۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴

آیت‌الله جوادی آملی: سیاستمداران نباید از جهل مردم سوء‌استفاده کنند

آیت الله جوادی آملی، شب گذشته در دیدار محمدرضا عارف معاون اول دولت سیدمحمدخاتمی و از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: در طول تاریخ بعد از امامان، هیچ گاه حکومت دینی مطرح نبود، اما به لطف الهی امام خمینی(ره) پیدا شد که این انقلاب را به جهان عرضه کند.

javadi amoli«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبریدانشجویان خط امام): یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با اشاره به حدیث معروف خاتم الانبیاء(ص) مبنی بر این که نماز ستون دین است، گفت: اگر در شریعت دین اسلام، نماز ستون دین است، در سیاست اسلام هم، مردم ستون دین هستند و ما نمی توانیم هر وقت دلمان خواست مردم را جذب و هر وقت دلمان نخواست آن ها را در امور دخالت ندهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله جوادی آملی، شب گذشته در دیدار محمدرضا عارف معاون اول دولت سیدمحمدخاتمی و از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: در طول تاریخ بعد از امامان، هیچ گاه حکومت دینی مطرح نبود، اما به لطف الهی امام خمینی(ره) پیدا شد که این انقلاب را به جهان عرضه کند.

وی با بیان این که سازمان ملل و مجامع بین المللی دست شان از معارف الهی خالی است، گفت: اول باید این خلا را توضیح داد و بعد به سراغ مباحثی چون انتخابات رفت.

این استاد فلسفه در ادامه سخنان خود گفت: برای مثال صدق و راستی، صفت خوبی است اما نمی تواند مبنا باشد، چرا که ممکن است شخصی که غیبت می کند هم راست بگوید اما کار درستی نمی کند، پس صدق ذاتا خوب نیست و فقط اگر بنابر عدل شد خوب است.

آیت الله جوادی آملی گفت: در بین این مبانی و صفات، ام المبانی عدل است و عدل هم این است که جای حقیقی اشخاص و اشیاء کجاست و آن را نشان می دهد؛ عدل یعنی هر چیزی را سر جای خود نشاندن است.

وی با اشاره به فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی گفت: سازمان ملل بگوید که چطور است با کشوری که ۶۰ سال کلاهک هسته ای داشته و بسیاری از مردم را چادرنشین کرده کار ندارد اما با کشور ما این گونه رفتار می کند؟

این مرجع تقلید اضافه کرد: این نشان می دهد دست دنیا از مبانی عدل خالی است اما نظام ما در کل کره زمین حرف برای گفتن دارد.

آیت الله جوادی آملی گفت: غربی ها هر که را خواستند می گویند محور شرارت و هرکه را بخواهند محور عدالت معرفی می کنند که این عدالت نیست.

وی در ادامه سخنان خود به بحث انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اشاره کرد و گفت: اگر نماز ستون دین است و بدون آن دین استوار نمی ماند، باید بدانیم که در سیاست دینی هم مردم ستون سیاستند؛ یعنی اگر در شریعت دین اسلام، نماز ستون دین است، در سیاست اسلام هم، مردم ستون دین هستند و ما نمی توانیم هر وقت دلمان خواست مردم را جذب و هر وقت دلمان نخواست آن ها را در امور دخالت ندهیم.

این مرجع تقلید اضافه کرد: همانگونه که کسی نماز نخواند، دینش ستون ندارد، کسی هم که بخواهد به آبروی مردم اهمیت ندهد و مردم را نادیده بگیرد و به نظر مردم احترام نگذارد، سیاستش اسلامی نیست.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی مشکلات فعلی کشور و با بیان این که اگر زندانی و فقر در کشور زیاد شود، همه مسئولیم، گفت: کسی باید برای ریاست جمهوری انتخاب شود که به مشکل مردم برسد و راهکار رفع آن ها را بداند.

وی یادآور شد: جمعیت ما در ایران، ۷۰ میلیون است و این جمعیت یک صدم جمعیت دنیاست در حالی که ما ۱۰ درصد امکانات دنیا از جمله امکانات دریایی، معدن، گاز، نفت و… را در اختیار داریم؛ در چنین شرایطی باید پرسید که چرا نباید بتوانیم کار کنیم؟

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، افزود: امروزه کشورهایی در دنیا هستند که به اندازه یک استان ما وسعت دارند، اما صادرات فراوانی به کشورهای دیگر دارند.

آیت الله جوادی آملی گفت: در کشور فقط به جان هم افتادیم و این به خاطر این است که جهنم را باور نکردیم و از بسیاری اسرار آن بی خبریم؛ باید بدانیم که خود ظالم هیزم جهنم است.

وی با اشاره به برخی از مشکلات معیشتی مردم هم گفت: امروزه بسیاری از مردم با لبنیات زندگی می کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به شعار حضور حداکثری و حماسه سیاسی در انتخابات، گفت: حضور حداکثری وظیفه همه مردم و از جمله افرادی چون ماست که رأی می دهیم؛ یعنی حضور حداکثری برای مردم است، نه برای کاندیداها؛ آقایان باید این مشکل را حل کنند.

آیت الله جوادی آملی با بیان این که خون های بسیاری برای تقویت نظام جمهوری اسلامی به زمین ریخته شده است، گفت: وقتی مردم خون دادند در راه دین، بهای خون آن ها در تحقق احکام الهی داده می شود و البته خدا خدای مظلومان هم هست.

وی برای بار دوم تأکید کرد: همه سیاستمداران باید توجه کنند که مردم ستون اسلام در بخش سیاست هستند و همانطور که نماز ستون دین اسلام است در بخش شریعت است، مردم هم ستون دین در بخش سیاست به حساب می آیند.

این استاد فلسفه اسلامی با اشاره به ظرفیت های مادی و معنوی موجود در ایران، اظهار کرد: با وجود این امکانات در کشور، یک مدیریت خوب، معقول، تنش زا و فکر خوب در جایگاه ریاست جمهوری می تواند مشکلات کشور را حل نماید.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: سیاستمداران اگر سیاست شان سیاست اسلامی است باید دلیل مردم باشند و نه دلال آن ها؛ یعنی دغدغه های آنان را بیان کنند.

این استاد فلسفه اسلامی افزود: سیاستمداران نباید از جهل مردم سوء استفاده کرده و به جای تبلیغ به تکرار روی بیاورند.

آیت الله جوادی آملی در پایان سخنان خود با بیان این که با توجه به بحث بیداری اسلامی، توجه بسیاری کشورها به ایران است، گفت: باید کاری کنیم تا حضور پرشور مردم در انتخابات تحقق یابد.

 

منبع: ایلنا

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

56 - = 55