۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹

رهبری ممتاز تفاوت امام خمینی به روایت آیت الله جوادی آملی

مفسر بزرگ قرآن کریم خاطرنشان کرد: تفاوت امام خمینی(س) با دیگران همین مسئله بود زیرا ایشان قائد و پیشرویی کامل بودند و به همین دلیل با اقبال عمومی روبه‌رو شدند و مردم از امام و رهبر خود پشتیبانی و حمایت کردند.

javadi amoliمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: امام خمینی دعوت خویش را بر اساس فطرت الهی مردم آغاز کرد و رهبری پیشرو بود به همین دلیل مورد حمایت مردم قرار گرفت.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم آیاتی از سوره مبارکه «یس» در مورد فرستادگانی الهی به سرزمین انطاکیه و شهادت یکی از یاران آنها را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: حقیقت آن است که تعالیم پیامبران بر اساس فطرت انسان‌هاست و همین امر سبب می‌شود مورد پذیرش قرار گیرد.

وی افزود: خداوند فطرت را همچون کتیبه‌ای که قلم الهی موارد حق و باطل را در آن نگاشته؛ در نهاد آدمی قرار داده تا راه را به وسیله آن بشناسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه سنجش گفتار و تعالیم بیرونی با فطرت درونی امری لازم است عنوان داشت: اگر دستورات بیرونی بر فطرت منطبق بودند باید پذیرفته شوند وگرنه نمی‌توان آنها را قبول کرد.

وی ادامه داد: آن بزرگوارانی که وارد انطاکیه شده بودند صدایشان را به گوش همه مردم رساندند و از دورترین نقطه شخصی به یاری‌شان آمد ولی کافران او را به شهادت رساندند و او پس از اینکه بدون حساب وارد بهشت برزخی شد گفت ای کاش همشهریانم بودند و می‌دیدند که در ازای شهادت چه پاداشی از سوی خداوند به من عطا شده است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه گاهی کسی به مردم امر می‌کند که بروید از دین خدا دفاع کنید گفت: این ندا با فطرت مردم آشنا نیست ولی وقتی کسی می‌گوید من می‌روم شما هم به دنبال من بیایید این صدا با فطرت‌های مردم سازگار بوده و به همین دلیل به دنبال او راه می‌افتند.

مفسر بزرگ قرآن کریم خاطرنشان کرد: تفاوت امام خمینی(س) با دیگران همین مسئله بود زیرا ایشان قائد و پیشرویی کامل بودند و به همین دلیل با اقبال عمومی روبه‌رو شدند و مردم از امام و رهبر خود پشتیبانی و حمایت کردند.

وی افزود: کافران؛ پیامبر بودن یک انسان را محال می‌دانند و بت‌پرستان نیز به دلیل اینکه عقیده دارند خدای واحدی وجود دارد ولی تدبیر عالم به دست الهه‌ها و بت‌هاست قبول نمی‌کنند پیامبری برای انسان‌ها فرستاده شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی‌های حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین فرستاده الهی گفت: دین اسلام همگانی و تا قیامت قابل دوام است؛ انبیای اولوالعزم تا زمانی احکامشان نافذ بود که پیامبر بعدی بیاید ولی حضرت محمد(ص) احکام و قوانینی را عرضه کرد که تا قیامت پابرجاست.

وی با بیان اینکه پرستش خالق رازق متعال امری فطری است خاطرنشان کرد: الله خدایی است که رزق و اقتصاد بندگانش را در دست دارد ولی خودش بی‌نیاز است.

آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر این حقیقت که هیچ اراده‌ای یارای مقابله با اراده خداوند را ندارد بیان داشت: اینکه می‌گویند رحمت الهی بر غضب خداوند سبقت دارد بدان معناست که رحمتش پیشتر و نه بیشتر از غضبش است و هر جا خداوند بخواهد غضب کند و عذابی نازل کند رحمت او وارد می‌شود تا حتی غضب نیز رحیمانه باشد.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه عقل و فهم چراغی برای انتخاب راه صحیح هستند گفت: با این حال برخی از انسان‌ها عقل عملی را فلج کرده‌اند و آن را به کار نمی‌گیرند و در اینجا نصیحت و راهنمایی هم بر روی آنها تاثیری ندارد زیرا نیرویی که بتواند تصمیم بگیرد در آنها فلج شده است.

وی تصریح کرد: گفته می‌شود بسیاری از علما کشته جهل هستند زیرا همین جهل و دشمنانی که عقل عملی و نیروی درونی خود را فلج کرده‌اند به جنگ با علما می‌روند.

منبع: فارس

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

96 - = 87