۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴

طرح عراق برای حل بحران سوریه

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مطبوعاتی خود با رئیس مجلس عراق اعلام کرد که عراق طرحی برای حل بحران سوریه داد، اسامه النجیفی نیز گفت، این طرح برای حل بحران سوریه به اتحادیه عرب، ترکیه و ایران ارائه شد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مطبوعاتی خود با اسامه النجیفی رئیس مجلس عراق گفت: رئیس محترم پارلمان عراق به همراه دوستانش و به دعوت مجلس به ایران تشریف آوردند و یکی از شخصیت‌های بارزی است که حضور وی دستاوردهای خوبی برای ایران و عراق به همراه خواهد داشت.

روسای مجالس ایران و عراق در موضوع بحران سوریه و دخالت نظامی موضع مشترک داشتند

نماینده مردم قم در مجلس موضوع بحران سوریه را یکی از موارد مهم در مذاکرات خود با رئیس مجلس عراق خواند و ادامه داد: در موضوع بحران سوریه مخصوصاً حمله نظامی آمریکا، موضع مشترکی داشتیم و مذاکرات خوبی در زمینه روابط دوجانبه خصوصاً درباره مبارزه با حرکت‌های تروریستی و بحران سوریه انجام شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه امیدواریم سفر النجیفی، سفر پرخیر و برکتی برای دو کشور باشد، ادامه داد: در این نشست نسبت به مبارزه با حرکت‌های تروریستی و مسائلی که در سوریه است، نگاه مشترکی داشتیم و درباره دخالت نظامی در این کشور نیز به مواضع مشترکی رسیدیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه راه‌حل بحران سوریه راه‌حلی سیاسی است، گفت: تروریست‌ها را مشکلی برای کل منطقه می‌دانیم و امیدواریم رایزنی بین ایران و عراق بتواند کمکی برای منطقه باشد و به امنیت منطقه بیفزاید.

لاریجانی:عراق طرحی برای حل بحران سوریه داد

وی به موضوع مهمی درخصوص دیدار خود با النجیفی اشاره کرد و گفت: وی طرحی برای حل بحران مسئله سوریه ارائه کرد که راجع به این مهم بحث و بررسی بسیاری صورت گرفت.

در ادامه اسامه النجیفی درخصوص نشست مشترک خود با دکتر علی لاریجانی گفت: با دعوت کریمانه دکتر لاریجانی ما به ایران سفر کردیم و در رأس هیات بلندپایه‌ای که طیف‌های موجود در عراق را نمایندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این ملاقات روابط دو کشور بررسی شد، همچنین تعامل و همکاری میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادیم؛ همچنین مسائل منطقه‌ای و بحران سوریه و پیامدهای آن بحث شد.

رئیس مجلس نمایندگان عراق یادآور شد: ما گمان می‌کنیم راهکار نظامی نمی‌تواند مشکل سوریه را حل کند و بهترین راه‌حل برای حل مشکل سوریه راه‌حل سیاسی است و آن هم باید با مشارکت کلیه افراد و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای اجرای راهکاری دموکراتیک در این کشور با همکاری کشورهای بزرگ منطقه از جمله ایران، عراق، ترکیه و عربستان و با هماهنگی کشورهای بزرگ مانند آمریکا و روسیه صورت گیرد.

النجیفی در مورد روابط دو کشور نیز افزود: روابط دو کشور حائز اهمیت است و برقراری ثبات در عراق و منطقه موضوع مهمی برای دو کشور و همچنین کشورهای منطقه است.

در ادامه دکتر علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مسئله سوریه محور این نشست بود یا اینکه مباحث دیگر در آن مورد بررسی قرار گرفت، گفت: یکی از محورهای مهم در این مذاکرات مسئله سوریه بود، مخصوصاً دوستان عراقی فکری را دنبال کردند که همکاری کشورهای منطقه که آقای النجیفی آن را مطرح کردند و این فکر چون پیگیر راه‌حل سیاسی است، می‌تواند مفید باشد و لازم است بیشتر روی آن کار کرد.

وی یادآور شد: در این مذاکرات همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور، همچنین همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفت؛ و همانطور که می‌دانید سقف روابط تجاری بین ایران و عراق در سال گذشته بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار بود در حالی که ظرفیت دو کشور بیش از اینها است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: مسئله تروریست‌ها در کل منطقه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و با توجه به اینکه در خود عراق هم حرکت‌های تروریستی وجود دارد، باعث ایجاد مشکلاتی شده است که در این نشست به این موضوعات نیز پرداخته شد.

النجیفی:دخالت نظامی در سوریه عامل گسترش جنگ در منطقه می‌شود

در ادامه اسامه النجیفی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه کشور عراق خود قربانی بهانه‌جویی‌های آمریکا است، مانند سلاح‌های شیمیایی و همچنین مردم این کشور نیز تبعات جنگ را احساس می‌کنند، به نظر شما چرا برخی کشورهای منطقه به طبل جنگ می‌کوبند و تدارک نظامی را مهیا می‌کنند؟ گفت: ما در عراق اعتقاد داریم که دخالت نظامی برای مقابله با به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه، باعث گسترش جنگ در کشورهای منطقه می‌شود و عراق در رأس این کشورها است که از گسترش این جنگ‌ها تاثیر می‌پذیرد.

النجیفی:غرب نباید به بهانه خلع سلاح شیمیایی بحران سوریه را دامن بزند

وی ادامه داد:‌ ما معتقدیم که نیروهای غربی فقط خواهان خلع سلاح هستند نه نجات دادن ملت سوریه و آن هم بعد از ۲ سال و نیم که از بحران این کشور می‌گذرد و با وجود بیش از یکصد هزار قربانی جامعه بین‌المللی باید از جنگ جلوگیری کند نه اینکه بر این آتش دامن بزند. این حمله فقط بهانه‌ای خواهد بود برای خلع‌سلاح در منطقه.

لاریجانی:آمریکا فهمید هرگونه دخالت نظامی در سوریه عکس‌العمل‌هایی را درپی دارد

در ادامه دکتر علی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از بروز جنگ، افق اوضاع سوریه را با توجه به ضرب‌العجل غرب چطور می‌بینید؟، تصریح کرد: آمریکایی‌ها متوجه شدند که عملیات نظامی در سوریه دو مشکل را به همراه خواهد داشت. یکی بدون تصویب در شورای امنیت عملاً کاری خلاف قوانین بین‌المللی انجام می‌گیرد که نوعی اجازه دادن برای تخطی دیگران نیز به شمار می‌رود، و دوم آنکه هرگونه اقدام نظامی در منطقه عکس‌العمل‌هایی را به همراه خواهد داشت که می‌تواند شرایط منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و این مهم نه تنها نمی‌تواند مشکلات را حل کند بلکه باعث گسترش آتش جنگ‌افروزی می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ما امیدواریم حرکت‌های افراطی در صحنه‌های بین‌المللی ترویج نشود، شاید شرایطی که در چند روز گذشته پیش آمد نشانه‌هایی از تصمیم‌گیری عقلانی در مورد مسائل منطقه باشد.

النجیفی:عراق راهکار دموکراتیک برای حل بحران سوریه به اتحادیه عرب، ترکیه و ایران ارسال شد

اسامه النجیفی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص محورهای طرح ارائه شده در مورد حل بحران سوریه و زمان‌بندی اجرای آن افزود: این ابتکار عمل در واقع از سوی پارلمان، دولت و نیروهای سیاسی عراق مطرح شده است و اولاً به برقراری آتش‌بس در سوریه می‌پردازد و دوم اینکه بر عقب‌نشینی نیروهای خارجی چه گروه‌های مسلح و چه نیروهای کشورها و جوامع یا احزاب دیگر اشاره دارد که باید از این کشور عقب‌نشینی کنند. همچنین یک جدول زمانی خواهد بود برای برگزاری انتخابات دموکراتیک که از طریق این انتخابات افراد پیروز عهده‌دار اداره کشور سوریه خواهند شد و این امر نیاز به همکاری کشورهای منطقه در جهت برقراری ثبات در سوریه دارد.

وی یادآور شد: البته این ابتکار عمل جزئیات زیادی دارد و ما تنها به خطوط کلی آن اشاره کردیم و این ابتکار عمل به اتحادیه عرب و ترکیه ارسال شده و امروز با آقای لاریجانی آن را مطرح کردیم و طی روزهای آتی به طرف ایرانی نیز ارسال خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

58 + = 68