۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰ عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

رئیس جدید دیوان محاسبات مشخص شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات خبر داد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

قاسم عزیزی، از انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در جلسه عصر امروز یکشنبه ۱۰ مردادماه این کمیسیون پس از مدت‌ها تلاش و بررسی، رئیس جدید دیوان محاسبات کشور را انتخاب کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: امین‌حسین رحیمی با اکثریت‌ آرا اعضای این کمیسیون رئیس دیوان محاسبات شد.

در پی انتصاب عبدالرضا رحمانی‌فضلی رئیس پیشین دیوان محاسبات به عنوان وزیر کشور کابینه یازدهم، روند انتخاب رئیس بعدی این دیوان آغاز شد به طوری که حدود ۳۵ نفر برای تصدی ریاست دیوان محاسبات مجلس ثبت نام کردند و نهایتا کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از میان محمدقسیم عثمانی نماینده فعلی مجلس، اصغر گرانمایه‌پور مستشار فعلی دیوان محاسبات، امین‌حسین رحیمی دادستان فعلی دیوان، حمید سعادت‌ مستشار فعلی دیوان محاسبات و حسینعلی امیری عضو سابق شورای نگهبان به عنوان گزینه‌های نهایی ریاست دیوان محاسبات، امین‌حسین رحیمی را به عنوان گزینه اصلی خود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و در صورت تا رای اعتماد مجلس، رحیمی عملا سکاندار “چشم نظارتی” مجلس خواهد شد.

این در حالی است که اصل ۵۴ قانون اساسی تصریح می‌کند: دیوان محاسبات کشور مستقیما” زیر نظر مجلس شورای اسلامی می‌باشد. سازمان و اداره امور آن در تهران و مراکز استان‌ها به موجب قانون تعیین خواهد شد.

اصل ۵۵ قانون اساسی در تکمیل این موضوع می‌افزاید: دیوان محاسبات به کلیه حساب‌های وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد رسیدگی یا حسابرسی می‌نماید که هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات ، حساب‌ها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌نماید. این گزارش باید در دسترس عموم گذاشته شود.

همچنین قانون دیوان محاسبات که در ۴۷ ماده تهیه شده به تفصیل به وظایف و اختیارت این نهاد می پردازد.

دیوان محاسبات دادگاهی است مالی که مأمور معاینه و تفکیک محاسبات اداره مالیه و تفریغ کلیه حسابداران خزانه بوده و نیز نظارت می‌کند که هزینه‌های معینه در بودجه از میزان معین شده تجاوز نکند و تغییر و تبدیل نیابد و هر وجهی در محل خود صرف شود و نیز مکلف است که در امر معاینه و تفکیک محاسبات ادارات دولتی و جمع‌آوری سند خرج محاسبات و صورت کلیه محاسبات مملکتی اقدام نماید.

دیوان‌ محاسبات‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مستقیما زیر نظر مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ است‌ و در امور مالی‌ و اداری‌ استقلال‌ دارد و اعتبار مورد نیاز آن‌ با پیشنهاد دیوان‌ و تایید کمیسیون‌ برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌ شورای ‌اسلامی‌ جداگانه‌ در لایحه‌ بودجه‌ کل‌ کشور منظور می‌شود.

رئیس‌ و دادستان ‌دیوان‌ محاسبات‌ پس‌ از افتتاح‌ هر دوره‌ قانونگذاری‌ به‌ پیشنهاد کمیسیون‌ برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و تصویب‌ نمایندگان‌ مردم ‌انتخاب‌ می‌شوند.

مقر دیوان‌ محاسبات‌ کشور در تهران‌ بوده‌ و در مراکز استان‌ها نیز ادارات کل مستقر می‌باشند. ۳ تا ۷ هیئت‌ مستشاری‌ و یک‌ محکمه‌ تجدید نظر و تعدادی‌ کافی‌ دادیار دادسرای‌ دیوان‌ از دیگر اعضاء دیوان‌ محاسبات‌ کشور هستند. جهت‌ تعیین‌ اعضاء هیئت‌ مستشاری‌ رئیس ‌دیوان‌ محاسبات‌ به ازای هر هیئت مورد نیاز ۵ نفر افراد واجد شرایط را به‌ کمیسیون‌ برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ معرفی‌ و کمیسیون‌ مزبور نیز به ازای هر هیئت ۳ نفر را بعنوان ‌اعضاء اصلی‌ و یک‌ نفر را بعنوان‌ عضو علی‌البدل‌ انتخاب‌ و به‌ دیوان‌ اعلام‌ می‌نماید و رؤسای‌ شعب‌ از طرف‌ رئیس‌ دیوان‌ محاسبات‌ تعیین‌ و منصوب‌ می‌گردند.

محکمه‌ تجدیدنظر دارای‌ یک‌ شعبه‌ بوده‌ که‌ ریاست‌ آنرا حاکم‌ شرع‌ منتخب‌ رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ عهده‌‌دار است‌ و دو نفر کارشناس‌ محکمه‌ توسط رئیس‌ دیوان‌ و از میان‌ مستشارانی‌ که‌ در صدور رأی‌ مورد تجدیدنظر شرکت ‌نداشته‌اند انتخاب‌ می‌شوند.

هیئت‌ عمومی‌ دیوان‌ محاسبات‌ کشور به‌ ریاست‌ رئیس‌ کل‌ دیوان‌ محاسبات‌ و با حضور دادستان‌ و حداقل‌ سه‌ چهارم‌ از مستشاران‌ اصلی‌ دیوان ‌محاسبات‌ کشور با دعوت‌ رئیس‌ دیوان‌ جهت‌ رسیدگی‌ به‌ مواردی که‌ در قانون‌ تصریح‌ شده‌ تشکیل‌ و تصمیمات‌ آن‌ با رأی‌ اکثریت‌ مطلق‌ حاضرین‌ معتبر است‌.

منبع: باشگاه خبرنگاران
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 3 = 5