۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳

بان‌کی‌مون حمله به سوریه را غیرقانونی دانست

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که هرگونه اقدام تنبیهی علیه سوریه به دلیل حملات شیمیایی ادعا شده اگر برای دفاع از خود نباشد و یا اجازه شورای امنیت را نداشته باشد، غیرقانونی خواهد بود.

hurryat1-1.jpg«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

آمریکا و فرانسه حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را مقصر حملات شیمیایی ۲۱ اوت می‌دانند و در واکنش به این اقدام یک حمله نظامی را در نظر گرفته‌اند. چنین حمله‌ای قطعا بدون تایید شورای امنیت صورت می‌گیرد چرا که روسیه و چین دائما از حق وتو خود استفاده کرده تا حمله نظامی به سوریه را مسدود کنند. دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که حمله شیمیایی نباید به دلیل عدم واکنش شورای امنیت بی‌مجازات بماند.

در همین حال بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفت: همانطور که بارها گفته‌ام شورای امنیت در قبال حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مسئول است. استفاده از زور تنها زمانی قانونی است که بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل برای دفاع از خود باشد و یا زمانی که شورای امنیت چنین اقدامی را تایید کند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین هشدار داد که یک حمله نظامی علیه سوریه باعث ناآرامی و کشتار بیشتر در بحران سوریه می‌شود که تاکنون جان بیش از ۱۰۰ هزار تن را گرفته است.

بان کی مون افزود: من به این بحث و جدل‌ها برای انجام اقدامی به منظور جلوگیری از استفاده آتی سلاح‌های شیمیایی توجه دارم اما به طور همزمان ما باید پیامدهای اقدامات تنبیهی را نیز در نظر بگیریم تا از کشتارهای بیشتر جلوگیری کرده و راه دستیابی به یک راه حل سیاسی برای حل این بحران را تسهیل کنیم.

وی هیچ گروهی را عامل حملات شیمیایی گزارش شده اخیر در حومه دمشق معرفی نکرد و گفت: اگر استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هر فردی و تحت هر شرایطی تایید شود، نقض جدی قانون بین‌المللی و یک جنایت جنگی وحشتناک خواهد بود.

بان کی مون ادامه داد: این اتهامات اخیر توسط هر منبعی که ذکر شده باشد، زنگ خطری برای جامعه بین‌الملل است. تحقیقات کنونی کارشناسان سازمان ملل در امور تسلیحات شیمیایی منحصرا قرار است حقایق را به صورت کاملا بی‌طرفانه و عادلانه منتشر کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 4