۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳ در مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س):

سید علی خمینی: راه دفاع از نظام تشکر کورکورانه نیست

ما اگر بگوییم امام انقلاب کرد جمله کاملی نیست؛ امام هم بود و آن را رهبری کرد، اما مردم بودند که انقلاب کردند که امام هم به وظیفه خود عمل کرد و مردم را دنبال خود کشاند که اتفاقی تحیرآمیز بود.

ali«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در کانون توحید با تبریک میلاد آن حضرت و فرزند بزرگوارش امام خمینی، اظهار داشت: هر شخصیتی در جهان دارای دو مقام اجتماعی است که می توان آنها را موقعیت های اختیاری و غیراختیاری نامگذاری کرد. هرکس که به دنیا می آید خصوصیاتی از پیشینیان خود را به همراه دارد که در بسیاری موارد به فرد موقعیت اجتماعی می بخشد و از جمله موارد آن حضرت صدیقه طاهره(س) است که “دختر پیغمبر بودن” یک جایگاه اجتماعی به ایشان می بخشد که این امر برای ائمه(ع) هم صدق می کند و صرف فرزند پیغمبر بودن به آنان یک پتانسیل اجتماعی می دهد.

وی افزود: در تمام تاریخ اسلام این هویت و مقام غیر اختیاری به معصومین رسیده است و حضرت زهرا(س) هم در خطبه فدکیه حداقل در ۳،۴ مورد به این موقعیت خود افتخار کرده اند. یعنی آن حضرت از فرزند پیامبر بودن یک پتانسیل گرفته است  و ما مشابه این را در امیرالمومنین، امام حسین(ع) و سایر ائمه هم می بینیم.

سید علی خمینی ادامه داد: این موقعیت منفعل بدون اختیار-فارغ از بحث ژنتیک و انتقال صفات اخلاقی به فرزند- باعث شده تا حضرت فاطمه(س) و ائمه یک پتانسیل اجتماعی بیابند، اما صرف این پتانسیل برای تاثیرگذاری اجتماعی کفایت نمی کند و هرکس در جامعه یک موقعیت اختیاری یا پوزیشن فعال هم دارد که خودش برای خودش ایجاد می کند و چه بسا زندگی در دنیا برای این است که این موقعیت ار قوه به فعل تبدیل شود. اینکه امام می گویند حضرت زهرا(س)  یک انسان به تمام معنا انسان بوده، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان است، بدان معناست که هرچقدر فرد از لحاظ پیشینه قوی باشد باید موقعیت مستقل خود را کسب کند، از حیث علمی و معنوی بسط پیدا کند و روح او بزرگ شود.

یادگار امام با بیان اینکه به نظر من این بعد شحصیت حضرت زهرا(س) مورد غفلت قرار گرفته و هرگاه از ایشان بحث می کنیم از باب دختر پیامبر بودن، همسر علی(ع) و مادر حسینین بودن است، گفت: البته همه اینها برای شرف انسانی ایشان کافی است، اما آنچه نتوانسته ایم تاکنون در مورد آن بحث کنیم و در مورد جایگاه زن با مشکل برخورد کنیم، این است که نتوانسته ایم جایگاه زهرا(س) را بشناسیم و آن جمله امام در مورد انسان بودن ایشان بدان معناست که او را فارغ از آن ویژگی های نسبی مورد بررسی قرار دهیم.

وی در ادامه سخنان خود، به ذکر دلایل غفلت از شخصیت اجتماعی حضرت زهرا(س) پرداخت و اظهار داشت: فقر تاریخی یکی از دلایل این امر است، زیرا از لحاظ تاریخی چیز زیادی از فاطمه (س) به ما نرسیده است البته خوشبختانه در چند سال اخیر خطبه فدکیه منتشر شده است. در آن خطبه استدلالات آن حضرت جالب توجه است و می بینیم که ایشان فقط به عنوان دختر پیامبر و همسر و مادر معصومین بحث نمی کنند، بلکه با فصاحت و بلاغت بی نظیر سخن خود را بیان می کنند، تا جایی که به تعبیر یکی از بزرگان این خطبه خلاصه نهج البلاغه و فصاحت و بلاغت عرب است. موقعیت ایشان در آن سخنرانی سخن سرایی  و شاعری نیست، اما وقتی سخن خود را می گوید مو به تن انسان سیخ می شود.

سید علی خمینی دلیل دوم را تلاش برای کم نور کردن خاندان پیامبر(ص) دانست و افزود: مگر ما از خود پیامبر(ص) چه تعداد روایت معتبر داریم؟ ایشان هر هفته در نماز جمعه خطبه می خواندند اما چقدر از آنها به ما  رسیده است؟

وی ادامه داد: عالمان ما در زمینه فقه اجتماعی و دین اجتماعی-خصوصا در شیعه- کم کار کرده اند، در حالی که در زمنیه فردی فقهی کامل است. اما در فقه اجتماعی، سیاسی فقیر هستیم که از جمله آن در خصوص شخصیت و جایگاه زن و بعد اجتماعی شخصیت حضرت زهراست. لذا ما گاهی بر اساس فرهنگ خودمان در مورد شخصیت زن و مرد حرف می زنیم که البته اقلیت بودن تعداد شیعیان و نداشتن حکومت، در این امر موثر بوده است تا اینکه انقلابی رخ داد و بعد از ۱۴۰۰ سال دین وارد عرصه حکومتی شد.

یادگار امام گفت: البته در اوایل اسلام حکومتهایی با اسم دین وجود داشتند-هرچند که خلیفه آن در مسجدالحرام شرب خمر می کرد- اما در دوره مدرن اندیشمندان و جوامع بشری به این نتیجه رسیدند که دوره دین به پایان رسیده و لذا گرچه با دین سر ستیز نداشتند اما نسبت به آن بی تفاوت بودند. در واقع مدرنیسم با دین سر ستیز نداشت اما به آن کاری هم نداشت و دلیل آن به وضعیت دوران کلیسا برمی گردد که آنها را به این نتیجه رساند که دین به درد نمی خورد یا اینکه بعضی شان آن را افیون توده ها دانستند و بعضا گفتند تمام عقده ها و نداشته های بشر تبدیل به خدا شده است. لذا انگار دوره اسلام و توجه به این دین تمام شده بود و اگر هم نامی از آن بود به تقلید از مسیحیت و در همان حد بود.

وی ادامه داد: در آن زمان همه چیز ما به تبع امور مادی، به سمت غربی شدن می رفت، اما در ایران ما با یک انقلاب مواجه شدیم که فرد در رأس آن فارغ از حب و بغض ها یک فرد خودساخته و دارای یک پوزیشن و موقعیت فعال بود و تاریخ قضاوت خواهد کرد که او شخصیت بزرگی بود که موقعیت بزرگی را هم برای خود درست کرد. در حالی که او در ابتدا هیچ موقعیت فردی جز سیادت نداشت، اما خود را به جایی رساند که با یک کلام خود در میلیونها نفر اثر می گذاشت.

یادگار امام تصریح کرد: بعضی افراد که نمی خواهم صفتی روی آنها بگذارم، به امام و یارانش فزقه خمینیه می گویند. زیرا او یک اسلام جدید را ساخت که در واقع اسلام ناب همین است و از درون آیات و رویات همین اسلام در می آید.

سید علی خمینی با بیان اینکه امام ابتدا در تک تک مردم تأثیر گذاشت و آن مردم بودند که انقلاب کردند، افزود: ما اگر بگوییم امام انقلاب کرد جمله کاملی نیست؛ امام هم بود و آن را رهبری کرد، اما مردم بودند که انقلاب کردند که امام هم به وظیفه خود عمل کرد و مردم را دنبال خود کشاند که اتفاقی تحیرآمیز بود.

وی با طرح این سوال که حرف امام چه بود و ایشان چه کرد که امروز در جای جای جهان گفتمان اسلامی وجود دارد؟ اظهار داشت: اینکه می گویند انقلاب های منطقه برگرفته از انقلاب ایران است بعضی ها آن را مبالغه آمیز می دانند؛ اما برداشت من از این تاثیر این است که با انقلاب ما، اسلام گوشه گیری که نماد آن یک شیخ گوشه گیر بود، تعریفش عوض شد و در نتیجه آن تعریف مسلمانی و نگاه مسلمانان و به جهان هم تغییر یافت.

یادگار امام تأکید کرد: اینکه حضرت زهرا(س) در بحبوحه نامرادی ها از خود دفاع می کنند، نشان داد که یک شیعه در جامعه نمی تواند منفعل و ساکت باشد؛ هویت شیعی یک هویت گوشه گیر نیست.

وی سپس با اشاره به مسائل جاری در کشور گفت: امروز خوب یا بد، در جامعه با مشکلاتی مواجه هستیم و نمی توان آنها را نادیده گرفت. من از ۵-۶ سال قبل گفته ام که راه دفاع از نظام تشکر کورکورانه از همه چیز نیست و کسانی که فکر می کنند اگر کسی از اوضاع انتقاد کند از نظام دفاع نکرده است، معنی دفاع را بدرستی نمی دانند. البته امام هم تأکید داشتند که نقد باید منصفانه باشد و مخاطبان یک نقد هم به خوبی این را می فهمند که یک نقد آیا منصفانه است یا مغرضانه؛ خیلی اوقات، چه کسانی که اصل نظام را نقد می کنند و چه آنهایی که دولت را نقد می کنند، انصاف را رعایت نمی کنند. همانطور که ۴ سال پیش گفتم انصاف را در نقد دولت های پیشین نادیده نگیریم، امروز هم می گویم ای کسانی که قرار است سر کار بیایید، دستاوردها و کارهای دولت فعلی را هم منصفانه ببینید، زیرا در غیر این صورت مردم بدبین خواهند شد.

سید علی خمینی ادامه داد: من نمی گویم مشکلات و اشتباهات زیاد نیست، اما نباید طوری نقد کنیم که انگار هیچ خدمتی انجام نشده است؛ نباید گفت هرچه انجام شده خیانت بوده است، همانطور که چنین حرفی در مورد دولتهای قبلی هم زده شد.

وی با بیان اینکه ما در مجموع پیشرفتهایی داشته ایم و نادیده گرفتن آنها غیرمنصفانه است، افزود: ما مشکلات اقتصادی داریم که این مشکلات بیش از همه به چشم می آید زیرا جزئی از زندگی روزمره ماست و می بینیم که مثلا کالایی که دیروز ۵۰۰ تومان بود، امروز ۷۰۰ تومان شده و فردا ۸۰۰ تومان می شود. از لحاظ فرهنگی و سیاسی هم مشکلاتی داریم و هیچ کس نمی تواند منکر آن شود. اما باید انصاف داشت زیرا خیلی از مشکلات دیروز حل شده و امرزو به حق ما تبدیل شده است.

یادگار امام با بیان اینکه قهر و گوشه گیری و انفعال اساسا با هویت یک انقلابی و فرد معتقد به نطام سازگار نیست، اظهار داشت: کسی که معتقد به نظام است نمی تواند قهر کند و لذا باید حرف زد. کسی که دغدغه دارد در این شرایط نمی تواند حرف از تحریم انتخابات بزند. البته این بدان معنا نیست که همه به یک نفر رأی دهند، اما قهر سیاسی و اجتماعی اشکال دارد و بر طرف کننده مشکلی نیست. گوشه گیری و قهر کردن مشکلات را حل نمی کند، بلکه مشکلات را بیشتر می کند.

سید علی خمینی در پایان سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کانون توحید، از آیت الله العظمی موسوی اردبیلی به عنوان یکی از یاران و شاگردان امام خمینی(س) که در عرصه های مختلف بانی خدمات برجسته علمی و اجتماعی بوده، تجلیل کرد.

منبع: جماران

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

5 + 4 =