۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ طرح گسترده 50 روزه نهی از منکر «ایجابی» از محرم

طرح «نهی از منکر» بسیج به موازات دولت و ناجا؟

در روزهای اخیر موضوع این طرح با مراجع تقلید در میان گذاشته شده و از جمله آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به نامه ی کتبی درخواست سردار نقدی، فرمانده بسیج کشور در باره ی اجرای این طرح توسط این نهاد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر مساله "خیلی مهم و حساسی" است و باید طبق شرایطی که در رساله آمده است اجرا شود. وظیفه ماست در طریقی که شرع مطهر می خواهد دعا می کنیم؛ امیدواریم در این مساله بدون "افراط و تفریط" و "کم و کاست" باشید.

1787مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): «سپاه پاسداران و بسیج کشور با کمک بسیجیان از ابتدای ماه محرم تا بیستم ماه صفر به مدت پنجاه روز در سراسر کشور برنامه های گسترده ای را به صورت امر به معروف و نهی از منکر ایجابی اجرا خواهد کرد». این در حالی است که در ۸ سال دولت احمدی نژاد، معمولا ناجا با هماهنگی دولت در قالب گشت های ارشاد مسوولیت چنین کاری را داشت ولی با تغییر دولت سوژه هایی مانند «ساپورت پوشان» برجسته شده و حالا قرار است بسیجیان به موازات ناجا و دولت، حضوری پررنگ در این حوزه پیدا کنند.

در روزهای اخیر موضوع این طرح با مراجع تقلید در میان گذاشته شده و از جمله آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به نامه ی کتبی درخواست سردار نقدی، فرمانده بسیج کشور در باره ی اجرای این طرح توسط این نهاد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر مساله “خیلی مهم و حساسی” است و باید طبق شرایطی که در رساله آمده است اجرا شود. وظیفه ماست در طریقی که شرع مطهر می خواهد دعا می کنیم؛ امیدواریم در این مساله بدون “افراط و تفریط” و “کم و کاست” باشید.

بنا بر گزارشی که سایت این مرجع تقلید نیز منتشر کرده، سیدحسن اکبری، مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم به همراه سردار مهدی مهدی نژاد فرمانده سپاه این استان، روز دوشنبه مورخه ۷/۸ / ۹۲ با حضور در جلسه عمومی دفتر آیت الله شبیری زنجانی نامه کتبی سردار نقدی را به ایشان ارایه کردند. سردار مهدی نژاد در توضیح محتوای این نامه، از طرح امر به معروف و نهی از منکر بسیج در ماههای محرم و صفر خبر داد و گفت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر, دهه اول ماه محرم در سراسر کشور برنامه های متنوعی دارد؛ در همین راستا سپاه پاسداران و بسیج کشور با کمک بسیجیان از ابتدای ماه محرم تا بیستم ماه صفر به مدت پنجاه روز در سراسر کشور برنامه های گسترده ای را به صورت امر به معروف و نهی از منکر ایجابی اجرا خواهد کرد. اجرای این طرح مستلزم کمک و مساعدت علماء، بزرگان، مراجع و روحانیونی است که در مساجد درحال خدمت هستند. فرمانده سپاه پاسداران استان قم هدف از اجرای این طرح را احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کنونی عنوان کرد و از آیت الله شبیری خواست تا با تاکید بر این فریضه مبلغان و روحانیون کشور را با این نهاد همراه کند.

در دوره ی اصلاحات هر از گاهی اعتراض هایی شدید و تجمعاتی نسبت به «منکرات و هنجار شکنی» می شد که با روی کار آمدن احمدی نژاد تقریبا به صفر رسید، در حالی که در آن ۸ سال احمدی نژاد با شعارهایی از جمله «مشکل کشور ما موی سر دختر ها وپسرها نیست» و چالش هایی که با ناجا بر سر گشت ارشاد رسانه ای هم شده بود، سعی در تغییر نگاه ها نسبت به دولت داشت، اما چنین سخنانی و اتفاقاتی مانند اظهارات شاز اسفندیار رحیم مشایی، رقص در حضور او یک مجلس، حرکات موضون در زمان حمل قرآن مجید، ماجرای مادر چاوز در ونزوئلا و تغییرات نوع پوشش در این ۸ سال هیچ واکنشی مشابه دوره ی اصلاحات را برانگیخته نکرد، اما به محض روی کار آمدن دولت حسن روحانی، قبل از مستقر شدن دولت اعتراض ها به وضعیت پوشش بالا گرفت، از جمله پوشیدن ساپورت که در دولت قبل رواج یافته بود برجسته شد.

اما مساله ی اصلی این است که در ۸ سال دولت احمدی نژاد، امر به معروف م نهی از منکر اکثرا وظیفه ی ناجا با هماهنگی دولت محسوب می شد ولی طرح در دست اقدام بسیج که «گسترده» و «ایجابی» خوانده شده، می تواند شرایطی متفاوت با سالهای اخیر به حساب بیاید.

منبع: انصاف نیوز

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 81 = 86