۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ از رهبر شوروی تا رهبر اخوان المسلمین:

بازتاب پیام امام به گورباچف در سخنان شخصیت‌های جهانی

با وجود آن که هر مرحله از اندیشه و تفکر، احتمال ایجاد حرکتى پویا را با خود‏همراه ‏داشته و با افکار و حالت‏هاى درونى نظریه‏ پردازان، هماهنگى و انسجام کامل‏ دارد، اما باز هم در این مورد در شخصیت حضرت امام قابل درک نیست، چنان که ایشان در میدان عمل، گوى سبقت از نظریه‏ پردازانى چون فوکویاما ربوده و با ارسال نامه‏اى به گورباچف، او را به تفکر فراخواندند. در عرصه اندیشه‏ى نظرى هم افق دید امام(س) از اندیشمندانى چون هانتینگتون گسترده‏تر بود، چرا که امام(س)، امریکا را شیطان بزرگ نامیده و این برداشت را با توجه مستقیم به منافع...

گورباچف، میخائیل ـ رهبر شوروى (سابق):

پیام آیت‏ اللّه‏ خمینى از نظر من به همه اعصار در طول تاریخ بود و زمانى که این پیام را دریافت کردم، اینگونه دریافتم، شخصى که این پیام را نوشته فردى متفکر و دلسوز براى سرنوشت جهان است. من از این پیام که با دقت به آن گوش دادم و آن را مطالعه کردم، استنباط کردم او کسى است که براى جهان نگران است و مایل است من انقلاب اسلامى را بیشتر بشناسم و درک کنم. آیت ‏اللّه‏ خمینى توانست اثر بزرگى در تاریخ نوین جهان بگذارد.

ما زمانى که این پیام را در جلسه کمیته مرکزى حزب کمونیست مطرح کردیم، براى اعضاى حزب که نیمى از جهان را در اختیار داشتند، بسیار غیرمنتظره بود و نسبت به پیام با دیده احترام نگریستند و گفتند که رهبران ایران علاقه‏ مند به حفظ ارزشهاى انسانى در جهان هستند. من متأسفم که در آن مقطع نتوانستم به ایران سفر کنم و از نزدیک با ایشان ملاقات نمایم. به هر حال من امروز از ایشان با احترام عظیم یاد مى‏کنم و معتقدم که آیت‏ اللّه‏ خمینى فراتر از زمان مى‏ اندیشید و در بُعد مکان نمى‏ گنجید.

امروز که من شاهد این اوضاع هستم، پیام آیت‏ اللّه‏ خمینى در ذهنم نقش مى‏بندد که او گفته بود من مارکسیسم را به زودى در موزه‏ هاى تاریخ مى‏بینم، من از همان زمان تصمیم گرفتم حرکت را آغاز کنم لذا اصلاحات را انجام دادیم، تعداد مساجد و کلیساها افزایش یافت. اگر آن روز ما پیشگویى آیت‏ اللّه‏ خمینى را جدى ‏تر مى‏گرفتیم شاهد چنین وضعیتى نبودیم و اجازه نمى‏دادیم که وضعیت کشور بدین شکل درآید.

پاولوا، اى. ک. ـ شخصیت روسى:

پیام رهبر معنوى ایران [به گورباچف] در ۵۷ صفحه‏ ى ابعاد کوچک کتاب نوشته شده است ولى هر جمله‏ ى آن احتیاج به بررسى و مطالعه‏ ى دقیق دارد. در ضمن تحلیل و تجزیه‏ ى آن مى‏شود نکات ذیل را مورد توجه قرار داد:

۱٫ قسمت بزرگ پیام مربوط به نقش وراثت معنوى ملتها در جهان کنونى مى‏باشد.

باور امام خمینى به رهبر جدید شوروى میخائیل گورباچف همچون انسانى که مى‏تواند اصلاحات بنیادى در کشور را شروع نماید.

۲٫ امیدوارى امام خمینى بر این که در اتحاد شوروى مى‏تواند جامعه‏ اى تشکیل شود که در آن ارزش هاى معنوى در یک سطح با رفاه مادى قرار خواهد بود.

۳٫ با داشتن اطلاعات کافى راجع به ترکیب نژادى جمعیت اتحاد شوروى، امام خمینى از میخائیل گورباچف دعوت مى‏کرد که به طور دقیق اسلام را مورد تجزیه و تحلیل و مطالعه قرار دهد. نادیده گرفتن عامل مذهبى در سیاست داخلى و خارجى چنان که رهبر معنوى اخطار مى‏کرد مى‏ تواند موجب برانگیختن برخوردهاى جدید نظامى بشود.

۴٫ امام خمینى خاطر نشان مى‏ساخت که ایمان مذهبى به اتحاد شوروى کمک مى‏کند یک دولت قوى شود و همچون نمونه آن ایران را یاد مى‏ کرد که از برکات دین یک دولت غیرقابل شکست براى ابرقدرتها گردیده است. فقدان ایمان در جامعه‏ ى شوروى موجب مشکلات در تمام رشته‏ هاى زندگى اجتماعى و مقدم به همه در اقتصاد خواهد گردید.

۵‏. ذکر آثار چه غربى (افلاطون و ارسطو) و چه آثار شرقى (فارابى و ابن سینا و ملاصدرا) و فیلسوف هاى شرق و غرب یک بار دیگر معلومات عمیق وى در رشته‏ ى فلسفه و جهان‏بینى را نشان مى‏دهد.

نکات فوق‏ الذکر پیام امام خمینى به میخائیل گورباچف ما را به این نتیجه مى‏رساند: این پیام در حقیقت یک سند ایدئولوژى، فلسفى و کاملاً اخلاقى است. با ارزیابى درست و به موقع این پیام از طرف رهبران سابق اتحاد شوروى بسیارى از حوادثى که اکنون در روسیه صورت مى‏گیرد مى‏توانست نتیجه‏ى دیگرى داشته باشد.

على ‏اف، حسین ـ معاون رئیس جمهور کشور آذربایجان در امور حقوق بشر:

بى‏ شک تأثیر امام، عمیق بود، چون ایشان طورى رفتار مى‏ کردند که بین گفته ‏ها و عمل ایشان تفاوتى احساس نمى‏شد و مردم به ویژه مسلمانان را با واقعیت ها آشنا مى‏ساختند. حتى غرب را نیز نسبت به واقعیت ها آگاه مى‏کردند، در پیام امام به گورباچف آن‏گونه که من شنیده‏ام، ایشان تذکرات مهمى را در باب مسائل مختلف عنوان نموده‏اند.

نورانى، مولانا شاه احمد ـ رئیس جمعیت علماى پاکستان:

امام خمینى با جرئت و شهامت خاص، دیکتاتورى و شاهنشاهى را شکست داد. با استکبار امریکا مقابله و مبارزه کرد و وى با دعوت گورباچف به اسلام و صدور فتوا بر‏علیه رشدى شیطان براى تمامى امت مسلمان یک مثال و نمونه کامل جهت پیروى برقرار ساخت.

مهرالنساء ـ شاعر و ادیب تاجیکستانى:

با پیام امام خمینى به گورباچف، عمق و ژرفاى شخصیت دینى الهى ایشان بر ما پدیدار مى‏شود. این پیام در تاریخ هر دو کشور و در تاریخ جهان معاصر ماندنى است و نقطه عطفى در تاریخ هر دو کشور است. امام خمینى شخصیتى روحانى و عارف بودند. ایشان به جهان هستى نیز در همین راستا مى‏ نگریستند و تنها چنین دیدگاهى است که انسان معاصر را ملزم به رویکرد دینى و اسلام‏ گرایى مى‏کند. جهان معاصر، شخصیت امام خمینى را در این پیام دریافته است. روح بلند و آسمانى ایشان قابل ستایش است. این پیام در آن دورۀ غفلت، تمام مردم جمهورى‏ هاى شوروى را تحت تأثیر قرار داد و آنها را دگرگون کرد. ما هیچ وقت فکر نمى‏کردیم که به این زودى صداى روح‏بخش اذان را از گلدسته‏ هاى مساجد خود بشنویم و امام خمینى نویدچنین سعادتى بودند.

بیوض التمیمى، شیخ اسعد ـ رهبر سیاسى مذهبى سازمان جهاد اسلامى فلسطین:

نامه امام رحمة‏اللّه‏ علیه به گورباچف و دعوت او به اسلام که مشابه نامه‏ هاى پیامبر اکرم به کسرىٰ و قیصر روم و پادشاهان دیگر قلمداد مى‏شود حیات جدیدى به اسلام بخشیده است و اسلام همانگونه که بر حضرت محمد(ص) نازل شد براى نجات بشر آمده است.

التل، استاد حسن ـ نویسنده و روزنامه نگار، سر دبیر مجله هفتگى اللوا:

من در بعد فرهنگى مى‏خواهم به یکى از کارهاى مهم امام، به نکته‏ اى در مورد نامه امام خمینى به گورباچف اشاره کنم. این نامه به درستى ثابت مى‏کند که امام یک رهبر فکرى واقعى، یک مرد سیاسى واقعى و یک رهبر حکومت واقعى است. زیرا او داراى آن قدر اعتماد به نفس و قدرت و توان بود که از طریق نامه و دیگر صحبت‏ هایش به تمامى جهان اعلام نماید که او هم مانند دیگران چیزى براى گفتن دارد و آن چیز را به نفع صلح جهانى وبه مصلحت انسانیت و جهان آزاد مى‏داند. این نامه بیان همین نکته بود که او چیزى دارد که به جهانیان طرح و تقدیم نماید و وى درخواست هاى جهان مانند امنیت، صلح و آرامش سهمى داشته باشد. به ویژه وقتى که در نامه خود بیان مى‏دارد که دشمنى با ایمان و باور دینى کارى ناصواب است. به خصوص بعد از حوادثى که در شوروى سابق و جهان سوسیالیستى بر اثر طرح‏هاى گورباچف رخ داد ادعاى امام ثابت شده و خود روس‏ها هم مجبور شدند سالگرد ورود مسیحیت به اروپا را جشن بگیرند و اجازه صدور و چاپ قرآن را بدهند و این را شنیدم که زمانى برخى خواسته بودند هیئت حاکمه شوروى سابق را علیه تعدادى از تظاهر کنندگانى که عکس امام خمینى را بردست‏ هاى خود حمل کرده بودند؛ تحریک کنند، آنها در جواب گفته بودند که این موضوع اشکال ندارد زیرا امام یک شخصیت بزرگ در تاریخ و رهبر یک دولت به شمار مى‏آید و اگر هم عکس او را در کشور ما حمل کنند به عنوان یک خطر سیاسى یا یک تهدید محسوب نمى‏شود، بلکه عکس یک دولت حمل شده. این نشانگر میزان احترامى است که جهان براى رهبرى این فرد قائل بود.

بیک عثمانف، امیر ـ معاون صدا و سیماى جمهورى قرقیزستان:

با پیام امام خمینى به گورباچف ما در حقیقت به عمق شخصیت ایشان پى بردیم و فهمیدیم که امام خمینى شخصیتى سیاسى در ردیف سایر رهبران کشورها نیست. بلکه مقام مذهبى دارد و در میان مردم شخصیتى مقدس است. آن پیام، مهمترین و رساترین صداى انقلاب ایران در میان ملت ما بود.

عرالى یف، ضمیر ـ قرقیزستان:

در جمهورى‏ هاى آسیاى میانه شروع به ساختن مساجد کردند و اسلام دوباره در روح بى‏ دین‏ ها زنده شد. فقط ده سال گذشت ولى ایده‏ى اسلام دوباره جهان را به دست مى‏آورد. وقتى به مردم و زندگى اطراف خود مى ‏نگرم از متفکر عالى رتبه امام خمینى تعجب مى‏کنم که گویا همه‏ ى این حوادث را پیش گویى کرده بودند واین نقطه‏ى نظر برایم البته بسیار جالب است که حق با امام خمینى بود، نه با گورباچف. هر کدام ازآن‏ها به مبانى معنوى و فلسفى متکى بودند، گورباچف به مارکس و لنین، امام خمینى به حضرت محمد و قرآن. گورباچف به ایده‏ى اولویت ماده متکى بود و امام خمینى به ایده‏ى اولویت روح لا‏اله الا اللّه‏ و محمد رسول‏اللّه‏. و با وجود این که کمونیستها نمى‏خواهند اذعان کنند، تاریخ یک بار دیگر ثابت کرد : تاریخ پیدایش، جهان الوهیت است.

نعمان آوا، امینه ـ رهبر جامعه زنان مسلمان قزاقستان:

امام در نامه‏ اش به گورباچف نوشته بود مشکل شما معنوى است نه اقتصادى، شما که طى سالها با خدا جنگیده ‏اید نتیجه‏اى جز شکست به دست نیاوردید. ما پیام ارزشمند امام را درک کرده و سازمان زنان مسلمان را تشکیل دادیم.

شیخ توره ـ از علماى سنگال:

امام، تنها بت‏هاى طاغوت را نابود نکرد بلکه وسیله‏ اى در اختیار تمام مسلمانان قرار داد که با آن با تمام طواغیت مبارزه کنند. امام همواره به مسائل بشریت مى‏اندیشید و از درد و رنج آنها محزون و متألم مى‏ شد.نامه‏ ى ایشان به گورباچف نشان دهنده‏ ى همین توجه امام به نجات انسانیت است. ما باید با جامه‏ى عمل پوشانیدن به فرامین «امام» اسلام را نجات دهیم.

والجى، نسیم ـ عضو کمیته زنان و سر دبیر مجلات الکوثر و راه هدایت کنیا:

امام خمینى با تفکر، حکمت واخلاق خود، حیرتى را براى جهان معاصر پدید آورد. او در نامه‏اى به گورباچف، آنچه را که در شرق رخ داد، پیش بینى کرد و هر چه که امام خمینى پیش‏بینى کرد راجع به اتفاقات و رخدادهاى جهان معاصر، همان اتفاق افتاد.

دکتر حسن البنا، رهبر اخوان المسلمین:

با وجود آن که هر مرحله از اندیشه و تفکر، احتمال ایجاد حرکتى پویا را با خود‏همراه ‏داشته و با افکار و حالت‏هاى درونى نظریه‏ پردازان، هماهنگى و انسجام کامل‏ دارد، اما باز هم در این مورد در شخصیت حضرت امام قابل درک نیست، چنان که ایشان در میدان عمل، گوى سبقت از نظریه‏ پردازانى چون فوکویاما ربوده و با ارسال نامه‏اى به گورباچف، او را به تفکر فراخواندند. در عرصه اندیشه‏ى نظرى هم افق دید امام(س) از اندیشمندانى چون هانتینگتون گسترده‏تر بود، چرا که امام(س)، امریکا را شیطان بزرگ نامیده و این برداشت را با توجه مستقیم به منافع امت اسلامى انجام دادند.

سلطانف، رینات ـ معاون کمیته دوماى روسیه:

 امام خمینى استبداد شرق و غرب را محکوم کرد و با آن به ستیزه پرداخت، با توجه به پیام امام به گورباچف مى‏توان گفت همان طورى که تمام جهانیان شاهد بودند تمام پیش‏ بینى‏ هاى امام در مورد شوروى به حقیقت پیوست. باید سیاستمداران ایران و روسیه و سایر کشورها، افکار سیاسى امام به عنوان یک دستورالعمل مهم در معاملات جهانى مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و از آن براى پیشبرد صلح و برقرارى آرامش و دوستى و ارتقاى فرهنگ بشرى استفاده کنند.

عین‏الدین، راویل ـ رئیس شوراى مفتیان روسیه:

 امام خمینى نه تنها یک شخصیت معین در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ بشریت هستند پیام امام به گورباجف براى همیشه تاریخ ارزش دارد و هنوز براى سیاستمداران و شخصیتهاى علمى و فرهنگى مهمترین مطالب را دارا مى‏باشند.

 ژون آفریک:

«گورباچف به مدت ۲ ساعت مودبانه به متن پیام آیت اللّه‏ خمینى که اولین پیام ایشان به رئیس یک کشور بود و توسط مترجم شخصى‏اش برگردانده شد، گوش فرا داد.با این حال، چهره‏ ى صدر هیئت رئیسه‏ ى شوروى سه بارـ بویژه هنگامی که شنید آیت اللّه‏ به او مى‏گوید جاى کمونیسم دیگر در موزه‏ هاست ـ سرخ شد…» عاقبت مشیت خداوند، بشر این عصر را از نعمت بزرگى،که تجلى قدرت ایمان و عمل به دستورات الهى بود، محروم ساخت.

سپاهیچ، شیخ حمدى یوسف ـ مفتى و رئیس جامعه اسلامى:

حضرت امام رهبرى دور اندیش و مطلع از تحولات عصر خود بود. او چند سال قبل از فروپاشى کمونیزم با نامه‏اى که خطاب به گورباچف فرستاد سقوط و فروپاشى نظام کمونیستى را پیش‏بینى کرد.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

20 - 17 =