۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵ استمداد 14 انجمن‌ اسلامی از رئیس جمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی:

مانع از انتخابات غیرقانونی دفتر تحکیم وحدت شوید

متاسفانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با هماهنگی معاون فرهنگی وزارت علوم، مستقیما و بدون تشکیل جلسه هیئت نظارت مرکزی و بدون حضور و اعلام نظر وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سرپرست محترم وزارت علوم و بدون انتخاب نماینده هیئت نظارت مرکزی مشترک وزارت علوم و بهداشت، اجازه برگزاری انتخابات به 9 انجمن داده است.

rohani- tofighiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ۱۴ تشکل انجمن‌ اسلامی دانشجویان بیانیه دوم خود درباره فرآیند غیرقانونی انتخابات دفتر تحکیم وحدت را خطاب به آقای دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، منتشر کردند.

در این بیانیه همچنین خطاب به مسئولان نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها آمده است: «اخبار تأسف‌باری شنیده می‌شود مبنی بر آنکه حجت‌الاسلام محمدیان نیز به عنوان مسئول محترم نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در نشست انجمن اسلامی ۹ دانشگاه مذکور به عنوان نشست دفتر تحکیم وحدت شرکت خواهد کرد. حال سوال اینجاست که آیا مسئولان نهاد محترم رهبری در دانشگاه‌ها از قوانین مصرح بی‌اطلاع هستند؟ یا آنکه آشکارا نظر اقلیت را به اکثریت ترجیح داده‌اند که در آن برنامه غیرقانونی شرکت خواهند کرد؟ و آیا ایشان قصد دارند با سوءاستفاده از عنوان «نمایندگی رهبری» به آن اقدام غیرقانونی مشروعیت دهند؟»

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

بسمه تعالی

بیانیه دوم ۱۴ انجمن‌ اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور

درباره فرآیند غیرقانونی انتخابات دفتر تحکیم وحدت

خطاب به رییس‌جمهور محترم و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، جناب آقای دکتر روحانی

انتخابات ۲۴ خرداد ماه که با حضور حماسی مردم نقطه عطفی را در تاریخ انقلاب پدید آورد، پیامی شفاف با خود به همراه داشت و آن فراگیر شدن اعتراض مردم به افراط، بی‌اخلاقی و قانون‌گریزی بود. در حالی که صدای اعتدال را مردم ایران به گوش همه جهانیان رساندند متأسفانه عده‌ای در داخل کشور همچنان به افراط گری‌های خویش ادامه داده و همچون سال‌های گذشته به دنبال آن هستند که با حذف دیدگاه‌های مخالف، حرف خود را به کرسی بنشانند. عجیب آنکه هنوز چند ساعتی از صحبت‌های امیدوارکننده‌ی جنابعالی در دانشگاه تهران نگذشته است که رویکردی کاملا متضاد را در مهمترین تشکل دانشجویی کشور شاهد هستیم و دخالت آشکار و پنهان فشارهای محفلی را با تمام وجود حس می‌کنیم.

مصداق بارز این افراط گری و قانون‌شکنی، دخالت آنان در امور تشکل‌های دانشجوییِ باسابقه و شناخته‌شده است. در طول چند سال گذشته به خصوص عمر دولت دهم، فضای دانشجویی به شدت سنگین بوده و بسیاری از تشکل‌های ریشه‌دار انجمن‌های اسلامی فرصت ظهور و بروز پیدا نمی‌کردند، اما حتی امروز هم که بواسطه رأی تعیین‌کننده مردم ایران اسلامی، فرصت‌طلبان و قانون‌گریزان از مصدر بسیاری از امور کنار رفته‌اند، عده‌ای قلیل که بواسطه گشایش فضای سیاسی و تنوع سلایق دانشجویی، تاثیر گزاری اقلیت خود را بر باد رفته می‌بینند، به دنبال آن هستند که در باسابقه ترین اتحادیه دانشجویی یعنی «دفتر تحکیم وحدت» رخنه کرده و تصمیماتی را اعمال نمایند که خواسته کمتر از یک سوم حق رأی‌های شورای عمومی این اتحادیه – مطابق اساسنامه – است.

آخرین نمونه این دخالت‌های فرصت‌طلبان، تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام و غیرقانونی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است. انتخاباتی که با تخلفات و شبهات متعددی از جمله موارد زیر همراه است.

۱-       تنها ۹ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های امام خمینی قزوین، شریعتی تهران، امیرکبیر، پیام نور مشهد، الزهرا، فردوسی مشهد، رامین اهواز، علامه طباطبائی و قوچان قصد دارند که در تاریخ ۲۵ و ۲۶ مهر ماه (بدون رعایت قوانین موجود در اساسنامه و آیین‌نامه اتحادیه‌های تشکل‌های دانشگاهی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) نشست سالانه برگزار کرده و انتخابات شورای مرکزی برگزار کنند. این در حالی است که طبق ماده ۳ آئین‌نامه اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (مصوب جلسه ۴۸۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۵/۸/۱۳۸۰) برای اتحادیه قلمداد شدن تشکل‌های اسلامی دانشجویی عضویت حداقل بیست تشکل الزامیست، که متأسفانه این موضوع در مورد اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت در حال حاضر رعایت نشده است.

۲-       با توجه به اینکه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در اساسنامه آن ذکر شده است که عضو هیچ اتحادیه دانشجویی نیست، این انجمن نمی‌تواند تا رسیدگی به این تخلف و طی کردن مراحل قانونی، در انتخابات دفتر تحکیم وحدت حضور داشته باشد و همچنین انجمن اسلامی ۴ دانشگاه فوق پس از تاسیس مجدد، هیچگاه مراحل عضویت در این مجموعه را طی نکرده‌اند.

۳-       طبق تبصره ۱ ماده ۵ آیین نامه اتحادیه تشکل ها، اتحادیه موظف است زمان دقیق انتخابات را حداقل ۲ هفته قبل از برگزاری انتخابات به هیئت نظارت مرکزی بر تشکل های دانشجویی اعلام نماید. (و این در حالی است که در آخرین جلسه شورای عمومی آنچه دفتر تحکیم وحدت خوانده می شود، در تاریخ ۱۹/۷/۹۲ مصوب شده است که انتخابات شورای مرکزی تحکیم وحدت در تاریخ ۲۶/۷/۹۲ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شود، که تنها یک هفته قبل از انتخابات اعلام شده است.)

۴-       ماده ۵ از دستور العمل اجرایی آیین نامه اتحادیه تشکل های اسلامی دانشگاهیان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان می‌کند که دبیرخانه هیئت نظارت مرکزی بر اساس اعلام تاریخ و محل انتخابات، از طریق نماینده هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات نظارت می‌نماید که متاسفانه در تاریخ ۳۰/۵/۱۳۹۲ بدون تشکیل جلسه هیئت نظارت مرکزی و بدون دعوت از اعضای اصلی آن، فردی به نام مصطفی دزفولی از سوی جناب آقای دکتر خواجه‌سروی به عنوان نماینده تام‌الاختیار هیئت مرکزی نظارت بر تشکل‌های وزارت علوم معرفی شده است که تصویر این نامه پیوست می‌باشد.

۵-       نکته مهم و قابل توجه اینکه طبق ماده ۵ آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تبصره ۱ ماده ۳ آیین‌نامه اتحادیه‌های دانشجویی جلسه هیئت نظارت مرکزی مشترک وزارت علوم و بهداشت برای تصمیم‌گیری وضعیت اتحادیه‌های دانشجویی و رسیدگی به تخلفات احتمالی و صدور مجوز با حضور اعضای زیر تشکیل می‌شود:

۱-       وزیر بهداشت ۲- وزیر علوم ۳- یکی از معاونان وزیر علوم به انتخاب وزیر ۴- یکی از معاونان وزیر بهداشت به انتخاب وزیر ۵- رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ۶- نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی

سوال این است که چگونه بدون برگزاری این جلسه با حضور اعضای رسمی آن، صرفا توسط یکی اعضای آن یعنی معاون وزیر علوم، نماینده‌ای برای نظارت بر انتخابات کذا، معرفی شده است و برخلاف بند ۴ ماده ۱ دستورالعمل اجرایی اتحادیه تشکل‌های اسلامی، صرفا توسط دو نفر از اعضای آن یعنی نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ‌ها و معاون وزیر علوم،‌ مجوز برگزاری نشست و فعالیت در دانشگاه امیرکبیر در تاریخ ۲۵ و ۲۶ مهر، برای این گروه به نام دفتر تحکیم وحدت صادر شده است؟ و اصولا چه دلیلی برای نادیده گرفتن مواد مصرح قانونی وجود دارد؟

بدین ترتیب معلوم می‌شود که متاسفانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با هماهنگی معاون فرهنگی وزارت علوم، مستقیما و بدون تشکیل جلسه هیئت نظارت مرکزی و بدون حضور و اعلام نظر وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سرپرست محترم وزارت علوم و بدون انتخاب نماینده هیئت نظارت مرکزی مشترک وزارت علوم و بهداشت، اجازه برگزاری انتخابات به ۹ انجمن داده است. طبیعی است که نماینده تام‌الاختیار آقای دکتر خواجه سروی، نماینده هیئت نظارت مرکزی مشترک وزارت علوم و بهداشت نبوده و قطعا برای برگزاری این انتخابات مراحل قانونی طی نشده است.

افزون بر اینکه، طبق بند ۲ ماده۱ آیین نامه اتحادیه تشکل‌ها؛ جلسات هیئت نظارت مرکزی با نظر رئیس هیئت نظارت و در دفتر ایشان تشکیل شود که رئیس هیئت نظارت، سرپرست وزارت علوم و یا وزیر محترم بهداشت می‌باشد که هیچ جلسه‌ای با حضور ایشان برگزار نشده و نماینده‌ای برای نظارت بر انتخابات معرفی ننموده‌اند و همچنین مجوز برگزاری نشست در تاریخ ۲۵ و ۲۶ مهر در دانشگاه امیرکبیر صادر نشده است.

تخلفات آشکار ذکر شده توسط جمعی از انجمن‌های اسلامی معترض به انتخابات مذکور، کتبا به اطلاع مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و وزارتین علوم و بهداشت رسیده و درخواست شد برای جلوگیری از افزایش تخلفات و اختلافات، مجوز انتخابات برای هیچ گروهی صادر نشود. علیرغم این اقدامات، درحالی که هیئت نظارت بر تشکلهای دانشجویی وزارت بهداشت و سرپرست وزارت علوم از چنین تصمیمی بی‌اطلاع است، شخص آقای خواجه سروی (معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از زمان آقای دکتر دانشجو تاکنون) با حمایت از روند موجود، به نظر می رسد اهداف خطرناکی چون تضعیف و ایجاد انشعاب دفتر تحکیم وحدت را دنبال می‌کند. همچنان‌که پیش‌تر عطش خود را برای دوباره به قدرت رساندن گروه اقلیت با تعیین آقای دزفولی به عنوان ناظر انتخابات – آنهم به صورت پیش از موعد، خارج از عرف و بدون مصوبه اعضای هئیت نظارت مرکزی – نشان داده است.

از سوی دیگر اخبار تأسف‌باری شنیده می‌شود مبنی بر آنکه حجت‌الاسلام محمدیان نیز به عنوان مسئول محترم نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در نشست انجمن اسلامی ۹ دانشگاه مذکور به عنوان نشست دفتر تحکیم وحدت شرکت خواهد کرد. حال سوال اینجاست که آیا مسئولان نهاد محترم رهبری در دانشگاه‌ها از قوانین مصرح بی‌اطلاع هستند؟ یا آنکه آشکارا نظر اقلیت را به اکثریت ترجیح داده‌اند که در آن برنامه غیرقانونی شرکت خواهند کرد؟ و آیا ایشان قصد دارند با سوءاستفاده از عنوان «نمایندگی رهبری» به آن اقدام غیرقانونی مشروعیت دهند؟

متاسفانه در همین حین مسئولان محترم به جای پاسخ گویی به مطالبات قانونی، اقدام به تحت فشار قرار دادن برخی از انجمن‌های اسلامی معترض کرده تا از ادامه پیگیری مطالبات منصرف شوند که هشدار می‌دهیم؛ در صورت ادامه یافتن این فشار ها به افشای جزئیات آن خواهیم پرداخت. چرا که انتظار داریم همان‌گونه که رهبری عظیم‌الشان انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «قانون فصل‌الخطاب است»، مجموعه‌های منتسب، به ایشان اقتدا کرده و آرمان‌ها و قوانین جمهوری اسلامی را فدای مصلحت اندیشی‌های کاذب نکنند.

عدم توجه نهادهای مرجع به این تخلفات آشکار درحالیست که برخی رسانه‌های سیاسی خاص طی روزهای اخیر در راستای تأمین منافع اقلیت همسو با خود، مطالبه و پیگیری قانونی اکثریت انجمن‌های اسلامی را تلاش جریان مشکوک سیاسی برای انشقاق دفتر تحکیم نمایانده و اصرار دارند تعداد اندک انجمن‌های اسلامی را برخلاف ضوابط و قوانین مصرح به عنوان یک اتحادیه دانشجویی به رسمیت بشناسند. بر همین اساس، از این رسانه‌ها و همچنین مسئولان همسوی آنان که خود را در آستانه برکناری می‌بینند مصرانه خواستاریم در راستای تنویر افکار عمومی، تعداد و نام انجمن‌های اسلامی را که اجازه برگزاری انتخابات را به آنان به نام اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت داده‌اند، اعلام نمایند تا همگان متوجه رفتار گزینشی اینان نسبت به اجرای قوانین بشوند.

بر این اساس ما انجمن‌های اسلامی دانشجویان اعلام می کنیم با توجه به تخلفات آشکار ذکر شده در این بیانیه، و علی‌الخصوص عطف به عدم صدور مجوز قانونی از طرف هیئت نظارت مرکزی مشترک، برگزاری این انتخابات غیرقانونی می باشد. اکنون که صراحتا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر عضویت حداقل ۲۰ تشکل دانشجویی برای اتحادیه قلمداد شدن آن و مفاد دیگری که در بالا ذکر گردید، نادیده گرفته شده است چرا اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی مشی سکوت پیشه کرده و نظارت لازم بر مصوبات این شورا را ندارند؟

 لذا از رئیس جمهور محترم تقاضا داریم به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن جلوگیری ار برگزاری یک انتخابات غیرقانونی، دستور فرمایند در اسرع وقت با تشکیل جلسه رسمی هیئت نظارت مرکزی مشترک بین وزارت علوم و وزارت بهداشت، به تخلفات رخ داده رسیدگی شود. همچنین از نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواستاریم که به جایگاه فراجناحی و قانونمداری خود بازگشته و مشی مقام معظم رهبری در برخورد با دیدگاه‌های متفاوت درون نظام و فصل‌الخطاب بودن قانون را سرلوحه کار خویش قرار دهد.

والسلام علی من اتبع الهدی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی تهران

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنرشیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه سیستان و بلوچستان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

*************************

ضمیمه:

تصویر نامه غیرقانونی معاون وزیر علوم برای انتصاب آقای مصطفی دزفولی به عنوان نماینده هیئت نظارت در انتخابات دفتر تحکیم وحدت

206 001

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 72 = 75