۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳

پایان یک دهه ریاست اصولگرایان بر شورا

هیات‌رییسه جدید در جایگاه مستقر می‌شوند. مسجدجامعی می‌گوید: «شهردار تهران در دوره قبلی نیز تا زمان انتخاب شهردار جدید همه اقدامات خود را متوقف نگه داشته و هیچ سند مالی یا حقوقی را امضا نکرده است. امیدوارم در این شورا نیز شهردار تهران به لحاظ قانونی آنچه که مورد تاکید قرار گرفته را رعایت کند و طبق برنامه معمول در سال‌های گذشته در این فاصله انتخاب شهردار جدید هیچ سندی را امضا نکند.»

shoraye shahr3مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): شورای چهارم با چهره متفاوت از شورا‌های پیشین چه در ظاهر؛ تعداد اعضا، چیدمان صندلی‌ها چه در باطن، عقاید و مشی سیاسی اعضا صبح دیروز آغاز به‌کار کرد.

ساعت از ۱۰ صبح گذشته بود که اعضای شورای چهارم به صحن شورا وارد شدند. برای آنها در صحن شورا ۳۱ صندلی تعبیه شده است اما در طبقات هنوز جایی ندارند. اصلاح‌طلبان از جمله احمدمسجدجامعی، ولی‌الله‌شجاع‌پوریان و… اغلب بر صندلی‌های ردیف عقبی  و اصولگرایان بر صندلی‌های ردیف جلو جا می‌گیرند. حمزه شکیب، رسول خادم و حسن بیادی هم به رسم روزهای سه‌شنبه این شش‌ساله آمده‌اند، اما با عنوان میهمان و اعضای پیشین. میهمان‌ها هم یک به یک از راه می‌رسند؛ مرتضی تمدن، استاندار تهران، عیسی فرهادی، فرماندار تهران و محمدباقر قالیباف شهردار تهران. اصولگرایانی که آنها هم میهمانان این صباح دولت اعتدال هستند. حسین  طلا رییس هیات نظارت مرکزی بر انتخابات شورای شهر تهران هم از راه می‌رسد. قالیباف بر ردیف جلویی میان دو صندلی خالی می‌نشیند. شروع جلسه با خواندن قرآن آغاز می‌شود؛ اما این‌بار  بیادی نایب‌رییس قرآن نمی‌خواند. بیادی در شورای چهارم نیست. انگار باید با رسم همیشگی قرآن‌خواندن بیادی هم مانند دیگر رسوم و عادت‌های شورای سوم خداحافظی کرد.

مهدی چمران از راه می‌رسد و این‌بار به سمت صندلی‌های هیات‌رییسه نمی‌رود، با اعضا دست می‌دهد، چند دقیقه‌ای کنار قالیباف می‌نشیند؛ شهردار و رییس شورایی که دیروز روز خداحافظی هر دوی آنها با مسندهای پیشین است. سپس بر صندلی انتهای ردیف دوم تکیه می‌زند.  ورزشکارها هم از راه می‌رسند. فاطمه دانشور بر صندلی ابتکار، عبدلحسین مختاباد بر صندلی نجفی و الهه راستگو بر صندلی پروین احمدی‌نژاد تکیه می‌زنند. مصلحی بخشدار مرکزی تهران به نمایندگی از فرماندار مجری برنامه می‌شود. مراسم تحلیف به جا می‌آید. قالیباف و تمدن صحن شورا را ترک می‌کنند. هیات‌رییسه سنی انتخاب می‌شود. عباس شیبانی با ۸۲سال سن‌ رییس هیات‌رییسه سنی می‌شود و حسین رضازاده و محسن پیرهادی هم به‌عنوان کم سن‌ترین اعضای شورای چهارم منشی‌های هیات‌رییسه سنی می‌شوند و انتخاب رییس آغاز می‌شود. مختاباد به نمایندگی از اصلاح‌طلبان مسجدجامعی را پیشنهاد می‌دهد و مجتبی شاکری به نمایندگی از اصولگرایان چمران را.

ساعت از ۱۱:۱۰ گذشته است. رقابت میان مهدی چمران رییس دو دوره پیشین شورای شهر و احمد مسجدجامعی، عضو شورای سوم، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دوسال نخست شورای سوم وزیر فرهنگ ارشاد دولت اصلاحات شروع می‌شود. رای‌گیری انجام می‌شود. اسماعیل دوستی با حضور افراد متفرقه و رفت و آمد آنها میان اعضای شورای شهر در صحن شورا مخالفت می‌کند و می گوید”دارند لابی گری می کنند”. مسعود سلطانی‌فر در فرآیند رای‌شماری پیشنهاد حضور عضوی از اصلاح‌طلبان بر روی سن برای نظارت را می‌دهد و خودش پیشنهاد را عملی می‌کند. تقی‌پور با حضور سلطانی‌فر بر سن مخالفت می‌کند. سلطانی‌فر به صندلی‌اش برمی‌گردد. شمارش آرا با حضور طلا برای نظارت همراه می‌شود. ساعت ۱۱:۲۰ است و صندلی ریاست شورا پس از ۱۰ سال چهره‌ای جدید به خود می‌بیند. مسجدجامعی با ۱۶ رای به پیروزی می‌رسد. انتخاب مسجدجامعی با تشویق حضار همراه می‌شود.

نوبت به انتخاب نایب‌رییس می‌رسد. معصومه  آباد، مرتضی طلایی را پیشنهاد می‌دهد، اسماعیل دوستی احمد حکیمی‌پور را. در میانه اخذ رای حکیمی‌پور می‌گوید: چون ریاست شورا از آن دوستان ما شد، برای حفظ اعتدال به نفع طلایی انصراف می‌دهم. میان اعضا اختلاف سلیقه پیش می‌آید. رای‌گیری انجام می‌شود. آرا با وجود اعلام انصراف حکیمی‌پور در میانه رای‌گیری آرا شمارش می‌شود و طلایی نایب‌رییس می‌شود. نوبت به انتخاب منشی‌ها می‌رسد. آباد، راستگو را پیشنهاد می‌دهد، مسجدجامعی هادی ساعی را، دوستی عباس جدیدی را و شاکری ابوالفضل قناعتی را. در ادامه رای‌گیری انجام می‌شود و راستگو و ساعی منشی‌های شورای چهارم می‌شوند. دوستی درخواست استقرار هیات‌رییسه واقعی به جای سنی را دارد، تقی‌پور اعتراض می‌کند. تذکرها ادامه می‌یابد، هیات‌رییسه سنی بر سن باقی می‌مانند، اصلاح‌طلبان درخواست دارند که انتخاب سخنگو به جلسه بعد محول شود، تقی‌پور و اصولگرایان درخواست انجام رای‌گیری برای انتخاب سخنگو را دارند. در نهایت رای‌گیری میان تقی‌پور و سلطانی‌فر انجام می‌شود اما از ظواهر پیداست اصلاح‌طلبان برنامه‌ای برای انتخاب سخنگو در این جلسه نداشته‌اند و در نهایت تقی‌پور وزیر ارتباطات دولت نهم با ۱۷ رای سخنگوی شورای شهر می‌شود.

هیات‌رییسه جدید در جایگاه مستقر می‌شوند. مسجدجامعی می‌گوید: «شهردار تهران در دوره قبلی نیز تا زمان انتخاب شهردار جدید همه اقدامات خود را متوقف نگه داشته و هیچ سند مالی یا حقوقی را امضا نکرده است. امیدوارم در این شورا نیز شهردار تهران به لحاظ قانونی آنچه که مورد تاکید قرار گرفته را رعایت کند و طبق برنامه معمول در سال‌های گذشته در این فاصله انتخاب شهردار جدید هیچ سندی را امضا نکند.»

مسجدجامعی گفت: روز یکشنبه اولین دستورجلسه اعضای شورای چهارم انتخاب شهردار خواهد بود و طبق سنت سال‌های گذشته شورای شهر، جلسات روز یکشنبه غیرعلنی است و در عین حال جلسات تصمیم‌گیری در مورد انتخاب شهردار نیز معمولا غیرعلنی برگزار می‌شود و اگر قرار باشد تصمیم دیگری گرفته شود باید تصمیم جمعی همه اعضا باشد تا جلسه انتخاب شهردار جلسه‌ای علنی شود. نخستین جلسه شورای چهارم ویترینی از ماهیت این شورا بود؛ شورایی با ۱۴ عضو اصلاح‌طلب که بیش از هر چیز هم‌نظری و همدستی را به رخ می‌کشاند، در این بین تعدادی اعضای مستقل، ورزشکاران و اصولگرایان قصد کوتاه‌آمدن از مواضع خود و شهرداری تهران را ندارند، هرچند که ریاست شورا را در جلسه روز گذشته واگذار کردند. دیروز صدای پای اصلاح‌طلبان در «بهشت» به خوبی شنیده می‌شد و پایان ریاست ۱۰ساله چمران نشان داد که پیام تغییر مردم در انتخابات ۲۴ خرداد به شورای شهر هم رسیده است.

منبع: روزنامه شرق

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

67 - 61 =