۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ محسن فروردین:

لزوم تزکیه تشکیلاتی و امر به معروف گفتمانی

اگر خطایی رخ داد و همه‌ی ما نسبت به آن واکنش نشان دادیم، خود را از انحراف از آرمان‌ها و اهداف حفظ کرده‌ایم اما اگر به جهت رو دربایستی‌های بی‌مورد و سهل‌انگاری سکوت اختیار کردیم در آن خطا سهیم خواهیم بود. که به تعبیر امام راحل: «نباید ما ها گمان کنیم که هر چه می‌گوییم و می‌کنیم، کسی را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهی است برای رشد انسان‌ها»

farvardin 2مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – محسن فروردین (فعال انجمن های اسلامی دانشجویان)

یکی از جدی‌ترین و کاربردی‌ترین دستورات دین مبین اسلام وظیفه همگانی و الزامی امر به معروف و نهی از منکر است. امری که با اهتمام به اجرای صحیح و منطبق بر شرایط و مراحل آن می‌تواند جامعه را از نیل به سوی کژی‌ها و انحرافات رهایی بخشید. اما نکته‌ی ظریف آن همگانی بودن آن است که این مهم را از نظارت‌های حکومتی، سرد، بی‌روح و قیم مآبانه جدا می‌سازد. نظارتی همگانی که با تکیه بر شبکه های اجتماعی حقیقی و از جانب دوستان، آشنایان و حتی عزیزان آدمی اقدام به گسترش و همه‌گیر شدن نیکی‌ها و دوری از بدی‌ها می‌کند.

اما شاید اجرای این حکم الهی در عرصه سیاسی چندی دیرتر به ذهن متبادر شود. آنگاه که اتفاقا سرزدن رفتار گفتار و یا کرداری دور از شئونات و شعائر اسلامی می‌تواند اثر تخریبی بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تری ایجاد کند، پس لازم است در این زمینه اهتمام بیشتری وجود داشته باشیم. چنانچه نگارنده ضمن توصیه این امر مهم به همه همراهان خود یادآوری چند نکته را در این باره لازم می‌داند.

اکنون که به برکت حماسه سیاسی ۲۴ خرداد و رأی تأثیرگذار عموم هم‌میهنان عزیزمان دولت تدبیر و امید بر سرکار آمده است طیفی که به جهت اعتراض به بداخلاقی‌ها، بی‌حرمتی‌ها و بی‌ادبی‌های سالیان گذشته با اقبال عمومی مردم مواجه شد باید بر خود بیش از هر زمانی دیگر متعهد بودن به اخلاق اسلامی و احترام عمومی را واجب عینی بداند. امروز دیگر نباید اجازه دهیم از گوشه و کنار دولت، بی‌صداقتی، بی‌احترامی و یا کلامی ساختارشکن به گوش برسد.

می‌بایست با تکیه بر همان حکم کارای اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر را با جدیت تمام میان اصلاحطلبان و اعتدال‌گرایان ترویج دهیم تا با نظارت همگانی خودمان، جلوی هرگونه انحراف و اظهار نظرهای به دور از عقلانیت و ساختارشکن گرفته شود. نباید اجازه داد تجربه‌ی تلخ دوران اصلاحات تکرار شود تا هر سخن افراطی و نابجایی را به اصلاحات نسبت دهند و به بهانه‌ی آن به تخطئه اصلاحطلبان پرداخته شود.

باید پیش از آنکه فرصت‌طلبان و غرض‌ورزان به بهانه نقطه، بنای تخریب بگذارند، وظیفه انتقادی خود را به عنوان دانشجویان اصلاحطلب به انجام رسانیم، چنانچه پیر و مرادمان امام خمینی(زه) در نامه مشهور «منشور برادری» فرمود: «انتقاد سازنده معنایش مخالفت نبوده و تشکل جدید مفهومش اختلاف نیست انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه می شود. انتقاد اگر بحق باشد، موجب هدایت دو جریان می شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرای از انتقاد ببیند. البته انتقاد غیر از برخورد خطی و جریانی است. اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتما پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است.» (صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۱۷۹)

بنابرین انتظار می‌رود به طور خاص شخص رئیس‌جمهور مجدانه نسبت به هر گونه گفتار نوشتار رفتار و یا کرداری که از جانب منتسبین به دولت و جریان اعتدال گرا سر می‌زند و در تقابل با شرع عرف هنجارها و ارزش‌های نظام اسلامی است تذکر دهد. همچنین بزرگان اصلاحات لازم است نسبت به اطرافیان و منتسبین به خود حساسیت ویژه نشان دهند و از بیان هر حرفی در مجامع عمومی خودداری کنند چرا که اکنون بیشتر در کانون توجه رسانه‌ها و مردم قرار دارند.

آنچه در همین مدت کوتاه تصدی دولت یازدهم به چشم می‌خورد قدری نگران کننده است. مواردی همچون؛ «همایش تبیین مفهوم اعتدال»!، کنفرانس خبری سرکار خانم ابتکار که ایشان اقدام به تبلیغ تشکل مردم‌نهاد وابسته به خود کرد، یا سخنان جناب آقای زنگنه وزیر محترم نفت که دولت یازدهم را معجزه‌ی الهی دانسته بودند، صحبت‌هایی که دکتر نجفی رئیس محترم سازمان میراث فرهنگی در مورد تساهل و تسامح در استعمال قلیان – به ویزه در میان خانم‌ها – بیان کردند و یا اظهاراتی که آقای جنتی وزیر محترم ارشاد در مورد آوازخوانی زنان مطرح کرده بودند و…

همچنین موارد حاشیه‌‌ای از قبیل اظهارات منتسب به خانوم نعیمه اشراقی، و یا مقاله‌ای که روزنامه بهار در مورد مولای متقیان منتشر ساخت. که البته گرچه این روزنامه به عنوان اصلی‌ترین حامیان مطبوعاتی دکتر محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری اخیر و پس از آن، شناخته شده است ولی آقای دکتر عارف در اقدامی به‌جا و به موقع نسبت به درج این مطلب واکنش نشان داد و تأثر شدید خود را ابراز داشت.

همه‌ی ما باید بر عملکرد یکدیگر نظارت داشته باشیم و ضمن تشویق به دلبستگی به ارزش‌های انقلاب اسلامی از هر خطایی که از جانب فردی از طیف پیروز انتخابات سر می‌زند زودتر از بقیه انتقاد کنیم. باید به یاد داشت که اگر خطایی رخ داد و همه‌ی ما نسبت به آن واکنش نشان دادیم و آن را تقبیح کردیم، خود را از انحراف از آرمان‌ها و اهداف حفظ کرده‌ایم اما اگر به جهت رو دربایستی‌های بی‌مورد و سهل‌انگاری سکوت اختیار کردیم در آن خطا سهیم خواهیم بود و روزی خواهد رسید که دودش به چشم همگان می‌رود.

که به تعبیر امام راحل: «نباید ما ها گمان کنیم که هر چه می‌گوییم و می‌کنیم، کسی را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهی است برای رشد انسان‌ها» (صحیفه امام، جلد ۲۰، صفحه ۴۵۱)

:::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 75 = 76