۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰

واکنش‌ها به تصمیم اوباما در قبال سوریه

تصمیم باراک اوباما برای گرفتن تایید کنگره جهت انجام هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه با واکنش‌های متفاوتی در جهان روبرو شد اما بیشتر می‌توان گفت که دوستان و متحدان آمریکا را در تعجب فرو برد. انگلیس، حمایت کرد؛ فرانسه و ترکیه بر اشتیاق خود جهت حضور در هرگونه اقدام نظامی تاکید کردند و اسرائیلی‌ها ابروهای خود را بالا بردند.

afp3-26.jpegمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس از نظر اوباما برای جلب نظر کنگره تقدیر کرد و گفت که از این موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز سخنرانی اوباما را یک “سخنرانی خوب” توصیف کرد.

لورد اشتون، رهبر سابق لیبرال دموکرات‌های انگلیس نیز گفت: این یک اقدام “اصولی و شجاعانه” از سوی یک رئیس‌جمهور “شجاع و اصولی” بود.

وی خاطرنشان کرد که این موضع‌گیری اوباما احتمالات جدید متفاوتی را مطرح می‌کند که یکی از آنها این خواهد بود که پارلمان انگلیس ممکن است در موضع خود تجدید نظر کند.

تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس نیز تصریح کرد که رای پارلمان انگلیس در مورد حمله نظامی به سوریه اگرچه شوکه کننده بود اما با توجه به خاطرات مردم از جنگ عراق قابل درک بود.

وی در مصاحبه با روزنامه ساندی تایمز گفت: این موضوع درست است که تجربه جنگ عراق باعث این مساله می‌شود. اما مناقشه در سوریه مساله‌ای است که برای امنیت ملی ما مهم به شمار می‌رود.

بلر هشدار داد که لندن باید که باید دیر یا زود در مورد این مناقشه تصمیم‌گیری کند.

مجلس عوام انگلیس با شرکت این کشور در هرگونه حمله احتمالی آمریکا به سوریه مخالفت کرده است

در اسرائیل اظهارات اوباما با تردیدهای جدی روبرو شد. تحلیلگران تلویزیون رژیم صهیونیستی از اوباما به خاطر اینکه آمریکا را در منطقه ضعیف نشان داده به شدت انتقاد کردند.

یک مقام اسرائیلی گفت: این نگرانی وجود دارد که در منطقه این تصور به وجود آید که رئیس‌جمهور آمریکا برای استفاده از زور آن هم وقتی که خط قرمز نادیده گرفته می‌شود، نگران است و پیام اشتباهی را به دیگر قدرت‌های منطقه ارسال کند.

در ترکیه که از حامیان سرسخت حمله نظامی به سوریه است، یک سخنگوی دولتی گفت که آنکارا ترجیح میداد یک اقدام سریع انجام شود اما در سخنانی باراک اوباما عزم دولت آمریکا برای اقدام علیه سوریه دیده می‌شد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: ما ترجیح می‌دادیم هیچ تاخیری نباشد اما به وضوح روشن است که باید صبر کنیم و ما به اقدامات دموکراسی آمریکا احترام می‌گذاریم.

عربستان سعودی یکی دیگر از طرفداران اقدام علیه بشار اسد تاکنون به سخنان اوباما واکنشی نشان نداده است.

در اروپا تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر ایتالیا و یونان نسبت به اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

16 + = 26