۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰ اوباما:

با کنترل سلاح‌های شیمیایی سوریه، حمله نخواهیم کرد

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه زنده با شش شبکه تلویزیونی این کشور، طرح ارائه شده از سوی روسیه برای نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه را مثبت خواند.

اوباما: با کنترل سلاح‌های شیمیایی سوریه، حمله نخواهیم کرد

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

باراک اوباما در خصوص پیشنهاد روسیه برای اینکه سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را به ناظران بین‌المللی تحویل دهد، پاسخ داد: این مسئله‌ای نیست که در حال حاضر جدید باشد. من مدت‌هاست که این مسئله را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مورد بحث قرار داده‌ام. وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه “ای. بی. سی” درباره اینکه حملات نظامی در صورتی که سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل دهد لغو خواهد شد، گفت: اگر در حقیقت چنین اتفاقی بیفتد و اگر ما بتوانیم این کار را بدون یک حمله نظامی انجام دهیم، این مطلقا ترجیح من است.

با وجود این اوباما در پاسخ به اینکه آیا با این اقدام کار تمام خواهد شد، گفت: البته این کار وضعیت سیاسی کلی را حل نخواهد کرد. من به بشار اسد می‌گویم که ما نیازمند یک راه‌حل سیاسی هستیم تا شما دیگر نتوانید مردم خود را بکشید و به دنبال آن برخی عناصر مخالفان را مجبور به رفتارهای وحشتناک کنید. اوباما در خصوص رای‌گیری کنگره درباره حمله به سوریه گفت: نمی‌گویم که در این باره مطمئن هستم اما مطمئنم که نمایندگان کنگره این مساله را بسیار جدی می‌گیرند و در حال عمل به تکلیف خود بوده و من از آن قدردانی می‌کنم.

اوباما درباره اینکه آیا بدون مجوز کنگره دست به اقدام نظامی خواهد زد، تصریح کرد: فکر می‌کنم که بهتر است بگویم که هنوز در این باره تصمیم نگرفته‌ام. وی همچنین درباره اهمیت نقش کنگره درباره این مسئله گفت: در صورتی که ما حمایت کنگره را نداشته باشیم و اگر که مردم آمریکا پی به اینکه چرا ما این کار را می‌کنیم، نبرند از نظر من حملات به سوریه کمتر موثر خواهند بود. من امیدوارم که بتوانم کنگره و مردم آمریکا را متقاعد کنم.

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره اظهارنظر جان کری نسبت به اینکه حمله نظامی به سوریه به طرزی باور نکردنی محدود خواهد بود، گفت: آمریکا اهل اقدامات جزئی نیست. ارتش ما بزرگترین ارتشی است که جهان شناخته است و هنگامی که ما حتی دست به حملات محدود بزنیم، چنین حملاتی روی کشوری مثل سوریه تاثیر خواهد گذاشت.

اوباما درباره احساس خانواده‌اش درباره جنگ با سوریه گفت: اگر شما با اعضای خانواده من صحبت کنید و یا با همسرم صحبت کنید، به این موضوع پی می برید که آنها بسیار نگران و از بابت هرگونه جنگ بدگمان هستند. وی فاش ساخت که مساله حمله به سوریه را هنوز کنار نگذاشته است و به طور محرمانه درباره راه‌حل غیرنظامی برای بحران سوریه با ولادیمیر پوتین مدت‌هاست بحث می‌کرده است. اوباما به شبکه فاکس نیوز گفت: ما این مسیر دیپلماتیک را ادامه خواهیم داد. من شدیدا امیدوار هستم که این بحران را بتوان به شیوه غیرنظامی حل‌وفصل کرد.

اوباما خاطرنشان ساخت که دیدن تصاویر مربوط به پس از حمله با گاز سارین در سوریه باعث به درد آمدن قلب وی شده است. وی تاکید کرد که ما باید همه موقعیت‌های حل وفصل دیپلماتیک بحران سوریه را کاملا استفاده کنیم. اوباما افزود: ما سریعا با دوستان مذاکره کرده و به دنبال یک ادبیات عملی هستیم که ممکن است از سوی آنها پیشنهاد شود.

رئیس‌جمهوری امریکا تاکید کرد که تمایل روسیه برای کمک به سوریه به منظور مذاکره بر سر واگذاری تسلیحات شیمیایی یک تحول مثبت بالقوه است اما باید قاعده کلی دوران ریگان مبنی بر اینکه “اعتماد کن اما بررسی کن” را رعایت کنیم. ما خواهان یک تاکتیک بازدارنده یا ایجاد یک تاخیر به منظور کاستن از فشارهایی که در حال حاضر اعمال می‌کنیم، نیستیم. اوباما در پاسخ به اینکه آیا مساله توافقی با میانجی‌گری روسیه با سوریه را مطرح کرده است، گفت: من چنین مذاکراتی را داشته‌ام و این مذاکرات مدتی است که با ولادیمیر پوتین ادامه داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: من به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دستور دادم تا مستقیما با مقامات روسیه مذاکره کرده و از این موقعیت استفاده کند و اگر ما بتوانیم همه تلاش‌های دیپلماتیک را استفاده کرده و به فرمولی دست پیدا کنیم که به جامعه بین المللی یک مکانیزم قابل اجرا و تحت نظر به منظور تعامل با سلاح‌های شیمیایی در سوریه دهد، من کاملا پذیرای آن خواهم بود.

این مقام ارشد امریکا اظهار کرد: اما ما باید از جزئیات آگاه باشیم و فکر می‌کنم این معقول است که فرض کنیم در صورتی که تهدید نظامی معتبری در پشت هنجارها علیه استفاده از سلا‌ح‌های شیمیایی وجود نداشت ما اکنون در این موقعیت نبودیم. وی تاکید کرد که مردم آمریکا به درستی خواهان آن نیستند که ما وارد جنگ داخلی فرقه‌ای در داخل سوریه شویم. اوباما گفت که به دست آوردن رای کنگره آمریکا برای این حمله یک اقدام تاکتیکی بوده است.

رئیس‌جمهوری امریکا تاکید کرد که پیشنهاد جدید ارائه شده از سوی روسیه در نتیجه تهدید وی برای حمله به سوریه بوده است. وی تاکید کرد که ما تا به حال شاهد چنین اشاره‌هایی نبوده‌ایم. من فکر می‌کنم که این حقیقت که دولت آمریکا ومن گفته‌ایم که درباره این حمله جدی هستیم باعث ورود برخی مذاکرات جالب‌ توجه شده است. اوباما در ادامه خاطرنشان ساخت که پیشنهاد روسیه ممکن است منجر به یک تحول شود اما نیازمند پیگیری و در عین حال حفظ فشارها بر روسیه و سوریه از طریق تداوم درخواست از کنگره به منظور اجازه به حمله نظامی است.

منبع: بهار نیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 17 = 23