۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۹

اسناد پاداش میلیونی مدیران تامین‌اجتماعی

در طول ماه‌های مرداد و شهریور سال‌جاری اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی مبلغ 377میلیون‌تومان و اعضای هیات‌امنا مبلغ 463میلیون‌تومان از محل اعتبارات غیرشمول برای خود، پاداش در نظر گرفته‌اند. هزینه‌های غیرشمول عنوانی است که از مهر 91 برای واریزهای بی‌حساب‌وکتاب، پاداش‌های میلیونی هیات‌مدیره و هیات‌امنای تامین‌اجتماعی به خود و بعضی از تشکل‌های صنفی و نامه‌های محرمانه انتخاب شده است؛ آن‌هم در سازمانی که با کسری بودجه شدید برای پرداخت مستمری بیمه‌شدگانش مواجه است و از نقطه سربه‌سری عبور کرده است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): یک ماه قبل روزنامه «شرق» در گزارشی مفصل از پرداخت پاداش‌های میلیونی به برخی مدیران سازمان تامین‌اجتماعی در دولت قبل خبر داد. موضوعی که با اعتراض مسوولان امر در دولت آقای روحانی مواجه شده است. بر اساس این گزارش در طول ماه‌های مرداد و شهریور سال‌جاری اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی مبلغ ۳۷۷میلیون‌تومان و اعضای هیات‌امنا مبلغ ۴۶۳میلیون‌تومان از محل اعتبارات غیرشمول برای خود، پاداش در نظر گرفته‌اند. هزینه‌های غیرشمول عنوانی است که از مهر ۹۱ برای واریزهای بی‌حساب‌وکتاب، پاداش‌های میلیونی هیات‌مدیره و هیات‌امنای تامین‌اجتماعی به خود و بعضی از تشکل‌های صنفی و نامه‌های محرمانه انتخاب شده است؛ آن‌هم در سازمانی که با کسری بودجه شدید برای پرداخت مستمری بیمه‌شدگانش مواجه است و از نقطه سربه‌سری عبور کرده است.
با این حال بلافاصله این گزارش و آمار و ارقام منتشرشده در آن با واکنش سازمان تامین‌اجتماعی مواجه شد. آنها این خبر را تکذیب کردند، اما روز گذشته وب‌سایت خانه ملت که خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی است در گزارشی به همین موضوع پرداخت و زوایای دیگری از این موضوع را منتشر کرد. در این گزارش آمده است: در حالی نوربخش رییس جدید سازمان تامین‌اجتماعی کسری بودجه سازمان تامین‌اجتماعی را رقمی حدود پنج‌هزارمیلیارد‌تومان اعلام کرده که طبق اسناد موجودی که در اختیار خبرگزاری خانه ملت قرار دارد، کمترین دریافتی مدیران‌کل این سازمان در شش‌ماهه دوم سال ۹۲ رقمی بالغ بر ۳۸میلیون‌تومان است.  نکته جالب توجه این است که در حالی‌که مدیران ‌ارشد این مجموعه دریافت‌های نجومی (در قالب حقوق و پاداش) دارند هربار که طرحی با هدف حمایت از بیمه‌شدگان به‌ویژه کارگران به صحن علنی مجلس ارایه می‌شود مسوولان این سازمان علم مخالفت بر افراشته و از نداشتن اعتبار، سخن به میان می‌آورند.  برخی از نمایندگان مجلس در صحن علنی اعتراضاتی نسبت به دریافت‌های چندمیلیونی مدیران سازمان تامین‌اجتماعی مطرح کردند.
در این تذکرات، نمایندگان اعلام کردند که فهرست مبالغ دریافتی حقوق مزایا و پاداش‌های معاونان و برخی مدیران کل سازمان تامین‌اجتماعی در سال‌های ۹۱ و شش‌ماه اول سال ۹۲ چندمیلیونی بوده است و این مهم، نمونه بارزی از بی‌عدالتی در این سازمان است. خانه ملت در ادامه در جدولی، مبالغ دریافتی مدیران مختلف این سازمان را با حروف ابتدایی نام و نام‌خانوادگی هرکدام، منتشر کرده است.  در همین رابطه، ایرج عبدی، نماینده مردم خرم‌آباد و دوره می‌گوید: نوع پرداخت حقوق در اکثر سازمان‌ها و نهادها، مانند تامین‌اجتماعی نجومی است و بسیاری ارقام‌ها که به برخی مدیران و معاونان داده می‌شود بر مبنای پاداش و مزایا صورت می‌گیرد. وی مشکل اساسی را خلأ قانونی در واریز پاداش‌های میلیونی به حساب برخی مدیران و معاونان نهادهای دولتی می‌داند و می‌افزاید: قانون به شیوه‌ای است که اجازه می‌دهد پاداش ۱۲۰‌میلیونی پرداخت شود درحالی که حقوق یک‌بیستم یا یک‌دهم پاداش نیست.
عضو کمیته تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی می‌گوید: برخی از مدیران از گره کور قانونی استفاده می‌کنند و پاداش‌های نجومی برای معاونان و کارکنان خود در نظر می‌گیرند؛ به‌عنوان مثال هیات‌مدیره که تعیین‌کننده پاداش‌ها برای کارکنان است تصمیم به پاداش ۱۲۰میلیون‌تومانی برای کارکنان خود می‌گیرد و معتقد است که قانون به وی نگفته که تا چه اندازه می‌تواند مبلغی را به‌عنوان پاداش در اختیار کارکنان قرار دهد.  عبدی تاکید می‌کند: یکی از ضعف‌های ما این است که مبنای حقوقی در کشور بر اساس روزمزد است. بدون‌شک اگر این بحث برای همه کارکنان دولت به کارمزدی تغییر یابد توانسته‌ایم منبع درستی در پرداخت‌ها ایجاد کنیم که در این صورت، هم کارآمدی بالا می‌رود هم تلاش‌ها برای ارایه کار بهتر فزونی می‌یابد. عبدی تصریح می‌کند: اکنون جزییات تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی به پایان رسیده است و با اسناد دو، سه‌هزار‌صفحه‌ای از این سازمان، قرار است هفته‌ آینده گزارش آن را به مجلس ارایه دهیم؛ به طور حتم اگر مجلس به آن رای دهد دادگاه به این تخلفات رسیدگی خواهد کرد.
نادر قاضی‌پور هم به این مبالغ میلیونی برخی مدیران سازمان تامین‌اجتماعی معترض است و می‌گوید: متاسفانه در فهرست حقوق و مزایای سازمان تامین‌اجتماعی مواردی مشاهده می‌شود مبنی بر آنکه مدیران‌کل حداقل شش‌میلیون و ۳۸۸هزار‌تومان ماهانه حقوق دریافت می‌کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که اخذ حقوق ۱۰میلیون‌و۹۶۰هزارتومان و ۱۴میلیون‌تومانی برخی از این افراد که معادل حقوق یک‌ونیم‌سال یک معلم است از مواردی است که ابهام زیادی در اذهان به‌جا گذاشته است.
منبع: شرق 
 ::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

67 + = 77