۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰ نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد:

آقای وزیر! دانشگاه فردوسی را دریابید

برای دانستن نارضایتی شدید دانشجویان و کارمندان دانشگاه کافی است یک روز را در دانشگاه فردوسی گذراند… با آغاز سال تحصیلی جدید و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، انجمن اسلامی دانشجویان، همچون گذشته به دنبال اصلاح فضای مدیریتی دانشگاه و پیگیری مطالبات بر حق دانشجویان است. مطالباتی که خارج از حب و بغض‌های سیاسی و به‌دنبال ایجاد فضای علمی و سیاسی پرنشاط برای دانشجویان است.

ferdowsi (2)مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در نامه ای خطاب به وزیر علوم، خواستار عزل رئیس این دانشگاه شد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وزیر محترم علوم، جناب آقای دکتر فرجی دانا

با سلام و احترام و تبریک به مناسبت تصدی مسئولیت یکی از مهمترین وزارت­خانه های کشور؛

سالیانی است که دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، به مدیریت رئیس دانشگاه (جناب آقای دکتر علیرضا عاشوری) انتقادهای بسیار شدیدی دارند. انتقادهایی که بارها به صورت مستقیم و غیر­مستقیم بیان شده؛ اما نتیجه ای جز دلسردی نداشته است. بارها این دانشجویان از راه­های مختلف تلاش کرده­اند تا صدای خود را به گوش مسئولان برسانند؛ اما هربار ناامید بازگشته­اند. از جمله این تلاش­ها می­توان به جلسه حضوری انجمن اسلامی دانشجویان با معاونت رفاهی وزیر علوم سابق، جلسه با معاونت فرهنگی وزیر علوم سابق، صحبت مستقیم با شخص وزیر علوم در دولت گذشته و نامه رسمی این تشکل اسلامی به رئیس جمهور سابق اشاره کرد که هربار قول­های مساعدی داده می­شد؛ اما هیچ­گاه نتیجه­ای دیده نشد.

برای دانستن نارضایتی شدید دانشجویان و کارمندان دانشگاه کافی است یک روز را در دانشگاه فردوسی گذراند. به راحتی قابل تشخیص است که اکثریت مطلق و قریب به اتفاق دانشجویان و حتی کارمندان دانشگاه به شدت نسبت به نحوه مدیریت ریاست دانشگاه اعتراض دارند.

اکنون، با آغاز سال تحصیلی جدید و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، انجمن اسلامی دانشجویان، همچون گذشته به دنبال اصلاح فضای مدیریتی دانشگاه فردوسی مشهد و پیگیری مطالبات بر حق دانشجویان است. مطالباتی که خارج از نگاه حب و بغض های سیاسی و به دنبال ایجاد فضای علمی و سیاسی پرنشاط برای دانشجویان است.

بنابراین، از جناب عالی تقاضا داریم به خواسته های به حق ما دانشجویان که در پی تحقق شعارهای انقلاب در دانشگاه هستیم، رسیدگی بفرمائید.

انتقادات مطرح شده به ریاست دانشگاه، بسیار فراتر از چند سطری است که در زیر می­آید و انجمن اسلامی دانشجویان اعلام آمادگی می­نماید تا درصورت نیاز به شکل مفصل­تری به بیان انتقادات بپردازد. همچنین به دلیل اطاله کلام، مصداق های عینی و بسیار هر بند ذکر نشده است:

۱٫ شیوه مدیریت

الف) نداشتن ارتباط مؤثر با بدنه دانشجوئی و فعالان دانشجوئی: این شیوه مدیریت، باعث شکل­گیری تصمیماتی از سوی ریاست دانشگاه می­شود که همخوانی با فضای دانشجویان و دانشگاه ندارد و اعتراض­هایی را به دنبال دارد. اعتراض هایی که به دلیل فشارهای زیاد، خود را به شکل تظاهرات و تجمع بروز داده است؛ البته متاسفانه با برخوردهای سلبی دانشگاه از قبیل تماس با خانواده معترضان و تهدید همراه بوده است.

رئیس محترم دانشگاه، تقرییا در سه سال گذشته، در یکی از جلسات پرسش و پاسخ (به مناسبت برگزاری چندین تجمع برای امکانات علمی رفاهی دانشجویان) اعلام کردند که هر ماه جلسات پرسش و پاسخی را با دانشجویان خواهند داشت. بعد از گذشت چند سال، همچنان شاهد بدقولی های ایشان هستیم.

ب) پاسخگو نبودن در برابر نقدها: با وجود تقاضای مکرر دانشجویان برای برگزاری جلسات نقد و پرسش و پاسخ، ایشان پاسخگو نبوده و جایگاهی برای نظرات دانشجویان قائل نیستند. به شکلی که به راحتی می­توان ادعا کرد اکثریت دانشجویان حتی با چهره ریاست دانشگاه آشنا نیستند.

تقاضای انجمن اسلامی دانشجویان برای برگزاری جلسه­ای با ریاست دانشگاه، بعد از گذشت دو سال همچنان پاسخ مشخصی دریافت نکرده است.

ج) عدم مدیریت یکپارچه در سطح دانشگاه: این امر منجر به بروز رفتارهای سلیقه­ای مدیران میانی و کارمندان دانشگاه شده است. به گونه­ای که معیارهای تصمیم­گیری در دانشکده­ها متفاوت و باعث ایجاد سلطنت­های خودمختار برخی از معاونان دانشکده­ها شده است. این موضوع دردناک، آنجایی خود را نشان می­دهد که فعالان دانشجویی مجبورند در برابر خردترین مسئولان دانشکده­ای پاسخگو باشند و در برابر رفتار گستاخانه آن­ها سکوت نمایند؛  چرا که انتصاب­های به شدت سیاسی در انتخاب مسئولان، راه را بر قانون­مداری بسته است.

د) مبنای تصمیم ها، سلائق شخصی: تصمیم گیری مسئولان دانشگاه بر اساس سلائق خود و نه قوانین، باعث دلسردی فعالان دانشجوئی و به خصوص فعالان سیاسی شده است. نمونه­ای از این اقدام ها: رشد فزاینده کانون های فرهنگی و بی توجهی به فعالیت های سیاسی، تبعیض واضح و شدید بین تشکل ها (چه از لحاظ امکانات چه از لحاظ مجوزها)، لغو مجوز ناگهانی برنامه­های برخی از کانون­ها و تشکل­ها و… که مصداق­های شگفت انگیز آن نیز به راحتی قابل دسترسی است.

ن) تأثیرگزاری نهادهای خارج از دانشگاه بر تصمیم هیئت نظارت: این موضوع، حکایت از نداشتن استقلال رأی و شجاعت رئیس دانشگاه دارد. بنابراین، ایشان بر اساس سلیقه شخصی بر این سمت نشسته اند، نه بر اساس معیارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی.

و) نگاه سطحی و کارنامه محور به بحث عمیق و اساسی اسلامی شدن دانشگاه: متأسفانه رفتارهای دفعی و بدون برنامه­ریزی در عرصه فرهنگ در دانشگاه بیداد می­کند. صرفا با دید ظاهرگرایانه، شاهد رفتارهای زننده از سمت مسئولان دانشگاه هستیم که نارضایتی شدید را در بدنه دانشجویی به همراه داشته است. با تاسف بسیار این­گونه روش­های نامناسب با نام اسلام انجام می­شود و زمینه بدبینی اذهان عمومی را به دین مبین اسلام فراهم می­آورد.

۲٫ بی توجهی به مسائل اموزشی

الف) بالا بردن غیر معقول ظرفیت پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی که با مخالفت هیئت­های علمی همراه بوده است.

ب) گرفتن دانشجو بیش از توان آموزشی دانشگاه در واحد بین الملل

ج) مدیریت ناصحیح بودجه آموزشی در استفاده از کارگاه­ها، آزمایشگاه­ها و بازدیدهای علمی

۳٫ ناهماهنگی در ارائه امکانات رفاهی به دانشجویان و فعالان دانشجوئی

الف) تأمین نکردن امکانات رفاهی دانشجویی، شامل؛ سلف دانشگاه، وسایل حمل و نقل عمومی و …

ب) رفتارهای سلبی و خارج از شأن دانشجویی با انجمن های علمی و جهاد دانشگاهی به دلیل کمبود فضا،

ج) اسراف بودجه های کلان عمرانی دانشگاه برای ایجاد پارکینگ و آسفالت و مسدود کردن دوباره آنها.

۴٫ عملکرد متضاد با راهبردهای کلان وزارت علوم:

نمونه هایی در بخش­های فرهنگی و اجتماعی: فراهم نکردن بستری مناسب برای رشد نشریات دانشجویی و تأسیس تشکلهای اسلامی، ممانعت از برگزاری برنامه های سیاسی، رعایت نکردن فرایند اعطاء مجوز به برنامه های سیاسی، پاسخگو نبودن در مدت زمان معلوم مندرج در قانون به درخواست مجوزها، توزیع ناعادلانه بودجه فرهنگی دانشگاه بین تشکلهای دانشجویی، سوء مدیریت در بخش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، عدم اهتمام لازم برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و…

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد

:::::

۲ دیدگاه

  1. دانشجوی مبارز رضوی :

    با سلام
    کاملا با دیدگاه های شما موافقم. امید برکناری دکتر عاشوری ظالم را داریم.
    انشا الله

  2. دانشجوی مبارز رضوی :

    معرفی رئیس جدید دانشگاه فردوسی مشهد طی روزهای آینده
    دانشگاه فردوسی مشهد گروه دانشگاه:پایگاه خبری پیام نو در خبری آورده است که رئیس جدید دانشگاه فردوسی مشهد طی روزهای آینده معرفی می شود.

    پایگاه خبری پیام نو در خبری آورده است که رئیس جدید دانشگاه فردوسی مشهد طی روزهای آینده معرفی می شود.

    شنیده ها از وزارت علوم حاکی از آن است که با پایان ماموریت دکتر علیرضا عاشوری در سمت ریاست دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر کافی به زودی به ریاست دانشگاه فردوسی مشهد منصوب خواهد شد. وی در دوران اصلاحات، معاون دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.

    پیشتر دکتر علیرضا عاشوری ریاست این دانشگاه را برعهده داشت. وی از سال ۸۴ تاکنون رئیس این دانشگاه است.

    تاریخ انتشار : ۳ دی, ۱۳۹۲ | نویسنده : admin

    ابرچسب : برکناری عاشوری, تغییر ریاست, دانشگاه, دوران اصلاحات, دکتر کافی, علیرضا عاشوری, فردوسی مشهد, وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران, پیام نو

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

6 + 3 =