۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۸

یادی از شاگرد مبارز و انقلابی امام، شهید هاشمی نژاد

شهید هاشمی نژاد از سال های نخست مبارزات عاشق و پیرو امام بود. بعداز آزادی حضرت امام از زندان و حصر، و برگشت ایشان به قم، او در اولین فرصت از مشهد به دیدار مرجع و رهبر خود شتافت و ضمن دیدار با امام، رهنمودهای لازم درباره اوضاع مبهم سیاسى جهان و منطقه را اخذ و در برگشت به مشهد پیام و نظرات امام را به دیگر علما و طلاب مبارز می رساند.

hasheminegad

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – محمد رجایی نژاد: هفت مهر روز شهادت حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالکریم هاشمی نژاد است. وی سال ۱۳۱۱ش، در بهشهر مازندران به دنیا آمد. به مدت ۱۴سال از شاگردان بنام آیت‌الله بروجردی و حضرت امام و از روحانیون پیشگام انقلاب اسلامى در خراسان بود. در دوران مبارزات پیش از انقلاب با خطبه‌ها و سخنرانی های حماسی و آتشین خود در نشر افکار انقلابی و افشای ماهیّت رژیم پهلوی، تمامی توان خود را به کار برد و در این راه سختی ها، شکنجه ها و زندانهای زیادی را متحمل گردید. پس از پیروزی انقلاب به عنوان نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی انتخاب شد، سپس دبیری حزب جمهوری اسلامی مشهد را به عهده گرفت.

شهید هاشمی نژاد از سال های نخست مبارزات عاشق و پیرو امام بود. بعداز آزادی حضرت امام از زندان و حصر، و برگشت ایشان به قم، او در اولین فرصت از مشهد به دیدار مرجع و رهبر خود شتافت (۲۵/۱/۴۳) و ضمن دیدار با امام، رهنمودهای لازم درباره اوضاع مبهم سیاسى جهان و منطقه را اخذ و در برگشت به مشهد پیام و نظرات امام را به دیگر علما و طلاب مبارز می رساند. مأموران نفوذی ساواک بیانات امام خمینى را به نقل از شهید هاشمى نژاد در منزل آقاى آیت‌الله قمى در مشهد (۲۹/۱/۱۳۴۳) چنین گزارش کرده‌اند:

«فعلاً تنها هدف من ایجاد اتحاد بین تمام طبقات روحانیون است تا بتوانیم تصمیم جدیترى بگیریم… اوضاع جهان به طور کلى مبهم است و وضع ایران هم معلوم نیست؛ چون پاکستان از پیمان سنتو خارج شده و پاکستان و ترکیه، شناسایى خود را از اسرائیل پس گرفته [اند] و حجاز به طیاره هاى اسرائیلى که حامل حجاج ایرانى بوده‌اند، اجازه فرود آمدن نداده؛ و خروشچف مى‌خواهد از پستش کناره گیرى کند، و اختلاف بین سران حزب کمونیست به وجود آمده. اختلاف بین چین و شوروى شدید شده و امریکا گرفتار انتخابات و وضع داخلى خودش شده و اتحادیه اعراب در شرف تکوین و اتمام است؛ و به طور کلى اوضاع مبهم است؛ و به همین جهت آقایان مرخص شدند [اشاره به آزادی روحانیون دستگیر شده] و باید از این شرایط استفاده کرد.»

پس تبعید امام به ترکیه و نجف، این روحانی مبارز دست از مبارزه برنداشته و همواره در دفاع از امام و راه و خط امام بود. پس پیروزی انقلاب نیز در رکاب امام و خدمت انقلاب بود. سر انجام در هفتم مهر ۱۳۶۰ به دست منافقین با انفجار نارنجک به شهادت رسید.

حضرت امام در تجلیل از شخصیت و مجاهدت این شهید چنین فرموده‌اند:

«در روز شهادت امام جواد- سلام اللَّه علیه- یکى از فرزندان و تبار آن خانواده به شهادت رسید؛ شهید هاشمى نژاد که من از نزدیک با او آشنا بودم و خصال و تعهد آن شهید را لمس کرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت آن بر اشخاصى که او را مى شناسند پوشیده نیست.» (صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۲۵۷)

با شهادت این شهید بزرگوار و دیگر شخصیت‌های انقلابی و سیاسی به دست تروریست‌ها، حضرت امام طی حکمی به آقاى محسن رضایى (فرمانده سپاه پاسداران) بررسى وضعیت محافظین شخصیت‌ها را به عهده او گذاشته و ایشان را مأمور رسیدگی می‌کنند. در این حکم آمده است:

«آقاى محسن رضایى، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ایران‏

انجام گرفتن ترورهاى مشابهى نسبت به روحانیین معظم و مؤثر همچون شهید مدنى، شهید دستغیب و شهید هاشمى‌نژاد و حمله به آقاى احسان بخش و اخیراً شهادت شهید معظم مرحوم صدوقى ایجاد نگرانى و تردید و سؤال کرده است، و نسبت به پاسداران محافظ آنان بویژه محافظان شهید صدوقى سوء ظن ایجاد و بسیار سؤال انگیز شده است، و مثل این سرمایه‌هاى بزرگ جمهورى اسلامى نباید با این وضع اسفبار از دست ملت بروند. و چون مسئول این امور سپاه است، شما مأمور هستید با دقت و بررسى اطراف قضیه، و بررسى از سوابق پاسداران محافظ گزارشى بفرستید، و لازم است براى این امر مهم از پاسداران آزموده، با سابقه و متعهد استفاده شود که مثل این خسارات واقع نشود.» (صحیفه امام، ج۱۶، ص ۳۷۴)

منبع: جماران

:::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 5