۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲

معاون رییس‌جمهور سوریه: حمله به دمشق حمله به تهران است

حمله نظامی آمریکا به سوریه به تاخیر افتاده است، اما شبح جنگ هنوز بر سوریه سایه افکنده است. به گزارش رویترز، ناو هواپیمابر هسته‌ای «یو.اس.اس نیمیتز» و دیگر کشتی‌های متعلق به گروه‌ تهاجمی آن، به سوی دریای سرخ روانه شده‌اند تا از حمله آمریکا به سوریه پشتیبانی کنند. از سویی دیگر، همزمان با آماده‌سازی دولت آمریکا برای انجام حمله احتمالی به سوریه، مسکو برای جمع‌آوری اطلاعات یک کشتی شناسایی تحت عنوان «پریازووی» را به دریای مدیترانه اعزام کرده است.

18300p6-1مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): «به خوبی می‌دانم بدون اجازه کنگره نیز می‌توانم به سوریه حمله کنم، اما می‌خواهیم آمریکا در این نبرد قوی ظاهر شود.»

این بخشی از عبارتی است که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در بیانیه روز یکشنبه خود بدان اشاره کرده است. روز شنبه اوباما از تصمیمش برای حمله نظامی به سوریه گفت، تصمیمی که قرار است پس از موافقت کنگره به اجرا درآید. او طی اظهاراتی با اشاره به مدارکی که در دست دارد بار دیگر بر حمله نظامی تاکید کرد، حمله‌ای که به گفته او می‌تواند جلوی کشتار مردم غیرنظامی بی‌گناه را بگیرد. مردم آمریکا از جنگ خسته‌اند، تلفات و هزینه‌های دو جنگ افغانستان و عراق بر شانه‌های آمریکایی‌ها سنگینی می‌کند، اوباما از این حقیقت آگاه است و به همین دلیل توپ را به زمین نمایندگان انداخته و برای چندمین بار خطاب به ملت آمریکا اعلام کرده است که حمله نظامی آمریکا به سوریه محدود است و جنبه تنبیهی دارد. اظهارات باراک اوباما اختلافات زیادی را در میان نمایندگان کنگره ایجاد کرده است، ده‌ها قانونگذار با لباس‌هایی غیررسمی تعطیلات خود را ناتمام گذاشته و خود را برای شرکت در جلسه توجیهی آماده کردند، جلسه‌ای که با حضور تیم امنیت ملی باراک اوباما، پشت درهای بسته برگزار شد. با این حال پس از پایان این جلسه سه ساعته در بیان و چهره نمایندگان هیچ نشانی دال بر این‌که مخالفان حمله نظر خود را تغییر داده باشند، وجود نداشت.

قانونگذاران آمریکایی نگرانند، تبعات ناخواسته حمله محدود به سوریه و ورود آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه، عدم حمایت گسترده بین‌المللی و خستگی آمریکایی‌ها از وقوع جنگی دیگر، بخشی از دغدغه نمایندگان مخالف است، نمایندگانی که نیمی از اعضای جلسه توجیهی را تشکیل دادند. اوباما باید خود را برای رویارویی سخت آماده کند، روابط تیره رییس‌جمهوری آمریکا با جمهوری‌خواهان از یک سو و هزینه‌های احتمالی جنگ از سوی دیگر بر دغدغه و نگرانی‌های او افزوده است. طبق ارزیابی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، حمله نظامی به سوریه و تضمین امنیت بخش‌های حساس هزینه‌ای بالغ بر بیش از یک‌میلیارد دلار بر جای خواهد گذاشت، این خبری است که انتشارش می‌تواند هیاهویی میان آمریکاییان ایجاد کند. با این حال اوباما به خوبی می‌داند اگر بتواند با موفقیت، سد کنگره را در هم شکند، موافقت نمایندگان مجلس سنا را که متشکل از نمایندگان دموکرات است، به‌دست خواهد آورد. نمایندگان سنا از حالا براساس طرح پیشنهادی رییس‌جمهوری آمریکا در حال تدوین برنامه‌ای هستند که بر مبنای آن اوباما اجازه خواهد داشت در سوریه به جنگی گسترده دست بزند.

اظهارات باراک اوباما، واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت، بشار اسد در آخرین اظهاراتش بار دیگر از آمادگی ارتش سوریه برای مقابله با تهدیدهای احتمالی خبر داد. فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز حمله به سوریه را به معنای حمایت از القاعده دانست. به گفته او چنین حمله‌ای تنها زمینه را برای تضعیف نهادهای بین‌المللی فراهم کرده و امنیت آمریکایی‌ها چه در داخل و چه خارج از مرزها را به خطر خواهد انداخت. او در ادامه افزود، حمله به سوریه به منزله حمله به ایران خواهد بود. او تصمیم اخیر اوباما را نشان‌دهنده سردرگمی رییس‌جمهوری این کشور دانست و گفت اتخاذ چنین تصمیمی نشان می‌دهد اوباما در این زمینه همه جوانب را نسنجیده و به خوبی مورد بررسی قرار نداده است. لوی صافی، سخنگوی ائتلاف ملی سوریه، از تصمیم اوباما تحت عنوان «ناکامی در رهبری» یاد کرد و آن را بسیار دلسرد‌کننده دانست. به عقیده ائتلاف اصلی گروه‌های مخالف سوری تاخیر در حمله نظامی به سوریه زمینه را برای جسورتر شدن نیروهای هوادار بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، فراهم خواهد کرد و به آن‌ها امکان می‌دهد تجهیزات حساس نظامی خود را جابه‌جا کنند. در مقابل دیوید کامرون از تصمیم اوباما استقبال کرد و ویلیام هیگ، وزیر خارجه این کشور سخنان رییس‌جمهوری آمریکا را «سنجیده» خواند. همزمان در فرانسه، مخالفان فرانسوا اولاند که کماکان بر طبل جنگ می‌کوبد، از رییس‌جمهوری این کشور خواستند مانند همتایان آمریکایی و بریتانیایی خود تصمیم‌گیری درباره حمله به سوریه را به مجلس فرانسه بسپرد.

در این میان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در حالی که از سوی جناح اپوزیسیون به دلیل حمایتش از حمله به سوریه تحت فشار است، بار دیگر مخالفت خود را با عملیات نظامی محدود در سوریه اعلام کرد. به عقیده او حمله، آن هم در ابعاد محدود، وضعیت حاکم بر سوریه را پیچیده‌تر خواهد کرد. در حالی که دولتمردان آمریکایی در تلاشند تا کشورهای عربی را در حمله به سوریه با خود هم‌نظر کنند، اختلاف‌ها در اتحادیه عرب بر سر این مساله به اوج رسیده است. کشورهایی چون مصر و الجزایر با دخالت نظامی آمریکا مخالفند اما عربستان، متحد پیشین آمریکا موافق چنین دخالتی است اما بر دخالتی مشروط تاکید دارد. عربستان حمایتش از حمله آمریکا به سوریه را مشروط به موافقت مردم سوریه کرد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر انگشت اتهام را به سوی دولت دمشق نشانه گرفت و اعلام کرد که براساس مدارک به دست آمده در حمله مرگبار ۲۱ اوت در حومه شهر دمشق از گاز اعصاب سارین استفاده شده است. به گفته کری نمونه‌هایی که از خون و موی قربانیان از طرف نخستین گروه‌های امدادی در حومه دمشق جمع‌آوری شده‌اند این ادعاها را اثبات می‌کند، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ادعای جان کری، وزیر خارجه آمریکا را درباره شواهد حمله شیمیایی در سوریه عجیب خواند و گفت غرب در خاورمیانه سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته است. به گفته او اطلاعاتی که آمریکا به روسیه ارائه داده چیزی جز اطلاعات محدود و نقشه‌های جغرافیایی با اسامی مشخص نیست و در تمامی این اطلاعات نوعی تناقض وجود دارد.

در این میان، راسموسن، دبیرکل ناتو نیز برای رویارویی با تهدیدات امنیتی درباره بحران سوریه اعلام آمادگی کرد. به گفته راسموسن، ناتو از هم‌پیمانان خود از جمله ترکیه برای رویارویی با چالش‌ها حمایت می‌کند و به توافقنامه‌های خود با دیگر کشورها پایبند است. او ضمن تاکید بر اصولی چون دموکراسی گفت که اتحادیه اروپا نمی‌تواند چشمانش را بر حمله شیمیایی در دمشق ببندد.

حمله نظامی آمریکا به سوریه به تاخیر افتاده است، اما شبح جنگ هنوز بر سوریه سایه افکنده است. به گزارش رویترز، ناو هواپیمابر هسته‌ای «یو.اس.اس نیمیتز» و دیگر کشتی‌های متعلق به گروه‌ تهاجمی آن، به سوی دریای سرخ روانه شده‌اند تا از حمله آمریکا به سوریه پشتیبانی کنند. از سویی دیگر، همزمان با آماده‌سازی دولت آمریکا برای انجام حمله احتمالی به سوریه، مسکو برای جمع‌آوری اطلاعات یک کشتی شناسایی تحت عنوان «پریازووی» را به دریای مدیترانه اعزام کرده است. در راستای افزایش تنش‌های بین‌المللی درباره جنگ داخلی سوریه، درگیری نیروهای ارتش با شورشیان مسلح در اطراف دمشق ۴۰ کشته بر جای گذاشت. گفته می‌شود، کشته‌شدگان وابسته به جبهه النصره هستند. از سویی دیگر، منابع داخلی سوریه از حمله خمپاره‌ای به کاخ ریاست‌جمهوری خبر دادند. هنوز خبر دقیقی از میزان تلفات حاصل از این حمله در دست نیست. جنگ داخلی سوریه تلفات زیادی را بر جای گذاشته است. به گزارش آژانس آوارگان سازمان ملل نزدیک، جنگ داخلی سوریه بیش از هفت‌میلیون آواره بر جای گذاشته است که در این میان دو‌میلیون کودک تحت‌تاثیر چنین شرایط سختی به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفتند.

منبع: بهار

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

86 - 79 =