۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳

مواد شیمیایی از کدام کشور به سوریه می‌رود؟

دادستانی کل شهر «اضنه» این ۵ نفر را به تهیه مواد شیمیایی برای «جبهه النصره» و «احرار الشام» متهم کرد.

تروریستها در ترکیه موادی همراه داشتند که با آن گاز سارین ساخته می شودمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

دادستانی کل شهر اضنه در ترکیه ۵ نفر را به تأمین مواد شیمیایی برای گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه متهم کرد.

دادستانی کل شهر «اضنه» این ۵ نفر را به تهیه مواد شیمیایی برای «جبهه النصره» و «احرار الشام» متهم کرد.

خبرگزاری سوریه (سانا) به نقل از روزنامه ترکیه‌ای «یورت» نوشت: در فهرست اتهامات که از سوی دادستانی ارائه شده، به تعقیب باندی که در زمینه تهیه مواد شیمیایی که برای ساخت گاز سارین و استفاده از آن در سوریه فعالیت داشت، اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، دادستانی کل اضنه از بسیاری از نکات مبهم درباره پرونده این مته‌مان پرده برداشته و تأکید کرده است که گروه‌های تروریستی و سلفی افراطی و وهابی با حضور در ترکیه در حال فعالیت برای دعوت دیگران به جنگ در سوریه و مصر هستند.

در دادخواست ارائه شده به دادگاه اضنه آمده است که جبهه النصره تلاش می‌کند با دستیابی به مواد شیمیایی در ترکیه از آن‌ها در ساخت گاز سارین و مواد شیمیایی آتشزا استفاده کند.

یکی از این ۵ متهم دارای گذرنامه سوری و مقیم عربستان سعودی است و برخی از آن‌ها نیز گذرنامه تقلبی دارند و یک تبعه خارجی نیز در زمینه تأمین سلاح شیمیایی و قطعات ساخت این سلاح فعالیت داشته است.

دادستانی همچنین به مکالمات ضبط شده تلفنی این افراد در خصوص تأمین ۱۰ قوطی مواد شیمیایی اشاره کرده و می‌گوید که ۵ قوطی از این نوع مواد پنج هزار و پانصد دلار قیمت دارد که هزینه‌های اضافی آن نیز حدود هزار دلار خواهد بود و محموله در خارج از ترکیه تحویل آن‌ها داده خواهد شد؛ آن‌ها همچنین در این مکالمات به دنبال فتیله‌هایی به طول ۲۵۰ متر بودند.

دادستانی با رد ادعای متهمان در خصوص بی‌اطلاعی از امکان ساخت گاز سارین با مواد کشف شده از آن‌ها، خاطرنشان کرد: اظهارات این مته‌مان متناقض است، و موادی که این افراد به دنبال تأمین آن بودند فقط با مجوز دولتی به فروش می‌رسد.

همچنین در دادخواست ارائه شده آمده است که نتایج تحلیل‌های آزمایشگاهیی نشان می‌دهد که با مواد کشف شده از مته‌مان در اضنه می‌توان گاز سارین ساخت، و یکی از متهمان نیز در مکالمه‌ای تلفنی خواستار خرید ۱۰ تن ماده شیمیایی و ارسال آن به شهر حلب شده بود.

در ماه مه گذشته دستگاه اطلاعات ترکیه از دستگیری ۱۲ تروریست در راه سوریه خبر داد با خود مواد شیمیایی همراه داشتند.

منبع: شبکه العالم
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 21 = 23