۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ راشدیزدی:

تکریم شخصیت زنان مهم‌تر از جسم آنان است

یک استاد حوزه گفت: قرآن دختر را بر پسر مقدم یاد کرده است، تقدم و تاخر واژه‌ها در قرآن غوغایی از موجبات معقول است و قرآن مجید تمام شئونات را برای زن رعایت کرده است.

rashedyazdi.jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

حجت‎الاسلام محمدکاظم راشدیزدی در مراسم اختتامیه دوره چهارم اندیشه‌های آسمانی ویژه خواهران، با اشاره به شخصیت زن و تکریم آن اظهار کرد: زن که نیم بیشتری از جامعه بشری را تشکیل می‎دهد، کمتر از کمیتش به او بها داده می‎شود، این بلایی است که در تاریخ بر این قشر مظلوم وارد شده است.

وی افزود: تاریخ پر از ناهنجاری‌هایی است که نسبت به زن روا داشته شده و حتی در کشورهای باستانی که تاریخ مدونی دارند، این تیرگی در گوشه و کنارش به چشم می‌خورد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در چین، هند، یونان، مصر و ایران که کشورهای باستانی هستند، گرفتاری زن در چنگال تعصب کمابیش وجود داشته است.

راشد یزدی با بیان گوشه‌هایی از ظلم به زنان در جوامع باستانی خاطرنشان کرد: در آن عالم ظلمانی و سرزمین تیره و تار، اسلام پای به میان نهاد و اولین احکامی که صادر کرد، علیه همه این بدرفتاری‌ها بود.

وی تصریح کرد: اسلام زن را آن‌طور که هست معرفی کرد و او را در شرایطی قرار داد که عادلانه‌ترین موضع است.

استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد با اشاره به آیات قرآن کریم در رابطه با حقوق زنان گفت: اگر آنچه خداوند گفته نسبت به زن انجام دهیم، جامعه ما هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «زن در جوامع غربی مورد سوء استفاده قرار گرفته است» بیان کرد: امروز شخصیت زن مورد ترور است، نه شخص زن و در جهان غرب با کمال تاسف به‎صورت وفور ترور شخصیت زنان دیده می‌شود.

راشد یزدی عنوان کرد: اماکن آموزشی نقش مهمی در ساخت شخصیت انسان دارد و باید به مراکز آموزشی از پیش دبستانی تا دانشگاه توجه ویژه داشته باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: زن در اسلام موجودی لطیف، ظریف، نجیب و شریف معرفی شده است، تمام ضربه‌هایی که در تاریخ کشیده است، به‎خاطر این صفاتش است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: از لحاظ اخلاق اسلامی زن محبوب، معشوق و مطلوب است و این مرد است که محب، عاشق و طالب است.

راشد یزدی با بیان این‌که «مهریه هدیه‌ای است به زن نه قیمت و بهای او» یادآور شد: زن در اسلام یک موجود ارزنده و پربها است که هیچ کس و هیچ چیز نمی‌تواند قیمتش را بپردازد.

وی در ادامه گفت: اگر آنچه اسلام گفته را انجام دهیم جامعه درست می‎شود.

راشد یزدی بیان کرد: خودکم بینی دختران موجب ظهور و بروز رفتارهای نامناسب اجتماعی زنان در خیابان‌ها می‌شود.

وی با غیرمنصفانه دانستن جایگاه فردی و اجتماعی زنان در مکاتب قبل از اسلام، گفت: قبل از اسلام نسبت به زن کمال بی انصافی روا می‌شد.

وی افزود: تمام بدرفتاری‌ها و ناهنجاری‌های جامعه زنان در عربستان دوران جاهلی بود، زن در جامعه قبل از اسلام عربستان جزء ابناب و اثاثیه مرد به شمار می‌رفت و پس از مرگ مرد همچون وسایل منزل بین ورثه تقسیم می‌شد، اما با طلوع اسلام این وضعیت نابهنجار به کلی دگرگون شد.

راشد یزدی تاکید کرد: حفظ کرامت و شخصیت دختر در اسلام به شکلی است که در خانواده، دختر همیشه بر پسر برتری داده می شود.

وی ادامه داد: فرق زن و مرد در روحیه لطیف آنان است به عبارت بهتر نسبت روحیه مرد و زن، نسبت شعر به نثر است.

وی افزود: زن همچون شعر است ولی مرد همچون نثر است، تاکید قرآن به مردان پس از ازدواج این است که همواره باید با زن نرمخو و ملایم باشند و پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند اگر مادر و پدری هم زمان فرزندشان را صدا زدند، فرزند باید ابتدا جواب مادر را بدهد بعد جواب پدر را.

وی تکریم شخصیت زنان و دختران را بسیار با اهمیت‌تر از جسم آنان دانست و در پایان گفت: اگر شخصیت زن ترور شود موضوع مرگ باری اتفاق می‌افتد، سختی و سهمگینی موضوع این است که چرا شخصیت دختران‌مان ترور می‌شود؟ چرا شخصیت زنان و دختران به ذلت کشیده می‌شود؟ چرا برخی از خیابان‌های کشورهای اسلامی برای دختران و زنان به شدت ناامن شده است؟ سهم جامعه در این موضوع مهم است، ولی سهم خانواده‌ها نیز در این اتفاق پایین نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 2