۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲ بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه های علوم پزشکی را دریابید

وضعیت کنونی دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی و جو حاکم بر قشر دانشجو در حال حاضر حاصل چندین سال سیر قهقرایی و کوته بینی ها است و جایگاه دانشجو که موتور محرک دانشگاه به حساب می آمد تا حد زیادی پایین آمده است. ضعف سیستم اداره دانشگاه ها به جایی رسید که دانشجو اعتمادش را به تشکل ها و نهادهای دانشجوبنیان از دست داده است و این امر موجب ضعف این نهادها شده است و دست افرادی را برای سوءاستفاده از وضع حاضر بازتر کرده است و مانع از ابراز اندیشه ها و طرح های نو در هر سطحی...

bayanieمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیانیه ای پیرامون معضلات دانشگاه های علوم پزشکی و راه حل های پیشنهادی صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

وقتی امید آغاز می شود، چهره ها رنگ دیگری می گیرند و روح ها تازه می شوند، انگیزه ها نو می گردند و بدی ها و دشمنی ها فراموش می شوند. هدف، ما را به سوی خود می کشد و فصل جدیدی آغاز می شود.

آقای دکتر هاشمی! نباید فراموش کرد که برای رسیدن به هدفی در آینده ابتدا باید وضعیت کنونی خود را مشخص کنیم و  داشته هایمان را برآورد کنیم، سپس مسیر را تعیین نماییم. وضعیت کنونی دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی و جو حاکم بر قشر دانشجو در حال حاضر حاصل چندین سال سیر قهقرایی و کوته بینی ها است و جایگاه دانشجو که موتور محرک دانشگاه به حساب می آمد تا حد زیادی پایین آمده است. ضعف سیستم اداره دانشگاه ها به جایی رسید که دانشجو اعتمادش را به تشکل ها و نهادهای دانشجوبنیان از دست داده است و این امر موجب ضعف این نهادها شده است و دست افرادی را برای سوءاستفاده از وضع حاضر بازتر کرده است و مانع از ابراز اندیشه ها و طرح های نو در هر سطحی شده است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و شعار اعتدال، وضعیت نامتعادل دانشگاه ها یک نگرانی به حساب می آید ولی امید بهتر شدن و تغییر وضع کنونی، روح خفته آرمانگرایی و مطالبه گری را در بطن جامعه دانشگاهی روشن کرده است.

فراموش نکنیم جامعه ما در بستری است از استعداد های ناب، که در صورت زمینه سازی فضایی آرام، کم تنش و دوستانه می تواند به حدی رسد که کمتر کشوری از آن برخوردار است.

برای نیل به چنین سطحی که لیاقت نام دانشگاه و دانشجو را داشته باشد، رئیس دانشگاه که مدیر و مسئول کشتی جامعه ماست باید در راستای آرمان های نظام و معتقد به عمل بر اساس برنامه های دولت تدبیر و امید باشد. لذا بر آن شدیم تا شاخص های قشر دانشجو را در چند بند بیان کنیم:

۱- شخص رئیس دانشگاه باید برنامه هایی برای شناسایی منابع و توانمندی های بالفعل و بالقوه جهت رفع مشکلات آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و درمانی و گذر از بحران های حاضر برای رسیدن به وضع مطلوب داشته باشد.

۲- ریاست دانشگاه باید برنامه هایی عملی جهت ارتقای علمی دانشگاه و استاندارد سازی دانشگاه با توجه به الگوهای برتر دانشگاهی در سطح جهان از همه لحاظ داشته باشد.

۳- باید توانمندی بالایی در مدیریت بودجه های تخصیص یافته برای دانشگاه و نظارتی دقیق بر معاونت ها داشته باشد تا از هر گونه حیف و میل بیت المال جلوگیری کند.

۴- ریاست دانشگاه باید از پذیرش شغل های جانبی جهت داشتن وقت کافی برای امور دانشگاه بپرهیزد.

۵- و در صدر این امور احیا و عملی سازی شوراهای مشورتی دانشجویی، اساتید، کارکنان و ایجاد اتاق فکر جوانان برای گذر از مشکلات دانشگاه که این امر موجب می شود همه اقشار دانشگاه نسبت به وضع دانشگاه احساس وظیفه کنند.

و اما حداقل هایی که رئیس دانشگاه باید در نظر بگیرد:

۱- جلوگیری از ایجاد  فضای امنیتی در دانشگاه و ایجاد اعتماد، آرامش و فضای گفتمان بین اعضای دانشگاه علوم پزشکی

۲- ایجاد فضای انتقاد پذیری در دانشگاه

۳- تلاش برای ارتقاع سطح عمومی بهداشت و رفع مشکلات و کمبودها مثلا نبود داروهای مورد نیاز بیمارستان ها و تلاش برای خارج کردن مافیای دارویی حداقل از سیستم خرید داروی بیمارستان ها

۴- حفظ استقلال دانشگاه و ممانعت از اعمال نظر های خارجی بر امور دانشگاهی در عین تعامل با سایر ارگان های دولتی و خصوصی

و در نهایت خواسته هایی که برای قشر دانشجو داریم:

۱- نخستین آن احترام به شأن دانشجویان به عنوان اساس و فلسفه تمام این ساختار

۲- بر قراری عدالت بین تشکل های دانشجویی دانشگاه و فراهم سازی استقلال مالی جهت تحقق سازی استقلال عملکردی، اعتقادی و انتقادی دانشجویان و حفظ اصل مطالبه خواهی دانشجویان

۳- نگاه ویژه به کانون های دانشجویی تحت حوزه امور فرهنگی جهت حفظ شور و شعور دانشجویی و فضای پویای آن

۴- تسهیل ارتباط بین دانشجویان با مدیران و مسئولین ارشد و اعضای هیئت علمی

۵- تلاش برای ترفیع سطح امکانات رفاهی و تسهیلات برای دانشجویان و بهبود وضعیت تغذیه ای و وام های کمک هزینه و تخصیص بودجه هایی برای رفع مشکل خوابگاه دانشجویان که موجب ایجاد فضای نشاط در دانشگاه می شود.

۶- تشکیل شورای فرهنگی به صورت منظم جهت تصویب برنامه های ارایه شده توسط تشکل ها و کانون ها

۷- در نهایت اختصاص وقت هفتگی برای دیدار با ریاست دانشگاه جهت تبادل نظر و ارایه پیشنهادات و انتقادات

امید است در دولت تدبیر و امید شاهد پیشرفت روز افزون دانشگاه ها باشیم.

در نهایت امیدواریم که سخن گهربار پیامبر عظیم الشأنمان سر لوحه کل امور قرار گیرد:

«هر کس خود را جلودار امور مسلمانان کند در حالی که می داند بهتر از خودش بینشان وجود دارد، به خدا، رسولش و مسلمانان خیانت کرده است.»

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 3 = 1