام شده بود و ناظری درحال بیان این جمله بود که به او نگفته بودند باید بخواند. استودیوی موزه موسیقی عصر چهارشنبه، ششم‌شهریور با حضور بسیاری از اهالی این هنر همچون فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، حسن ریاحی، کامبیز روشن‌روان، فخرالدین فخرالدینی، صدیق تعریف، هوشنگ کامکار، کیوان ساکت، محمدرضا درویشی، بیژن بیژنی، حمیدرضا نوربخش، علیرضا قربانی، حافظ ناظری، سهراب پورناظری، تهمورس پورناظری، محمدمهدی عسگرپور، مجید جوزانی، محسن یگانه، بنیامین بهادری، شاهین فرهت و… افتتاح شد. در کنار اینها باید به شخصیت‌هایی مانند احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر هم اشاره کرد که در کنار وزیر ارشاد و شهردار تهران عصری برای موسیقیدان‌ها ساختند تا مجالی برای درد و دل‌هایشان شود.  علی جنتی، وزیر فرهنگ ارشاد در بخشی از این مراسم گفت که پیش از این هم بارها از موزه موسیقی بازدید کرده است و اظهار امیدواری کرد موزه بتواند پاتوق خوبی برای همه هنرمندان و اهالی موسیقی برای رشد هنر شود.  او سپس درباره فعالیت‌های شهردار تهران گفت: «بدون هرگونه شایبه باید از آقای قالیباف تشکر کنم که توجه خاصی به مسایل فرهنگی و هنری مبذول کرد. امیدوارم با همکاری نزدیک میان شهرداری تهران و وزارت ارشاد این قافله به پیش برود.» جنتی افزود: «یک نشاط جدید میان مردم به وجود آمده است. طی چند سال گذشته وقتی چهره‌های افسرده مردم را می‌دیدم، ناراحت می‌شدم. در شرایط جدید یک امیدواری ایجاد شده است و باید از این امیدواری صیانت کرد.» وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به احمد مسجدجامعی هم اشاره کرد: «باید از آقای مسجدجامعی به‌دلیل کمک‌هایی که به اهالی فرهنگ و ادب کرد، تشکر کنیم. امیدواریم ما ادامه‌دهنده راهی باشیم که خاتمی شروع کرد. قبل از اینکه رای اعتماد بگیرم از نظرات ایشان استفاده کردم و الان هم همین‌گونه است.»
علی مرادخانی، رییس موزه موسیقی که با آمدن دولت جدید به‌عنوان معاون هنری وزارت ارشاد معرفی شده است، در بخش دیگری از این برنامه گفت که به وزیر ارشاد گفته است موزه موسیقی را با هیچ‌کجا عوض نمی‌کند: «در موزه کارهای اساسی انجام می‌شود و خوشبختانه رییس‌هایم نیز موافقت کرده‌اند که بتوانم کارم را در اینجا ادامه دهم. امیدوارم از این پس که در معاونت هنری وزارت ارشاد هستم، با حمایت شهرداری این حوزه را به شایستگی در اختیار ملت ایران قرار دهیم.»  محمدباقر قالیباف، شهردار تهران سخنران بعدی این برنامه بود. او در ابتدای صحبت‌هایش بر این نکته تاکید کرد که طی مدت فعالیت خود درنظر داشته است، شهرداری را از سازمان خدماتی به سمت نهاد اجتماعی سوق دهد.  او ساخت پنج‌هزار صندلی در سالن‌های سینما، چهارهزارو۵۰۰صندلی در سالن‌های تئاتر، تاسیس باغ‌موزه قصر، باغ موزه کتاب و… را از فعالیت‌های شهرداری در عرصه فرهنگ دانست و در پایان خطاب به هنرمندان گفت: «هیچ‌وقت ما هنرمندان را که خالق زیبایی هستند، فراموش نکردیم.» فرهاد فخرالدینی، رهبر ارکستر و از پیشکسوتان موسیقی از هنرمندانی بود که برای مراسم افتتاح استودیوی موزه موسیقی دعوت شد. او ابتدا گفت: «نمی‌خواهم بگویم وضعیت موسیقی چگونه است، چراکه همه می‌دانند.» و ادامه داد: «با موسیقی و فرهنگ می‌توانیم به خود ببالیم، اما وقتی می‌بینم بعضی حرف‌ها چگونه شأن موسیقی را پایین می‌آورد دلم به درد می‌آید.» از سوی خوانندگان پاپ نیز خشایار اعتمادی به بیان برخی از دغدغه‌های این قشر پرداخت: «برای ضبط یک اثر باید به استودیوهایی خارجی برویم که هزینه زیادی دارد یا در استودیوهای زیرزمین‌هایی کار کنیم که تکنولوژی‌های خاصی ندارد. به قول معروف در حوضی که ماهی قرمز نیست، قورباغه امپراتور می‌شود.»
پس از اتمام سخنرانی‌ها جمعیت به سمت طبقه پایینی موزه که استودیو در آن قرار داشت، راهنمایی شدند اما به خاطر فضای محدود تنها مدیران، هنرمندان و عکاسان اجازه حضور یافتند و شهرام ناظری با نی موسوی اولین اثر این استودیو را ضبط کردند.
در جمع خبرنگاران
وزیر ارشاد پیش از ترک موزه موسیقی در جمع خبرنگاران حاضر شد. او درباره اظهارنظری که یک روز پیش از مراسم درباره فعالیت دو خانه سینما کرده بود، گفت: «در صحبتی که دیروز کردم، گفتم ما با گروه‌های مختلفی از اهالی سینما صحبت کرده‌ایم و آنها را به همکاری، انسجام و حل اختلاف سلیقه‌هایشان دعوت کرده‌ایم برای اینکه همه آنها در یک مرکز یعنی خانه سینما که الان تعطیل شده است، جمع شوند و پایگاهی برای همه آنها باشد.» او در توضیح بیشتر این موضوع اظهار کرد: «در عین حال من این مساله را دور ندانستم که ممکن است این دوستان احیانا به توافق نرسند و ما دو خانه سینما داشته باشیم اما نه به این معنا که هردو به اسم خانه‌سینما فعالیت کنند چون برخی انتقاد کردند خانه ثبت شده و نمی‌توان یک خانه‌سینمای جدید هم داشت. همین‌که اسم یکی از آنها «خانه‌سینمای ایرانیان» نام‌گذاری شده، می‌تواند نهادی مستقل برای جمعی از هنرمندان و سینماگران باشد. خانه‌سینمای قبلی هم محل فعالیت آنهایی باشد که در گذشته در آنجا بوده‌اند و به آن علاقه‌مند هستند. باید شرایطی فراهم شود که آنها دوباره مشغول به کار شوند و تبادل نظر و تجربه کنند تا اهدافی که برای خانه‌سینما ترسیم شده است، تحقق پیدا کند.»
جنتی مهم‌ترین کار در موسیقی را حمایت از پیشکسوتان دانست و در پاسخ به خبرنگاری درباره ساخت سالن‌های استاندارد موسیقی پاسخ گفت: «فعلا با توجه به تنگناهایی که دولت در زمینه اقتصادی به‌خصوص در حوزه اعتبارات عمرانی دارد، فکر نمی‌کنم در این زمینه بشود کار مهمی در سال جدید و آینده انجام دهیم ولی واقعیت این است که کشوری با چنین جمعیت و ظرفیتی نباید تنها تالار وحدت را به‌عنوان سالن استاندارد داشته باشد.»

منبع: روزنامه شرق

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

22 - = 18