۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی در جمع مردم استان گلستان:

گرانی و تورم کمر مردم را شکسته است

ریشه تمام این فسادها دروغ گویی است. اگر هیچ وقت دروغ نگوییم، فساد رخ نمی دهد. این موضوع همیشه به عنوان یک اصل در حکومت داری امام(س) قرار داشت و همیشه به مسوولین ارشد کشور نصیحت داشتند که به مردم دروغ نگویید. اگر هم مصلحت در این بود که حقیقتی بازگو نشود و بصورت راز باقی بماند، باید طوری عمل کنید که اگر روزی در مقام بازگویی آن قرار گرفتید شرمنده مردم نشوید.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی در مراسم یادواره شهدای استان گلستان ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسگری(ع) به تشریح روایتی از ایشان پرداخت وبا تقسیم بندی روایت به دودسته جزئی نگر و کلی نگر اظهار داشت: در روایات جزئی نگر در مورد یک حکم اخلاقی یا شرعی سخن به میان آمده است اما در روایات کلی نگر حقیقت دین اسلام و همه آن چیزی که پیامبر اسلام(ص)برای مسلمانان آورده است بازگو می شود.

انسانیت انسان در تفکر اوست؛ عبادت فقط به نماز و روزه نیست

وی که در جمع پرشور مردم استان گلستان که در آن نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان، استاندار، فرماندار و نمایندگان استان نیز حضور داشتند ادامه داد: در روایت امام حسن عسگری(ع) که روایتی کلی نگر است اصول مسلمانی و به خصوص تشیع ارائه می گردد و اگر بخواهیم خودمان را درخصوص مسلمان بودن و شیعه بودنمان مورد ارزیابی قرار دهیم می توانیم اعمال خودمان را با این روایت قیاس کنیم.

یادگار امام آنگاه به بازگویی اصول مهمی که در این حدیث ذکر شده پرداخت و گفت: ورع در دین، صدق در حدیث ادای امانت و حسن خلق با مردم از اموری هستند که امام یازدهم شیعیان(ع) به انجام آنها در این روایات تاکید داشته اند.

وی تفکر، ایمان و عمل صالح را گام های موثر در اصل ورع برشمرد و توضیح داد: اولین گام در ورع، تفکر و تعقل است و اساسا آدمی اگر تفکر نکند انسانیت ندارد زیرا انسانیت انسان در تفکر اوست. عبادت فقط به نماز و روزه نیست. اصل و اساس عبادت در کثرت تفکر درباره خداوند است. امام حسن(ع) نیز می فرمایند: همانطور که صورت زیبا جمال ظاهری است حسن جمال باطنی تفکر و تعقل است.

سیدعلی خمینی در توضیح نقش ایمان در اصل ورع گفت: ایمان گوهر بسیار ارزشمندی است که کمتر در قلوب مرم قرار گرفته است و اگر کسی ایمان داشته باشد، انسانیت و مسلمان بودن را بدست آورده است. ما گاهی سخن از ایمان به میان می آوریم اما نوع زندگیمان غیر از ایمانمان است.ا گر ایمان داشته باشیم نباید چشم به امور دنیوی بدوزیم و اگر برای غیر از خدا ارزش قائل شویم، سر از شرک در آورده ایم.

وی افزود: باید زمینه های شرک را بیابیم و آن را از بین ببریم. ما در مواجهه با خدا اگر کسی را همسنگ خدا قرار دهیم شرک کرده ایم. اگر اعتقاد به ائمه اطهار داریم باید آن ها را در طول خداوند متعال قرار دهیم و در مقام احدیت پروردگار یکتا کسی نمی تواند سخن از منم به میان آورد.اگر دست به دامان اربابان دوروزه دنیا شویم شرک پنهان را برای خود به ارمغان آورده ایم که آفت ایمان است.

بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما نشات گرفته از دروغ و دروغ پردازی است و متاسفانه دروغگویی به فرهنگی زشت تبدیل شده است

یادگار امام درباره عمل صالح در اصل ورع تصریح کرد: برای ورع در دین فقط تفکر و ایمان کافی نیست. باید عمل صالح نیز انجام دهیم و عمل ضرورت دارد و تفکر و ایمان بدون عمل حاصلی در برندارد.

وی آنگاه در تشریح اصل صدق حدیث اظهار داشت: انسان نباید دروغ بگوید،چه در عرصه فردی و چه در عرصه اجتماعی.سخن باید حقیقت و راست باشد. بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما نشات گرفته از دروغ و دروغ پردازی است و متاسفانه دروغگویی به فرهنگی زشت تبدیل شده است.

سیدعلی خمینی فسادهای اقتصادی جامعه را زیبنده نظام اسلامی ندانست و با تقبیح این گونه فسادها ادامه داد: ریشه تمام این فسادها دروغ گویی است. اگر هیچ وقت دروغ نگوییم، فساد رخ نمی دهد. این موضوع همیشه به عنوان یک اصل در حکومت داری امام(س) قرار داشت و همیشه به مسوولین ارشد کشور نصیحت داشتند که به مردم دروغ نگویید. اگر هم مصلحت در این بود که حقیقتی بازگو نشود و بصورت راز باقی بماند، باید طوری عمل کنید که اگر روزی در مقام بازگویی آن قرار گرفتید شرمنده مردم نشوید. صدق در گفتار باعث عزت و عدم انجام آن از عوامل مهم خفت است.

یادگار امام ادای امانت را یکی دیگر از اصول ذکر شده در روایت امام حسن عسگری(ع) دانست و افزود: ادای امانت گاهی شخصی است و گاهی اجتماعی. امام(س) در کتاب چهل حدیث کاملا به این موضوع پرداخته اند. اما در باب ادای امانت اجتماعی باید گفت که یکی از مصادیق آن رای مردم است. رای مردم امانتی اجتماعی است که باید بسیار مورد توجه قرارگیرد. مسوولین محترم باید بدانند در قبال تک تک رای مردم مسوول هستند و باید به وعده هایی که داده اند عمل بنند. ما هم برای دولت محترم گذشته آرزوی موفقیت کردیم و هم برای دولت محترم کنونی آرزوی توفیق داریم اما ضمن تشکر از تمامی زحمات همه مسوولین گذشته و کنونی باید اذعان کنیم که گرانی کمر مردم را شکسته است. دولتمردان باید ضمن ارائه برنامه بلندمدت برای رفاه بیشتر مردم به ارائه برنامه های کوتاه مدت برای رفع تورم و گرانی بپردازند. این همه مشکلات اقتصادی شایسته مردم و نظام ما نیست.

وی درباره امانت الهی گفت: دست، چشم، گوش، زبان و اعضای بدن همه امانتی هستند از سوی ذات الهی در نزد ما و حق نداریم به بیراهه از آن ها استفاده کنیم.یک مدت بنا می شود که سایت ها دنبال عیب بگردند و آن ها را بازگوکنند. این ها شایسته حکومت انسانی نیست چه برسد به حکومت اسلامی.اصلا کار خوبی نیست؛ این کارها گناه است. کسانی که به ترویج بازگوکردن عیوب افراد می پردازند نه در دنیا عزت دارند و نه در آخرت.

وی در تشریح آخرین اصل مهم این روایت یعنی اصل حسن خلق با مردم اظهار داشت: انسان باید خوش خلق باشد؛ تواضع داشته باشد. تواضع نعمتی است که مورد حسد واقع نمی شود؛ این در احادیث آمده است. پس بیشتر تواضع داشته باشیم. از خشم دوری گریزیم. خیلی از گناه ها از خشم حاصل میشود.پس جلوی آن را بگیریم. حسن همجواری، احترام به همسایه و صدها کار نیک دیگر نیز از حسن خلق نشات گرفته است. ذکر خوبی ها نیز نوعی حسن خلق است. در مسائل اجتماعی باید به نصیحت بزرگان دین عمل کنیم. در روابط اجتماعی و سیاسی چشم روی بدی ها ببندیم و خوبی ها راببینیم. اگر فردی الان مغضوب است دائم بدی های حال او را نگوییم. منصف باشیم و از خوبی های گذشته او نیز ذکر کنیم.

امام(س) بی حرمتی به خانواده شهدا را برنمی تافتند. 

سیدعلی خمینی درباره خانواده شهدا از منظر امام(س) گفت: امام بی حرمتی به خانواده شهدا را بر نمی تافتند. همیشه برای خانواده شهدا ارزش خاصی قائل بودند. اگر برخی برنامه ها به دلائلی برگزار نمی شد و امام می فهمیدند که مربوط به خانواده شهداست دستور می دادند آن برنامه برگزار شود و آن به خاطر جایگاه رفیع خانواده شهدا نزد امام(ره) بود. باید اعتراف کنیم آنطور که شایسته خانواده معزز شهدا است به آنها خدمت نکرده ایم.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که نظام اسلامی بیشتر از گذشته به خانواده محترم شهدا رسیدگی کند.

پیش از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی با حضور در منزل یکی از خانواده های شهدای استان گلستان ضمن دلجویی از آن ها با تعدای از خانواده های شهدا که در آنجا حضور داشتند به گفتگوی صمیمانه پرداخت.

منبع: جماران

:::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 6