۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳

سالوادور آلنده: مظهر سجایای یک ملت مستضعف

آنچه می خوانید، گفتگوی تلفنی آلنده در روز کودتا با ژنرالی است که از وی می خواهد تسلیم کودتا شود. همین دیالوگ لحظات آخر؛ سجایای اخلاقی یک رئیس جمهور مردمی و عدالتخواه را به بهترین شکل ممکن در برابر زشتی های دیکتاتوری وابسته نشان می دهد. سجایای اخلاقی که در واقع برخواسته از صفات ملتی رنج کشیده و انقلابی است. رئیس جمهوری که حتی زیر بمباران و در لحظات آخر مرگ هم نگران مسئولیت خود در قبال بیمارش، نگران مسئولیت خود به عنوان رئیس جمهور در برابر مردم و تاریخ است.

alendeمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): چند روز قبل، ۱۱ سپتامبر بود؛ چهلمین سالگرد سقوط دولت مردمی و چپگرای سالوادور آلنده در کودتای ۱۹۷۳ شیلی با حمایت امریکا.

۱۱ سپتامبر را باید به این شکل به خاطر بسپاریم. کما اینکه به این شکل ثبت شده بود تا آن نمایش امریکایی رخ داد. امروز دنیا با کشته شدگان برجهای دوقلوی نیویورک همدردی می کند اما با آن همه مردمی که در ورزشگاه بزرگ سانتیاگو شکنجه و کشته شدند، نه. از ویکتور خارا، آهنگساز و خواننده شیلیایی که دستانش را قطع کردند تا نتواند با گیتار سرود انقلابی بنوازد، چیزی گفته نمی شود. از آن همه آدم هایی که در طول دوران دیکتاتوری ژنرال پینوشه ربوده شدند و هرگز سرنوشتشان معلوم نشد، هم.

آنچه می خوانید، گفتگوی تلفنی آلنده در روز کودتا با ژنرالی است که از وی می خواهد تسلیم کودتای ژنرال پینوشه شود. (ژنرال و همسرش، هر دو بیمار دکتر آلنده بودند) در زمان این گفتگوی تلفنی، نیروهای کودتاگر مورد حمایت دولت امریکا، دست کم ۱۷ بمب بر کاخ ریاست جمهوری ریخته بودند.

همین دیالوگ لحظات آخر؛ سجایای اخلاقی یک رئیس جمهور مردمی و عدالتخواه را به بهترین شکل ممکن در برابر زشتی های دیکتاتوری وابسته نشان می دهد. سجایای اخلاقی که در واقع برخواسته از خوبی های ملتی مستضعف و انقلابی است. رئیس جمهوری که حتی زیر بمباران و در لحظات آخر مرگ هم نگران مسئولیت خود به عنوان پزشک در قبال بیمارش، نگران مسئولیت خود به عنوان رئیس جمهور در برابر مردم و تاریخ است و حتی به دشمنانش هشدار می دهد که به عاقبت اعمال خود بیندیشند:

- وقت به خیر ژنرال، حال خانمتان چطور است؟

- خوب است، متشکرم، عالیجناب.

- خودتان چطورید؟ حواستان که هست، نباید هیجان زده بشوید.

- متشکرم آقای رییس جمهور. راستش می خواهم پیغام ژنرال پینوشه را بگویم. ایشان از شما خواسته تسلیم بشوید. هواپیمایی هم آماده است که شما و خانواده تان و هر کسی را که همراهتان باشد از کشور خارج کند.

- من تسلیم نمی شوم ژنرال، به هواپیما هم احتیاجی ندارم. شما هم قبول مسئولیت نکنید. نگذارید به عنوان قاتل رییس جمهور به اعماق تاریخ سقوط کنید.

- من مجبورم عالیجناب.

- اووه. باشد. پس یه من قول بدهید خیلی هیجان زده نشوید. برای قلبتان خوب نیست…

اگر می خواهید بدانید بر مردم ظلم کشیده شیلی چه گذشت و دیکتاتوری امریکایی با مدعای آزادی با آنان چه کرد، فیلم «شب روی شیلی» را از دست ندهید؛ روایت آن روزهای ورزشگاه سانتیاگو که امروزه به نام «ویکتور خارا» نامگذاری شده است. همچنین اشعار ضد امریکایی شاعر ملی شیلی، «پابلو نرودا» را که او نیز چند روز پس از مرگ آلنده به طور مشکوکی درگذشت. و همچنین سرودهای اعتراضی «ویکتور خارا» را.

(منبع گفتگو: نشریه همشهری جوان)

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

4 + 2 =