۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳ 100روزگی دولت در امور بیمه‌شدگان:

سایه سنگین مرتضوی بر سر «تأمین‌ اجتماعی»

با گذشت صدروز از دولت روحانی حاشیه‌های دولت قبل در این سازمان هنوز پایان ‌نیافته است. از مهم‌ترین این حاشیه‌ها چک 3/5 ‌میلیاردیورویی این سازمان است که بابک زنجانی آن را در ازای بدهی‌اش به وزارت نفت داده و تکلیفش هنوز مشخص نیست. تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی هم پرونده‌ای است که همچنان مفتوح است و باید دید انتشار این گزارش چه پیامدهایی برای تامین‌اجتماعی و بزرگ‌ترین هلدینگ سرمایه‌گذاری کشور، شستا، که زیرنظر این سازمان فعالیت می‌کند به‌دنبال دارد.

images (7)مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): تامین‌اجتماعی یکی از پرحاشیه‌ترین نهادها در دوره هشت‌ساله احمدی‌نژاد بود؛ حاشیه‌هایی از جمله اختلاف مدیران‌عامل این سازمان با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر بهداشت و…؛ حاشیه‌هایی که با آمدن مرتضوی به اوج رسید و با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه بود. با گذشت صدروز از دولت روحانی حاشیه‌های دولت قبل در این سازمان هنوز پایان ‌نیافته است. از مهم‌ترین این حاشیه‌ها چک ۳/۵ ‌میلیاردیورویی این سازمان است که بابک زنجانی آن را در ازای بدهی‌اش به وزارت نفت داده و تکلیفش هنوز مشخص نیست. تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی هم پرونده‌ای است که همچنان مفتوح است و باید دید انتشار این گزارش چه پیامدهایی برای تامین‌اجتماعی و بزرگ‌ترین هلدینگ سرمایه‌گذاری کشور، شستا، که زیرنظر این سازمان فعالیت می‌کند به‌دنبال دارد. روحانی ۱۲ مردادماه مراسم تحلیف را به‌جا آورد و رییس‌جمهور ایران شد. در این روزها مرتضوی که چند صباحی بود زمان سرپرستی‌اش در تامین‌اجتماعی به‌سر آمده بود با امضای عباسی، وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عضویت هیات امنای این سازمان درآمد.

ربیعی، وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین ساعات حضورش در این وزارتخانه در تاریخ ۲۷ مردادماه انتصاب غیرقانونی مرتضوی به این سمت را لغو کرد. علی ربیعی در گام بعدی صمدالله فیروزی، عضو هیات‌مدیره این سازمان را به سمت سرپرستی منصوب کرد تا مدیری مناسب برای تامین‌اجتماعی پیدا کند. سرپرستی فیروزی در تامین‌اجتماعی چند صباحی نپایید و سرانجام بادهای تغییر در تامین‌اجتماعی شروع به وزیدن گرفت و قرعه ریاست به نام «دکتر محمد نوربخش» افتاد. نوربخش در دولت اصلاحات عضو هیات‌مدیره تامین‌اجتماعی بود و در سال‌های اخیر در بیمارستان «میلاد» فعالیت کرده و همزمان رییس انجمن ارتوپدی ایران نیز بوده است. او در نخستین گفت‌وگوی تفصیلی خود با «شرق» از لزوم تحقق سه‌جانبه‌گرایی واقعی، احیای شورایعالی تامین‌اجتماعی، افزایش حقوق مستمری‌بگیران متناسب با نرخ تورم و پرهیز از دخالت سیاست در شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا)، بزرگ‌ترین هلدینگ سرمایه‌گذاری کشور و لزوم به‌کارگیری کارشناسان زبده تامین‌اجتماعی در پست‌های سازمانی و عدم‌استفاده از مدیران برون‌سازمانی سخن گفت. وزیر کار در جلسه معارفه مدیرعامل تامین‌اجتماعی درباره آن می‌گوید: «من با خدای خود عهد کرده بودم، مدیرعامل تامین‌اجتماعی فردی غیرسیاسی باشد. درنهایت تقی نوربخش به دلیل اینکه سالم و غیرسیاسی بود، انتخاب شد.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دلایلش از انتخاب نوربخش به‌عنوان مدیرعامل سازمان گفت: برای انتخاب نوربخش چند دلیل داشتم. اول اینکه او، فرزند تامین‌اجتماعی و از این خانواده است. با توجه به سوابقی که او در تامین‌اجتماعی دارد این موضوع مشخص است. ربیعی درباره شستا، بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی ادامه داد: شستا، سازمان اقتصادی تامین‌اجتماعی تنها اسمش بزرگ است، اما واقعا درون خود چیزی ندارد. در حال حاضر هم وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری شستا مناسب نیست، اما مطمئنم با مدیریت صحیح وضعیت مناسبی پیدا کرده و به بنگاه اشتغال‌زایی تبدیل خواهد شد. از طرف دیگر باید بگویم که سرمایه‌های سازمان تامین‌اجتماعی مال کسی نیست که اختیارش را داشته باشیم و به کسی ببخشیم.
نوربخش در مراسم معارفه‌اش در ششم شهریورماه گفت: پاکدستی و ساختار غیرسیاسی را بر سازمان حاکم می‌کنم. او در مراسم معارفه‌اش از ارایه برنامه صدروزه خبر داد و گفت: «مشکلات تامین‌اجتماعی و کار در این سازمان را می‌دانم. می‌دانم که منابع محدود و مصارف زیاد است. می‌دانم که دفترچه‌های بیمه تامین‌اجتماعی اعتبار ندارد. از طرف دیگر هم به عدم پرداخت تعهدات دولتی آشنا هستم، ۲۰سال در تامین‌اجتماعی بوده‌ام.»درحالی‌که مرتضوی در زمان مدیریتش مدعی شده بود با واگذاری معادن دو و سه گل‌گهر بدهی‌های ۵۴‌هزار‌میلیاردتومانی دولت به این سازمان پرداخت شده است، نوربخش در نهم آبان‌ماه از تسویه‌نشدن این بدهی‌ها خبر داد و گفت: امکان تسویه‌حساب کامل با دولت بابت مطالبات ۵۴‌هزار‌میلیاردتومانی این سازمان وجود ندارد. «سیدمحمدتقی نوربخش» در همایش ملی روز خانواده و تکریم بازنشستگان، افزود: متاسفانه در دولت‌های پیشین اقدام موثری برای پرداخت این بدهی‌ها صورت نگرفته است اما امیدواریم که این مساله با همکاری دولت کنونی در یک بستر مناسب کار‌شناسی حل‌وفصل شود.
به گفته نوربخش پرداخت این بدهی می‌تواند راهگشای مسایل تامین‌اجتماعی در ارایه خدمات مطلوب به انتظارات و مطالبات بحق بازنشستگان و مستمری‌بگیران باشد. وی در ادامه، همسان‌سازی حقوق را یکی از خواسته‌های بازنشستگان این سازمان عنوان کرد و گفت: تامین‌اجتماعی با تامین منابع مورد نیاز به‌دنبال تحقق این خواسته است.
این مقام مسوول در ادامه تحت‌پوشش قراردادن ۱۷۰قلم دارو، پرداخت هزینه‌های مربوط به پروتز‌ها و کاهش دوره انتظار آنها را از پنج به سه‌سال، افزایش سقف حداقل مستمری به ۷۰۰‌هزارتومان، ایجاد بیمه مکمل و ارایه خدمات رایگان درمانی از طریق ۳۴۹ مرکز درمانی را برخی از اقدامات سازمان تامین‌اجتماعی عنوان کرد. از سوی دیگر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طلب ۶۰‌هزار‌میلیاردتومانی سازمان تامین‌اجتماعی و صندوق بازنشستگی از دولت خبر داد و گفت: «روشن‌شدن این مساله برای دولت سبب شگفتی شد.»
«علی ربیعی» افزود: تصور نمی‌کردیم این همه بدهی وجود داشته باشد و اکنون نیز به دستور رییس‌جمهور دو کمیسیون در دولت فعال و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مکلف شده تا طی یک زمان مشخص راهکارهای پرداخت این بدهی را ارایه کند. ربیعی در گام بعد اعضای هیات‌امنای سازمان تامین‌اجتماعی را منصوب کرد. به این ترتیب علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابوالحسن فیروزآبادی، محسن خلیلی‌عراقی، محمد فرهادی، محمد نهاوندیان، محمدباقر نوبخت، مهدی کرباسیان، اولیاءعلی بیگی و اکبر شوکت به‌عنوان «اعضای هیات‌امنای سازمان تامین‌اجتماعی و سایر صندوق‌های وابسته» منصوب شدند. از آن‌سو کمیته تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی با استقبال نوربخش و ربیعی گام‌های جدی‌تری برداشت. در ابتدا در ۲۴ شهریور محجوب، رییس هیات تحقیق‌وتفحص از گم‌شدن ۲۰‌هزار صفحه اسناد تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی خبر داد. وی گفت: «۲۰‌هزارصفحه از اسناد تحقیق‌وتفحص پیشین مجلس هشتم از تامین‌اجتماعی که در این سازمان نگهداری می‌شد مفقود شده است.» وی افزود: مهم‌ترین نکته در تحقیق‌وتفحص مربوط به گزارشات مالی و تلفیقی سازمان می‌شود. به‌جهت به‌موقع اعلام‌نشدن گزارشات مالی از سوی بازرسان سازمان، حساب سازمان مردود اعلام شده و گزارش مالی سه‌سال گذشته نیز به‌دلیل عدم ارایه به‌موقع گزارش از سوی بازرسان رد شده است، این موضوع را حتی بازرسان اداره دارایی هم در گزارشات خود ذکر کرده‌اند.
نماینده مردم تهران در مجلس درخصوص اینکه اگر مدارک مورد نیاز از سوی سازمان تامین‌اجتماعی به این هیات داده نشود، آیا بحث سوال یا استیضاح وزیر در دستور کار قرار خواهد گرفت؟ گفت: طبق ماده ۲۱۵، در صورتی‌که تخلفات این سازمان مشخص شود، استیضاح وزیر در دستور کار قرار خواهد گرفت. دهم مهر، محجوب، رییس هیات تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه اسناد گم‌شده در مورد تحقیق‌وتفحص در یکی از زیرزمین‌های ساختمان تامین‌اجتماعی پیدا شد، گفت که تاکنون بیش از سه‌هزار برگ شکایت و سند تخلف از سازمان تامین‌اجتماعی به این هیات ارایه شده است.
در ۲۰ آبان‌ماه علیرضا محجوب، رییس کمیته تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی گفت: «اعضای کمیته تحقیق‌وتفحص طی چند ساعت جلسه با بابک زنجانی درباره جزییات نقش وی در پرونده تامین‌اجتماعی خواستار ارایه توضیحات شدند.» او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «شنیده‌ها حاکی از آن است که بابک زنجانی ۱۷‌هزار‌میلیاردتومان از دارایی‌های سازمان را خریداری کرده» اعلام کرد: «درباره جزییات این موضوع در آینده صحبت خواهیم کرد.»
حالا مدیر سازمان تامین‌اجتماعی با طلب ۵۴‌هزار‌میلیاردتومانی از دولت مواجه است که چگونگی وصولش مشخص نیست. او گفته در زمان مدیریتش از محل پاداش‌های غیرشمول، ریالی پاداش پرداخت نشده است و نمی‌شود. حال او و دولت تدبیر و امید با مطالبات ۳۵‌میلیون‌نفر بیمه‌شده و مستمری‌بگیر و خانواده‌هایشان روبه‌رو هستند؛ مطالباتی که مهم‌ترین آنها اجرای قانون الزام است که به‌موجب آن تمام بخش‌های درمانی بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی باید رایگان شود و اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی و لشکری و کشوری است که از سال ۸۵ متوقف مانده است.
منبع: شرق
::::

۱ دیدگاه

  1. آرمان :

    دوستان، این موضوع فرای مرتضوی است. به بنگاههای واگذار شده به تامین احتماعی چشم دوخته اند. هدف باطل کردن مصوبه دولت دهم و بازپس گرفتن بنگاهها و سپس بخشیدن آنها به الیگارشی حاکم است.

    http://www.ilna.ir/news/news.cfm?id=136585

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

3 + 3 =