۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲

«خانه‌ی سیمین و جلال» در یک فیلم مستند

مستند «خانه‌ی سیمین و جلال» ساخته شد؛ در این فیلم مستند به ماجرهای خانه‌ی این دو نویسنده‌ی فقید پرداخته می‌شود.

22-22.jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

پریسا عشقی – کارگردان این مستند – عنوان کرد: در مستند «خانه‌ی سیمین و جلال» به مسائلی پرداخته شده که از آغاز ساخت خانه‌ی جلال و سیمین در سال ۱۳۳۱ تا زمان مرگ سیمین دانشور بر این خانه گذشته است. در این مستند که ۸۴ دقیقه است، به جای جلال آل‌ احمد، ایوب آقاخانی و به جای سیمین دانشور، افسانه ماهیان نریشن می‌گویند.

او در ادامه افزود: در مستند سعی کرده‌ام به سرنوشت این خانه و آینده‌ی آن به عنوان یک گنجینه‌ی ادبی، اجتماعی و سیاسی ایران بپردازم، چون این خانه در طول ۶۰ سال محل رفت و آمد افراد برجسته‌ای در عرصه‌های سیاسی، ادبی و اجتماعی بوده است.

عشقی همچنین گفت: در این مستند افرادی همچون عبدالله انوار، انور خامه‌ای، جواد مجابی، علی دهباشی، محمدحسین دانایی و… جزییاتی درباره‌ی سیمین و جلال و خانه‌ی آن‌ها بیان می‌کنند. همچنین در آن از هرچیزی که مربوط به خانه‌ی سیمین و جلال است، استفاده شده، شامل عکس‌ها، فیلم‌های آرشیوی، سخنرانی‌های جلال، صدای سیمین دانشور و… .

او با اشاره به اهمیت این خانه و روشن نبودن تکلیف آن، ادامه داد: در مستند «خانه‌ی سیمین و جلال» ما وارد دعوای وراث نشده‌ایم و بحت‌مان این است که با توجه به اهمیت خانه وظیفه‌ی شهرداری و یا نهادهای مشابه است که خانه را بخرند و آن را حفظ کنند. ما در این مستند به ارائه‌ی راه حل‌هایی در این زمینه پرداخته‌ایم. همچنین با توجه به این‌که خانه‌ی سیمین و جلال در همسایگی خانه‌ی نیما قرار دارد، به موضوع خانه‌ی نیما نیز پرداخته شده است.

به گفته‌ی عشقی، مستند «خانه‌ی سیمین و جلال» به سفارش شبکه‌ی مستند سیما ساخته شده و قرار است به زودی از این شبکه پخش شود.

پریسا عشقی که پیش‌تر هم مستند «جلال آل‌ احمد» را ساخته، علاوه بر کارگردانی مستند «خانه‌ی سیمین و جلال»، تهیه‌کننده‌گی و نویسندگی آن را هم بر عهده داشته است.

پس از درگذشت سیمین دانشور، بحث مالکیت این خانه بین بازماندگان دانشور مسائلی را به وجود آورده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 16 = 22