۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ محمد مهدی تندگویان عضو شورای شهر:

تهران شهرداری تازه نفس می خواهد

من به موضوعات بگم بگم که اصلا معتقد نیستم و فکر میکنم همه اینها تنها یک دروغ است. چراکه هشت سال یک آدمی با یک سیاست غلط همین مدل فرهنگ را در جامعه باب کرد ولی در نهایت یک حباب بیشتر نبود

tond gooyanمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-سعید جعفری پویا:

احمد مسجد جامعی در انتخاباتی نفس­گیر توانست تنها با یک رای بیشتر مهدی چمران را کنار زده و به عنوان رئیس جدید شورای شهر تهران معرفی و انتخاب گردد. نتایج این انتخابات حاکی از این بود که اصلاح طلبان توانسته­اند اکثریت شورا را به دست بگیرند و این جایگاه استراتژیک را باز پس گیرند. محمد مهدی تندگویان بر این باور است که قالیباف هرچه در چنته داشته رو کرده و توانش بیش از این نبوده است. با این نماینده اصلاح طلب شورای شهر تهران که محسن هاشمی را فردی از هرنظر مناسب برای شهرداری تهران می­داند گفتگویی انجام دادیم که در پی می­آید:

در خصوص نخستین جلسه شواری شهر جدید و انتخاب رئیس شورا توضیح بفرمایید

انتخابات که کاملا واضح و شفاف برگزار شد و با برخوردی کاملا منطقی از سوی اعضای شورا رو به رو شد. برخی از اعضا بعضی اعتراضات در خصوص بعضی از رای گیری­ها داشتند که البته مسئله خاصی را به وجود نیاورد و با جو کاملا آرام و خوبی این رای گیری برگزار شد.

 

در ابتدا اعلام شد که آقای چمران ۱۶ رای آورده­اند، اما بعد اصلاح شد و آقای مسجد جامعی به عنوان رئیس شورا معرفی شد. داستان چه بود؟

این یک اشتباه لفظی بود. چون آرا کاملا مشخص بود و وقتی که خوانده می­شد بسیاری از دوستان هم در دفتر خود آرا را می­نوشتند  بنابراین مشخص بود هرکس چه تعداد رای آورده است. فکر می­کنم آقای پیرهادی اشتباهی لفظی داشتند و آقای چمران را به عنوان رئیس معرفی کردند.

 

برخی از رسانه­ها مطرح کردند که تقسیم مناصب در شورا بر اساس یک هماهنگی و توافق از پیش تعیین شده انجام پذیرفته، آیا چنین بوده است؟

خیر. مدل اتفاقی که در رسانه افتاد، دقیقا مشخص بود که چنین چیزی نیست، چراکه اگر حاصل توافق قبلی بود دیگر اعتراضات پیش نمی­آمد. حتی استعفای آقای حکیمی­پور برای نایب رئیسی نشان داد که هیچ توافقی نبوده است، در غیر اینصورت ایشان اصلا اعلام کاندیداتوری نمی­کرد. یک سری اتفاقات همان­جا در لحظه رخ داد و کاملا پیش بینی نشده بود. هم از طرف ما و هم از سوی طیف مقابل، چراکه هیچکس پیش بینی از روند اتفاقات نمی­کرد که مثلا چه کسی رئیس شورا بشود و چه کسی برای نایب رئیسی طرح گردد.

عدم معرفی فردی از اصلاح طلبان برای نایب رئیسی و انتخاب آقای طلایی برای این منصب این گمانه را تقویت کرد.

آقای حکیمی پور برای این منصب کاندیدا شد و  خود ما هم در جلسات این جمع­بندی را داشتیم که نایب رئیس هم معرفی بکنیم، ولی چون هیچ تعامل خاصی صورت نگرفته بود، به صورت فی­البداهه دوستان اصلاح­­طلب به این نتیجه رسیدند که این اقدام اخلاقی را انجام دهیم و آقای حکیمی پور انصراف دهند و مطمئن باشید هیچ توافقی از قبل وجود نداشته است.

اصلاح­طلبان همیشه اخلاق­مدار بودند و بر این محور نیز استوار باقی مانده­اند، اما به نظر شما اگر این قصه برعکس بود هم اصولگرایان این حرکت اخلاقی را انجام می­دادند؟

این را باید از دوستان اصولگرا پرسید هرچند حتما آنها هم می­گفتند که این چنین عمل می­کردند.

مردم خواهان تغییر هستند و این تغییر را در انتخابات، چه در ریاست جمهوری و چه در شورای شهر نشان دادند، انتظار مردم اینست که این تغییر به انتخاب شهردار هم تسری یابد. اصلاح طلبان حاضر در شورای شهر چه برنامه­ای دارند که به این خواست مردم جامعه عمل بپوشانند؟

بحث ما واقعا بحث صرفا اصلاح­طلبی نیست، آقای خاتمی که هم همیشه راهنمای ما بودند و هم سخنان ایشان مستندترین اظهارات در این خصوص است، از ابتدای کار اعلام کردند که مصلحت ما، مصلحت مردم و شهر مردم است. حال اگر این مصلحت مبنی بر تغییر باشد حتما تغییر در دستور کار قرار گرفته می­شود. اگر تغییر واقعا باید انجام شود حتما انجام می­پذیرد.

مسئله­ اینجاست که مردم این تغییر را لازم دانسته­اند که به شما رای داده­اند، ضمن اینکه هشت سال شهرداری برای آقای قالیباف باعث شده تا ایشان هرچه در چنته داشته را رو کند و نیاز به جاری شدن نسیمی جدید در کالبد شهر تهران احساس شود.

بله من خودم هم همیشه این مسئله را در مصاحبه­های قبلی­ام هم گفته­ام و ضمن اینکه برای آقای قالیباف احترام قائلم، جمع­بندی­ام اینست که آقای قالیباف تمام خلاقیت و مدیریت خود را نشان داده­است و نیازی به تغییری در این فضا کاملا حس می­شود. چراکه در مبانی مدیریتی این یک اصل است که باید پس از گذشت زمانی تغییری در نوع مدیریت ایجاد شود و پس از سپری شدن یک عمر مفید مدیریتی عرصه را به دیگری واگذار کنیم. با وجود تمام شایستگی­های آقای قالیباف، عمر مفید مدیریتی ایشان در شهرداری به پایان رسیده و همه خلاقیت، تنوع و سامان­دهی­های خود را در این عرصه نشان داده­اند. البته از ایشان تقدیر و تشکر هم می­کنیم، ولی در شرایط جدید اگر کسی با نگرشی جدید روی کار بیاید می­تواند عملکرد موفق­تری از خود به جای گذارد.

 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آقای قالیباف در حوزه­های فرهنگی نتوانسته مدیریت قابل قبولی از خود به جای گذارد و نقدهای جدی بر این مدیریت ایشان در این عرصه وارد می­شود، نظر شما در این زمینه چیست؟

شما انسان­ها را باید با توانایی­هایشان بسنجید. من معتقد نیستم آقای قالیباف کم­فروشی در کار خود انجام داده است و هرچه بروز داده تمام توانایی­ او بوده است و پتانسیلی بیش از این نداشته است. هرچند دولت قبلی کوچکترین همکاری با شهرداری نداشته و این خود مسئله­ای بوده که باعث مشکل­تر شدن فضای مدیریتی شده است. اما به هر حال من اعتقاد دارم توان مدیریتی آقای قالیباف بیشتر از این نبوده است.

آقای محسن هاشمی در خانواده­ای کاملا سیاسی فردی غیر سیاسی بوده­اند و همیشه در مناصب مدیرتی خود رویکردی غیر سیاسی در پیش گرفته­اند. اما مشاهده می­کنیم که برخی رسانه­های اصولگرا با تهدیدها و بگم بگم­ها رویه ناصحیحی را آغاز کرده­اند. نظرتان در خصوص این رویکرد غیراخلاقی که متاسفانه باب هم شده است چیست؟

من به موضوعات بگم بگم که اصلا معتقد نیستم و فکر میکنم همه اینها تنها یک دروغ است. چراکه هشت سال یک آدمی با یک سیاست غلط همین مدل فرهنگ را در جامعه باب کرد ولی در نهایت یک حباب بیشتر نبود و هیچ وقت هیچ حرفی از زبان این آدم شنیده نشد که منطقی باشد و یا واقعا جلوی فساد خاصی را گرفته باشد. من همه اینها را یک دروغ می­دانم. مطمئنم هیچ مشکلی برای حضور آقای هاشمی در عرصه شهرداری نمی­بینم چه از نظر مالی، چه از نظر مدیریتی و چه از نظر اخلاقی کارنامه ایشان کاملا مشخص است و هیچ مسئله­ای نداشته­اند. این حرکات و تهدیدهایی که شما به آن اشاره کردید یکسری مانورهای تبلیغاتی است که انجام می­شود و هیچ تاثیری روی انتخاب و تصمیم­گیری ما نخواهد گذاشت.

 

رزومه مدیریتی آقای محسن هاشمی را چگونه می­بینید؟

کسی نیست که رزومه مدیریتی آقای محسن هاشمی را زیر سوال ببرد. حتی آقایان اصولگرا و مدیران خود شهرداری اذعان دارند که مترو تهران بهترین دورانش را در زمان مدیریت آقای هاشمی سپری کرده است و مردم هم این را می­بینند و به آن معترف هستند. ضمن اینکه ما هیچ مورد اخلاقی و مالی هم در این زمینه از آقای هاشمی ملاحظه نکرده­ایم.

 آیا این تخریب­ها ممکن است به دلیل حضور دوباره آیت الله هاشمی به عنوان نماد اعتدال در صحنه اول سپهر سیاسی کشور به موج آفرینی دوباره انجامیده باشد . چراکه طبیعتا حضور ایشان به عنوان پرچمدار این جریان منجر به تنگ تر شدن فضا برای افراطیون می­گردد؟

وقتی آقای روحانی صراحتا تاکید می­کنند به دنبال اعتدال هستند و هرگونه افراط و تفریطی محکوم است فکر می­کنم طرح مسائل افراطی نمی­تواند مقبول جامعه باشد. من فکر می­کنم این حرکات تنها کار یکسری گروههای خاص افراطی است اما باید به اینها یادآوری کرد که مردم واقعا از بداخلاقی سیاسی مسئولین خسته شده­اند و ادامه چنین روندهایی باعث می­شود تا خود این جریانات از سوی مردم طرد شوند. اگر کسی مدرکی حاکی از اصول قانونی دارد که ثابت می­کند کسی صلاحیت ندارد رسما آنرا اعلام کند، وگرنه دروغ پردازی و هوچی گری که مبنایی ندارد و در جامعه هم جایگاهی ندارد.

با توجه به اینکه آقای مسجد جامعی رسما اعلام کردند روی گزینه آقای هاشمی به نتیجه رسیده­اند، آیا احتمال این می­رود که بخشی از این جریان به سمت آقای قالیباف سوق پیدا کند؟

وقتی خودتان می­گویید که آقای مسجد جامعی رسما اعلام کرده، طبیعتا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

با توجه به اینکه آرای آقای مسجد جامعی تنها یک رای بیشتر از آقای چمران بوده و اصلاح طلبان توانسته­اند اکثریت را در شورا به دست آورند، آیا همین اکثریت به آقای محسن هاشمی هم برای شهرداری رای خواهد داد؟

امیدوارم که چنین باشد و همین رایی که دیروز به آقای مسجد جامعی دادیم به آقای هاشمی هم داده شود و ایشان به عنوان شهردار جدید تهران کار خود را آغاز کنند.

منبع: خرداد نیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 2