۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱ روایت عاتقه صدیقی، همسر شهید رجایی از دیدگاه امام درباره مشارکت سیاسی زنان

بر خانم‏ها تکلیف است

امام فرمودند: بر خانم‏ها تکلیف است که در مسائل سیاسى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى و صنعت فعالیت داشته باشند.

rajaeeمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): خانم عاتقه صدیقی، همسر شهید رجایی نقل می کند: تا آنجا که یادم مى‏‌آید در دور دوم انتخابات، ظاهراً یازده نفر از آقایانى که معتقد بودند زنان نبایستى در فعالیت‌هاى سیاسى وارد شوند نامه‏‌اى را محرمانه به امام نوشتند. ـ که در بین آنها هم از آقایان روحانى بودند و هم افراد شخصى ـ و خصوصى نزد ایشان برده بودند و نوشته بودند که نباید خانم‏ها در انتخابات شرکت کنند و دلیل‌شان هم همان نظر امام در سال ۴۲ بود که ایشان فرموده بودند حرام است. امام گویا جواب اینها را نداده بود. اما فتوکپى آن نامه را دست بعضى‏‌ها دیدیم و خود من هم یک نسخه از آن را داشتم که همۀ این افراد آن نامه را امضاء کرده بودند.

یکى از همان آقایان عضو کمیسیون رسیدگى به سؤالات بود که من هم عضو همان کمیسیون بودم. ایشان ناراحت بود از اینکه امام این نامه را به بیرون انتقال داده‏ اند در حالى که اینها نامه را به دست خود امام داده بودند. البته من در اینجا نمى‏‌خواهم بگویم که بعضى از این آقایان اگر نگوییم همۀ آنها، به آنچه که نوشته بودند معتقد نبودند. چون اگر معتقد بودند نباید ناراحت مى‏‌شدند از اینکه امام این نامه را به بیرون انتقال داده و به دست مردم رسیده تا مردم از این مسائل آگاه شوند. من به آن آقا گفتم این موضوع از دو حال خارج نیست یا شما معتقدید که زن نباید در مجلس و فعالیت‌هاى سیاسى وارد شود یا موافق هستید که اگر موافقید بگذارید نظر شما به اطلاع مردم برسد و تکلیفشان را بدانند. همان سال امام پیام دادند و فرمودند، بر خانم‏ها تکلیف است. نفرمودند، خانم‏ها مى‏‌توانند، بلکه فرمودند: «بر خانم‏ها تکلیف است که در مسائل سیاسى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى و صنعت فعالیت داشته باشند (نقل مضمون)»

در اینجا صنعت براى من سؤال بود که چرا امام در جریان انتخابات از مسأله صنعت اسم بردند. بعد که یک مقدار مطالعه کردم فهمیدم در آن شرایط بعضى از آقایان و حتى گروهى از روشنفکرمآب‌هاى ما معتقد بودند که در بعضى از رشته‏‌هاى تحصیلى خانم‏ها وارد نشوند و استدلال‌شان هم منطقى بود. مى‌گفتند، بنابر وضع اقتصادى و نیازهاى جامعه بعضى از رشته‏‌هاى تحصیلى را به جهت اینکه به درد خانم‏ها نمى‏‌خورد و یا اینکه از بُعد فیزیکى زنان توانایى ادامۀ تحصیل ندارند و همین‏طور از بُعد اقتصادى، پس مانع ورود زنان به این رشته‏‌ها شویم اگر چه استدلالشان به نظر قانع ‏کننده مى‏‌آمد.

منبع: جماران

:::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 89 = 97