۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰ مطالبه دبیر شورای نگهبان از وزرای ارشاد و علوم درباره حجاب:

جنتی در برابر جنتی و جامعه دانشگاهی!

شاید این بخش از خطبه‌های آقای جنتی درباره دانشجو و دانشگاهی توهین‌آمیز به نظر برسد اما این دست سخنان از ایشان مسبوق به سابقه است: «بدبختی این است که یکی از مشکلاتی که دانشگاه و دانشجو شدن خانم‌ها برای ما درست کرده، این است که وقتی کسی برای خواستگاری می‌رود شاید اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که چقدر درس خوانده است.»

JANNATI (1)مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): زمانی آیت‌الله جنتی در یکی از خطبه‌های نماز جمعه قم در نقد عملکرد فرهنگی وزیر وقت ارشاد (حجت الاسلام سید محمد خاتمی) گفته بود:

«امروز روشنفکر نماها و ملحدین که رسماً اعلام الحاد کرده‌اند به همراه هنرمندان و نویسندگان غیر متعهد عیاشان و شهوترانان و مدعیان آزادی، اسلام را طرد می‌کنند چون مانع اهداف آنهاست… ارزش‌های اسلامی برای این افراد کمترین مفهومی ندارد و لذا با شدت تمام تلاش می‌کنند تا وضعیت خانواده‌ها، مدارس و تفریحگاهها را همچون ۱۲ سال قبل، از مظاهر فساد پر کنند و از طریق بی‌حجابی و هتک حرمت حجاب، رواج موسیقی‌های مبتذل و شهوت انگیز، نشر کتابها و مجلات ضد اسلام و انقلاب، اسلام آمریکایی را مطرح کنند، متأسفانه الان مجلاتی فعالیت می‌کنند که مسئولیت خود را مبارزه با انقلاب می‌دانند.» (خطبه‌های نماز جمعه قم، مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۷۰)

البته وزیر ارشاد هم پیشتر پاسخ این انتقادات را داده بود، چنان‌که در جمع دانشجویان دانشگاه تهران (۱۱ اردیبهشت ۱۳۷۰) در این باره چنین گفت:

«استراتژی فرهنگی یک نظام نمی‌تواند بر «منع» قرار گیرد. در طول تاریخ اسلام این‌گونه نبوده است. اندیشمندان اسلامی به مخالفت اندیشه‌های دیگران می‌رفتند و لحظه به لحظه فرهنگ اسلامی را غنی‌تر می‌کردند. بسیاری به صورت نادرست می‌پندارند تنها مجاری انتقال افکار، کانال‌های رسمی است و نباید هیچ اندیشه مخالفی در قالب کتاب و فیلم اجازه انتشار داشته باشد. این فکر شوخی است، امواج رادیویی امروز و امواج تصویری فردا، کار این انتقال را امکان پذیر می‌سازد. ما جدا از آنجایی که توطئه در اساس علیه نظام است – که لیبرالی‌ترین حکومت‌ها تحمل نمی‌کنند – معتقدیم که باید با تبادل اندیشه در افراد مدافع نظام، معنویت بوجود بیاوریم.»

در آن دوران؛ نه تنها جنتی، کیهان و جناح راست که بخشی از جناح چپ هم منتقد عملکرد خاتمی بودند. چنانچه تندترین نقدها در نشره «بیان» محتشمی‌پور که هم‌حزبی‌ آقای خاتمی در «مجمع روحانیون مبارز» بود منتشر می‌شد. اما امروز ماجرا به‌کلی متفاوت است؛ این بار آیت‌الله جنتی به تنهایی پرچم انتقاد از وزیر ارشادی را بر دوش گرفته که فرزند خود اوست: حجت الاسلام علی جنتی که برخلاف پدر نه تنها لباس روحانیت بر تن ندارد که طرفدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و منتقد عملکرد پدر است.

JANNATI (2)آقای جنتی این بار در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته تهران گفته است:

«طرحی در قانون شورای انقلاب فرهنگی وجود دارد که مدتهاست دارد خاک می‌خورد و این مورد را به رئیس جمهور قبلی هم گفتیم اما اجرا نشد. رئیس جمهور نیز در جلسه شورای فرهنگی گفتند که حجاب و عفاف پیگیری شود اما بدون افراط و تفریط باشد. ما هم می‌گوییم پیگیری کنید تا فقط در حد حرف نباشد و مامورین را بگمارید تا پیگیری کنند و ببینند که عفاف و حجاب کجا عمل می‌شود و در کجا اجرا نمی‌شود.»

خطیب موقت نماز جمعه تهران با به کار بردن تعبیر عجیب «جیره خواران» درباره کارمندان اداری، دانشگاهیان و دانشجویان تصریح کرده:

«عفاف و حجاب را از جیره خواران باید شروع کرد چرا که آنان ناچارند طبق بخشنامه عمل کنند. اجرای قانون عفاف و حجاب در کوچه، بازار و در کنار دریا مشکل و سخت است اما محال نیست؛ اجرای این قانون در بیمارستان، ادارات و دانشگاه‌ها آسان‌تر است.»

مهمترین بخش سخنان آیت الله جنتی درباره دانشگاه‌ها و مطالبه از وزرای علوم و بهداشت بود:

«دانشجو در دانشگاه به دنبال نمره است و هرچه استاد بگوید، گوش خواهد داد. اگر استاد به دانشجو بگوید برای دادن نمره، حجاب و عفاف خود را رعایت کن، دانشجو این کار را انجام می​دهد چراکه برایش هزینه ای ندارد.»

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه خیلی‌ها به ما می‌گویند دانشجو با حجاب وارد دانشگاه می‌شود اما بعد از مدتی تغییر می‌کند، افزوده:

«اگر کسی را جلوی درب بگذارند و بگویند اگر حجابتان را رعایت نکنید در نمره‌تان اثر خواهیم داد، مسلما به آن عمل خواهد کرد.» (خطبه‌های نماز جمعه تهران، مورخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۲)

شاید این بخش از خطبه‌های آقای جنتی درباره دانشجو و دانشگاهی توهین‌آمیز به نظر برسد اما این دست سخنان از ایشان مسبوق به سابقه است. چنانچه پیشتر در خطبه‌های نماز جمعه تهران، دانشگاه رفتن خانم‌ها را از بدبختی‌ها خوانده و گفته بود:

«بدبختی این است که یکی از مشکلاتی که دانشگاه و دانشجو شدن خانم‌ها برای ما درست کرده، این است که وقتی کسی برای خواستگاری می‌رود شاید اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که چقدر درس خوانده است. واقعاً انسان بهتش می‌زند. یعنی درس چند درصد در سلامت زندگی و آرامش زندگی نقش دارد؟ آنچه نقش دارد اخلاق، دین، صبوری و سازگاری است. این مسائل درجه دوم است که مثلاً اگر احیاناً این خانم دکتر بود و آن آقا لیسانس امکان ندارد آن خانم قبول کند. بدانید که روزگار خود را دارید سیاه می‌کنید و مملکت هم در اثر بالا رفتن سن ازدواج مشکلاتی پیدا می‌کند.» (خطبه‌های نماز جمعه تهران، مورخ ۹ آذر ۱۳۸۷)

اینک باید دید واکنش جامعه دانشگاهی به مواضع آیت‌الله جنتی چیست؟ آیا آنان می‌پذیرند که فقط برای نمره درس می‌خوانند و به خاطر نمره به حجاب روی خواهند آورد؟ و آیا آقای جنتی در خطبه‌هایی که در بزرگترین دانشگاه کشور قرائت می‌شود، باز هم به دانشجویان و بخصوص دانشجویان دختر این‌چنین خواهد تاخت؟

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

94 - 86 =