۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۸ یادآوری دستور امام به برچیدن دیوار تفکیک جنسیتی

آیا تحجر در دانشگاه آزاد خاتمه می یابد؟ +عکس

در حالی که دیوار تفکیک جنسیتی در دانشگاه تهران در سال 61 به دستور امام خمینی برچیده شده بود و با توجه به اینکه یکی از تاکیدهای رییس دولت جدید، اعتراض به تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها بود و سرپرست وزارت علوم نیز با تفکیک جنسیتی مخالف است، اما در برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد دماوند همچنان در بر همان پاشنه می چرخد و آیین نامه ی انضباطی این دانشگاه نزدیک به فاجعه است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): در حالی که دیوار تفکیک جنسیتی در دانشگاه تهران در سال ۶۱ به دستور امام خمینی برچیده شده بود و با توجه به اینکه یکی از تاکیدهای رییس دولت جدید، اعتراض به تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها بود و سرپرست وزارت علوم نیز با تفکیک جنسیتی مخالف است، اما در برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد دماوند همچنان در بر همان پاشنه می چرخد و آیین نامه ی انضباطی این دانشگاه نزدیک به فاجعه است.
یکی از اعتراضات دانشجویان این دانشگاه به محتوای این مقررات انظباطی آن است که مشمول «محیط دانشگاه و خارج از آن» می شود. یعنی طبق این مقررات، حتی اگر در بیرون از دانشگاه کسی این مقررات را زیر پا بگذارد، آیین نامه ی انظباطی دانشگاه را نقض کرده است! از جمله نوع پوشش و ارتباط و شنیدن موزیک و حتی کشیدن سیگار. در تذکر ذیل آیین نامه، رایت مقررات انضباطی برای تمامی دانشجویان الزامی خوانده شده و تذکر داده شده که: در صورت عدم رعایت، مسوولین ذیربط با فرد خاطی برخورد خواهند کرد.

در بخشی از ضوابط عمومی آیین نامه انضباطی این دانشگاه، آمده است: عدم برقراری هر گونه ارتباط دختر و پسر در محیط دانشگاه و خارج از آن. همراه نداشتن و عدم توزیع عکس، فیلم و سی دی های غیر مجاز و غیر متناسب با محیط دانشگاه. عدم استفاده از دستگاه ضبط و پخش اتومبیل، سی دی من، واکمن، آهنگ های مبتذل موبایل و غیره (در محیط دانشگاه و خارج از آن). ممنوع بودن تصویر برداری با موبایل و یا هر نوع وسایل تصویری دیگر (در محیط دانشگاه و خارج آن). عدم استعمال دخانیات (در محیط دانشگاه و خارج آن).

سپس مقررات جداگانه ای درباره ی زنان و مردان دیده شده است؛ از جمله در بخش «مقررات مختص خواهران»، به این سه مورد اشاره شده: رعایت حجاب و پوشش چادرالزامی است. ۲- عدم استفاده از هرگونه لوازم آرایشی به هر میزان. عدم استفاده از مانتو شلوار تنگ و کوتاه.

همچنین «مقررات مختص برادران» این موارد است: عدم استفاه از لباس های تنگ، آستین کوتاه، یقه باز و همچنین رنگ های نامناسب با محیط دانشگاه. عدم استفاه از طلا، جواهرات و هر نوع زیور آلات. بلند نکردن موهای سر به هر شکل.

در این آیین نامه که بیشتر به آیین نامه ای برای کودکستان شباهت دارد، معیارهایی غیر قابل اندازه گیری دیده می شود؛ از جمله آیا ارتباط به سلام و احوال پرسی هم کلاسی ها و یا تبادل نظرات مربوط به کلاس و درس هم محدود می شود؟ حد و حدود دقیق آن چیست؟ جدی از غیر عملی و اشتباه بودن برخی موارد از این آیین نامه، اما چرا معیارهایی از جمله «کوتاه، تنگ، رنگ نامناسب، بلندی مو، غیر متناسب با دانشگاه» و امثالهم تعریف نشده است؟

بنا بر این گزارش، حتی نیمکت های راهروهای دانشگاه آزاد دماوند تفکیک شده و مردان و زنان می بایست در نیمکت هایی که تابلوی برادران یا خواهران دارند به صورت جداگانه بنشینند.

به گزارش انصاف نیوز، حسن روحانی، اردیبهشت ۹۲ در مبارزات انتخاباتی گفته بود:‌ در کجای قانون اساسی مجوز تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ ها و محروم کردن زنان از برخی از رشته‌ ها عنوان شده است؟ کدام اصل قانون این موضوع را تأیید می‌کند؟ طرح تفکیک جنسیتی یک طرح غیرکارشناسی است که با جامعه ایرانی تطبیق ندارد.

فرهاد دانشجو، رییس برکنار شده دانشگاه آزاد، مرداد ۹۲ گفت: دانشگاه آزاد ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی را در دستور کار دارد. آزاد منشی و نگاه فرهیختگی در دانشگاه آزاد بر این محور است که حق انتخاب را برای دانشجو افزایش دهد که یک موردش هم همین ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی است و ما نیز برنامه ایجاد این دانشگاه‌ها را در دستور کار خود داریم.

اما جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم در شهریور ۹۲ تصریح کرد: من به تنهایی هیچ‌گاه موافق آن نبودم و فکر می‌کردم آثار تربیتی، آثار فرهنگی و آثار اقتصادی مثبتی ندارد. اما اکنون در جایگاه یک مقام مسئول باید به خرد جمعی احترام گذاشت و نظر جمع دانشگاهیان را پرسید و با مشورت آنان است که می‌توانیم تصمیم جمعی بگیریم؛ زیرا هر حرکتی باید مورد پشتیبانی آنان باشد.

ماجرای برچیده شدن “دیوار تفکیک جنسیتی “به دستور امام

با بازگشایی دانشگاه ها در سال ۶۱ که در پی انقلاب فرهنگی تعطیل شده بودند نسل دانشجویان انقلابی مسلمان در محیطی جدید پا به دانشگاه ها گذاشتند و موج اسلام خواهی و تلاش برای انطباق محیط دانشگاه با موازین اسلامی پرشورتر و پررنگ تر در میان دانشجویان مطرح شده بود. روز بازگشایی دانشگاه نیز به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شد تا نمادی از این موج نوین باشد.انجمن اسلامی های دانشجویان به عنوان نماد و پایگاه این تحول خواهی مطرح بود و منشا بسیاری از این حرکت های انقلابی نظیر خود انقلاب فرهنگی و تسخیر سفارت آمریکا که با محوریت دانشجویان عضو انجمن های اسلامی صورت گرفته بود. در یکی از حرکت های ابتکاری که بی شک به زعم مبتکرین آن طرحی انقلابی و اسلامی نیز تلقی می شد اعضای انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران یکی از کلاس های گروه فلسفه این دانشکده را به صورت آزمایشی برای طرح جداسازی دانشجویان دختر و پسر انتخاب می کنند و با تیغه ای چوبی میان کلاس را دیوار می کشند.

فاطمه طباطبایی همسر حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی که در این برهه دانشجوی دوره لیسانس رشته فلسفه دانشگاه تهران بوده است پس از حضور در کلاس و مشاهده مشکلات این شیوه و بازخورد آن میان دانشجویان موضوع را برای امام خمینی گزارش می کند. امام همیشه به اعضای خانواده و نزدیکان توصیه داشته اند که دیده ها و شنیده های خودشان از جامعه را برای ایشان گزارش کنند. این گزارش با واکنش تند امام مواجه می شود و ایشان با تأکید از حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی فرزندشان می خواهند که شبانه دیوار میان کلاس برداشته شود تا فردا که دانشجویان به دانشگاه می آیند دیوار وجود نداشته باشد. حاج احمدآقای خمینی نیز در تماس هایی با رییس دانشکده حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیخ الاسلامی تا جمع آوری این دیوار مساله را پیگیری می کند. بنا بر گزارش افراد درگیر در این مساله امام خمینی این شیوه را بدعت و خلاف موازین اسلامی و موجب زیان تشخیص داده بودند.

منبع: انصاف نیوز
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

55 - = 49