۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱ به بهانه اول آبان و نامه تاریخی امام خمینی به آیت الله خامنه ای در مورد پی گیری مطالبات ایران از آمریکا

عضو کمیسیون امنیت ملی: درباره اموال بلوک شده کم کاری کردیم

دولت در قالب لایحه ای می تواند مجلس را ملزم کند که این مساله را پی گیری کند و از سویی این دعوا را در محاکم بین المللی دنبال کند شما این مساله را باید مورد توجه قرار بدهید که حجم خسارتی که دولت آمریکا به ملت ایران با دادن جنگ افزارهای شیمیایی وارد کرده است بسیار زیاد است بنابراین با پی گیری های مجدانه می توان حقوق ملت ایران را استیفا کرد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): در تاریخ ایران، کودتایی هست که همه چیز را به هم ریخت و دولتی را ساقط کرد نیز، جنگی هست که ملتی را آواره کرد و بسیاری را خانه به دوش. اینها تنها بخشی از اقداماتی است که دولت آمریکا به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن نقش ایفا کرده است از همان روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد امام خمینی (س) رهبر کبیر انقلاب بر پیگیری مطالبات ملت ایران تاکید کردند و درنامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت بر اعاده این حقوق تاکید کردند. حال با گذشت سی سال از این نامه، محمد حسن آصفری دبیر اول کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با جماران تصریح می دارد که متاسفانه ما در این زمینه کمکاری کردیم.

اول آبان سال ۶۲ امام خمینی (س) در نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت – صحیفه نور جلد ۱۸ صفحه ۱۸۸ – از ایشان خواستند تا مطالبات ایران را از آمریکا و سایر کشورها پیگیری کنند. با توجه به اینکه بیش از سی سال از بلوکه شدن اموال ایران در کشورهای خارجی می گذرد فکر می کنید که چرا این مهم هنوز محقق نشده و هر روز کشورهای غربی به بهانه های مختلف بخشی از دارایی های ایران را بلوکه می کنند؟
شما به نکته مهمی اشاره کردید به نظر من در این زمینه کوتاهی های انجام شده که ضرورت دارد هرچه زودتر جبران شود زیرا بعد ازصدور این نامه در سال ۶۲ ما شاهد بودیم که دولت آمریکا چه مشکلاتی را برای ملت ایران به وجود آورده است. آمریکا قبل از انقلاب با دخالت در کودتای بیست و هشت مرداد ماه شرایط سقوط دولت دکتر مصدق را فراهم کرد و بعد از انقلاب با بلوکه کردن اموال دولت ایران، بسترسازی برای صدور قطعنامه و در نتیجه تحریم شرایطی را فراهم کرد که خسارت زیادی به ملت ایران از نظر اقتصادی وارد شد.

شما سخن باراک اوباما را مبنی بر اینکه باید بخشی از اموال بلوکه شده ایرانیان را که بیش از ۱۲ میلیارد دلار می شود آزاد کرد چطور ارزیابی می کنید؟
این خواسته ملت ایران بوده و ما امیدواریم که این مهم محقق شود.

راهکار شما برای پیگیری مطالبات ملت ایران چیست؟
به نظر من مجلس و دولت باید با همکاری مشترک بر پیگیری مطالبات ملت ایران تاکید کنند. متاسفانه ما در این زمینه کم کاری کردیم در حالی که اگر شهروندی آمریکایی در هرجای دنیا دچار مشکل شود دولت آمریکا به بهانه دخالت ایران در این مساله بخشی از اموال ایران را بلوکه می کند.

به نظر شما دولت چه کاری می تواند انجام دهد؟
دولت در قالب لایحه ای می تواند مجلس را ملزم کند که این مساله را پی گیری کند و از سویی این دعوا را در محاکم بین المللی دنبال کند شما این مساله را باید مورد توجه قرار بدهید که حجم خسارتی که دولت آمریکا به ملت ایران با دادن جنگ افزارهای شیمیایی وارد کرده است بسیار زیاد است بنابراین با پی گیری های مجدانه می توان حقوق ملت ایران را استیفا کرد.

اگر دولت بخواهد در این زمینه کوتاهی کند آیا بحثی در مجلس مطرح است که خانه ملت در این مورد طرحی را تهیه کند؟
اتفاقا این مساله بارها مورد بررسی قرارگرفته است و کمیسیون امنیت ملی این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار داده است.

در حال حاضر یک سوال برای من مطرح شده است شما از یک سو تاکید دارید که در حال پیگیری غرامت ایران هستید اما از سوی دیگر برخی از دوستان شما در مجلس بر این موضع تاکید کردند که قرار نیست دولت ایران از دولت دوست و برادر عراق غرامت بگیرد.
به هیچ وجه این سخن با منافع ملی ما سازگار نیست. شما توجه داشته باشید که امکان دارد دولت بعدی عراق، دولتی باشد که با سیاست های ما همسو نباشد بنابراین ما نباید منافع ملی خود را قربانی دوستی و برادری کنیم.

یعنی شما بر این باورید که باید غرامت جنگ هشت ساله را گرفت؟
دقیقا. بالاخره به ملت ایران خسارت زیادی وارد شده است و ما نباید اجازه بدهیم که حق ملت ایران در پیچ و خم تعاملات دیپلماتیک گم شود. این پرونده باید به صورت جدی پی گیری شود و ملت ایران ذره ای از حق خود کوتاه نیاید. اگر مسئولان دستگاه دیپلماسی بخواهند این مساله را به فراموشی بسپارند باید جوابگوی مردمی باشند که در طول هشت سال خسارت زیادی را متحمل شدند و از سوی دیگر تاکید امام را مبنی بر پیگیری مطالبات ایران از کشورهای خارجی به فراموشی سپرده اند.

منبع: جماران

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

62 - = 54