۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷

آثاری پیرامون مراسم حج و احکام و وظایف حجاج از نگاه امام

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تا کنون آثار متعددی از جمله «تبیان حج یا حج در کلام و پیام امام خمینی»، «به سوی میقات»، «تجلی توحید»، «توشه حج»، «مناسک حج مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی(س)» و «مناسک زائر مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی(س)» را پیرامون جلوه های معنوی مراسم حج، احکام و وظایف حجاج و روحانیون کاروان ها منتشر کرده است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تا کنون آثار متعددی از جمله «تبیان حج یا حج در کلام و پیام امام خمینی»، «به سوی میقات»، «تجلی توحید»، «توشه حج»، «مناسک حج مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی(س)» و «مناسک زائر مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی(س)» را پیرامون جلوه های معنوی مراسم حج، احکام و وظایف حجاج و روحانیون کاروان ها منتشر کرده است.

کتاب تجلی توحید پژوهشی پیرامون حج در نگاه امام خمینی(س) است و در۲۹۶ صفحه و سیزده فصل به تبیین این مسئله می پردازد و کار پژوهش و تحقیق آن را حجت الاسلام والمسلمین محمد علی سلطانی به انجام رسانده است.
این کتاب اثری است که کوشیده است با کندوکاوی در پیامها و سخنان و اقدامات حضرت امام خمینی(س) پیرامون حج پاره ای از ابعاد عرفانی، سیاسی، اجتماعی و فقهی حج را از نگاه امام بازگو نماید. به گفته ناشر در دوران ما، حضرت امام خمینی(س) از میان فقیهان و عارفان و رهبران جهان اسلام از معدود کسانی است که به جایگاه واقعی حج نگریسته و ابعاد مختلف آن را مورد توجه قرار داده و در جهت احیای حج ابراهیمی و محمدی تلاش کرده است. این کتاب از جمله کارهای تخصصی گروه معارف معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) است که یک بار با مشارکت بعثه مقام معظم رهبری در شمارگان ۲۰۰۰۰ نسخه جهت توزیع بین مدیران، عوامل کاروانها و زوار حج تمتع به چاپ رسیده است.
به سوی میقات عنوان اثری است که حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بابازاده به سفارش دفتر قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تدوین کرده و در آن با نگاهی به آثار و سیره امام خمینی به تحقیق در وظایف و بایسته های روحانیون و مدیران مراسم معنوی و بین المللی حج پرداخته است. این اثر در پنج بخش و ۳۰۶ صفحه به ارائه مطالب خود می پردازد. توشه حج نیز که رهنمودهای امام خمینی به روحانیون کاروانهای حج و عمره را به صورت چکیده ارائه می کند به کوشش حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی تدوین و در قطع پالتویی و ۵۷ صفحه ارائه شده است.
کتاب مناسک حج مطابق با فتاوای امام خمینی(س) به ضمیمۀ ترجمه بعضی از مسائل حج تحریرالوسیله و ۵۵۰ مسأله جدید که زیرنظر و به وسیله آیت الله قدیری و همکاری آیت الله خاتم یزدی از اعضای حوزه استفتا حضرت امام آماده گردیده و در زمان حیات حضرت امام به عرض و نظر ایشان رسیده بارها توسط موسسه چاپ و نشر و عروج به چاپ رسیده است. مناسک زائر مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی(س) به تفکیک برادران و خواهران نیز که بازنویسی نویی از کتاب مناسک حج است به صورت کاربردی تر و برای استفاده عموم حجاج توسط محمدحسین فلاح زاده تهیه و در موسسه چاپ نشر عروح منتشر شده است.این اثر ۱۸۰صفحه ای در چهار بخش استطاعت و نیابت، اعمال عمرۀ تمتع، اعمال حج تمتع و محصور و مصدود و حج استحبابی تدوین و ارائه شده است.

«حج» در کلام و پیام امام خمینی(س) نیز یکی از مجلدات مجموعه تبیان است که کلیه بیانات و نامه ها و پیام های ایشان را در این موضوع گردآوری کرده و به خواننده ارائه می کند. چاپ نخست این اثر که ۱۸۰صفحه است در سال ۱۳۷۱ بوده و تا کنون بارها به چاپ مجدد رسیده است.
علاقمندان می توانند این آثار و سایر انتشارات نشر عروج را از مراکز پخش این مجموعه واقع در خیابان انقلاب، بین ۱۲ فروردین و فخرازی، فروشگاه مرکزی تلفن:۶۶۴۰۴۸۷۳ و خیابان انقلاب، تقاطع حافظ، فروشگاه شماره ۱ تلفن:۶۶۷۰۱۲۹۷ و خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین ، خیابان شهدای ژاندارمری، فروشگاه شماره ۲ تلفن:۶۶۹۵۵۷۳۷ و حرم مطهر حضرت امام خمینی (س)، ضلع شمالی ، فروشگاه شماره ۳ تلفن:۵۵۲۰۳۸۰۱ و کلیه نمایندگی های فروش در استانها تهیه کنند.

 

منبع: جماران

:::::

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

50 - 45 =