۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵ گزارش اختصاصی مبارزه

جلسه ششم؛ دادگاه کهریزک رو به پایان است؟

دادگاه مرتضوی که همچنان ریاست سازمان تأمین اجتماعی را بر عهده دارد، همزمان با جلسه علنی مجلس برای رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی رفاه برگزار می شود. شیخ الاسلامی، وزیر پیشین کار و امور اجتماعی به دلیل اصرار بر انتصاب مرتضوی در این پست توسط مجلس شورای اسلامی در پانزده اسفند سال گذشته با تعداد ۱۹۲ رأی موافق استیضاح و از کار برکنار شده بود.

IMG11401881«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ششمین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده کهریزک همزمان با دادگاه مهدی هاشمی در حال برگزاری است.

صبح امروز ششمین جلسه محاکمه سه قاضی تعلیق شده در ماجرای کهریزک در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی مدیرخراسانی آغاز شد.

به گزارش «مبارزه»، دادگاه مرتضوی که همچنان ریاست سازمان تأمین اجتماعی را بر عهده دارد، همزمان با جلسه علنی مجلس برای رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی رفاه برگزار می شود. شیخ الاسلامی، وزیر پیشین کار و امور اجتماعی به دلیل اصرار بر انتصاب مرتضوی در این پست توسط مجلس شورای اسلامی در پانزده اسفند سال گذشته با تعداد ۱۹۲رأی موافق استیضاح و از کار برکنار شده بود.

قاضی مدیرخراسانی قضاوت همزمان دادگاه نمایندگان مرتبط با پرونده فساد بزرگ اقتصادی را هم بر عهده داشت که هفته پیش با صدور رای هر سه نماینده سابق به پایان رسبد. اگرچه نام این سه نماینده و بخصوص یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلسه هشتم که در انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شده بودند، قبلا فاش شده بود، اما رأی مشخصی از این دادگاه از آن به رسانه ها مخابره نشد.

به نظر می رسد با اتمام آن دادگاه، قاضی مدیرخراسانی اهتمام بیشتری به پرونده کهریزک داده باشد، چراکه در اردیبهشت ماه جاری، این سومین جلسه دادگاه است که برگزار می شود. سه جلسه نخست دادگاه در اسفند ۹۱ برگزار شده بودند.

جلسات اولیه دادگاه کهریزک در اسفند ماه گذشته از حدود ساعت ۹ صبح تا زمان اذان ظهر (۱۲)  و عموماً با تأخیر متهمان برگزار می شد، در نتیجه با طولانی شدن تشریفات در کمتر از دو ساعت باقیمانده فرصت مفید چندانی برای دادگاه باقی نمی ماند. اما روند دادگاه های سال جاری منظم تر شده و به دلیل جلوکشیده شدن ساعات تا ساعت اذان ظهر عملا ۴ ساعت وقت دادگاه به اقامه ادله اختصاص می یابد. همین امر موجب تسریع کار پرونده شده است.

آنگونه که «تابناک» نوشته، در جلسات گذشته پس از قرائت کیفر خواست متهمان، اولیای دم جان باختگان و وکلایشان به نوبت به طرح شکایت خود پرداخته و سپس فرصت دفاع در اختیار متهمان و وکلایشان قرار گرفت تا به نظر برسد که نشست امروز به شنیدن سخنان شاکیان در پاسخ به ادعاهای طرح شده توسط متهمان معطوف شود.

این مولفه ها موجب شده که برخی گمانه زنی ها حکایت از اعلام ختم دادرسی در انتهای نشست امروز داشته باشد، در حالی که قاضی مدیر خراسانی، رئیس دادگاه در پایان نشست قبل در جمع خبرنگاران گفت: «هنوز نمی‌توان زمان برگزاری آخرین جلسه دادگاه را اعلام کرد.»

تا با توجه به اهمیت پرونده و نکاتی مانند حضور نیافتن شهود دعوت شده‌ی طرفین دادرسی، این گونه به نظر برسد که دادگاه بررسی اتهامات قضات معزول در ارتباط با جنایت بازداشتگاه کهریزک کماکان ادامه خواهد یافت و در عدد شش متوقف نخواهد شد.

در آخرین جلسه گذشته علاوه بر مرتضوی و حیدری فر، حداد (قاسم زارع مشهور به قاضی حداد، معاون امنیتی دادستان سابق تهران) هم در دادگاه حاضر شده و از خود دفاع کرده است.

تکمیلی:

تابناک نوشت: پس از پایان دادگاه، نیکبخت، وکیل خانواده جوادی فر ضمن گلایه نسبت به عملکرد مرتضوی در جلسات دادگاه، زمان نشست بعدی را سه شنبه هفته جاری اعلام کرد و گفت: آقای مرتضوی گمان می‌کنند که هنوز دادستان تهران هستند و در این راستا هر جا که بخواهند صحبت می‌کنند، هر وقت بخواهند مسائلی مطرح می‌کنند و نظم دادگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی از حضور چند شاهد در این نشست خبر داد و گفت: در این نشست چند شاهد حضور داشتند که تنها فرصت سخن گفتن به آقای سالارکیا، نماینده دادستان وقت رسید و باقی شهود که از بازداشت شدگان کهریزک بودند، فرصتی برای سخن گفتن نیافتند.نیکبخت در پاسخ به سوالی درباره علت نارضایتی مرتضوی از دادگاه گفت: گمانم چون دادگاه به مذاق ایشان پیش نمی‌رود، وی راضی نیست.

وی درباره اظهارات حیدری فر مبنی بر انتشار تصاویر گفت: هیچ عکس و تصویری در دادگاه نشان داده نشده و ادعای متهم مبنی بر شرکت مرحوم جوادی فر در اغتشاشات کذب محض است.

جلسات دادگاه ادامه خواهد داشت

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که با احضار شهود و استماع سخنان ایشان، روند احضار دیگر شهود و مطلعان آغاز شده و جلسات دادگاه برای رفع ابهامات پرونده برخلاف میل حیدری فر ادامه پیدا کند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که روند احضار شهود، جدای آنکه حکایت از تداوم جلسات دادگاه خواهد داشت، بدون اطلاع دو طرف پرونده صورت می‌گیرد؛ یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: چون ممکن است معرفی شهود منجر به اعمال فشار بر ایشان شود، دادگاه روندی در پیش گرفته تا شهود پنهانی به دادگاه احضار شوند و نه متهمان و نه شاکیان از حضور ایشان تا پیش از آغاز نشست دادگاه مطلع نشوند و حضور شاهد این جلسه نیز با همین روش بوده است.

حیدری فر با خودروی جدید رفت؛ مرتضوی غیب شد!

در حالی که با پایان دادگاه، حیدری فر سوار بر خودروی متفاوتی شد و بدون گفت‌وگو محل را ترک کرد، مرتضوی بار دیگر به مانند نشست اول دادگاه خود را از معرض پرسش های خبرنگاران دور نگه داشت و به شکلی عجیب غیب شد!

تفاوت فرار این بار دادستان سابق تهران از دوربین عکاسان و پرسش خبرنگاران با نخستین جلسه دادگاه این بود که آن روز مرتضوی از در انباری مجتمع سوار بر خودروهای مجهز خود شد و از محل گریخت اما این بار هیچ کدام از جمع پر شمار خبرنگاران نتوانست حتی محل خروج وی را شناسایی کند!

تقاضای مرتضوی و موافقت دادگاه برای مطالعه پرونده

میر مجید طاهری، وکیل خانواده روح‌الامینی در پایان ششمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعد از گذشته شش جلسه مرتضوی فرصت خواسته تا مجدداً پرونده را مطالعه کنند تا بتواند پاسخگوی نماینده دادستان باشد و در این مدت بخش زیادی از وقت دادگاه را گرفته و صحبت‌هایش تکرار مکررات است.

وی افزود: از روند برگزاری دادگاه راضی هستیم و خواسته ما از دادگاه این است که رأی برحق را صادر کند و رسیدگی دقیقی داشته باشد و تاکنون هیچ شائبه‌ای مبنی بر اینکه از بی‌طرفی خارج شده نداشته‌ایم.

وکیل روح‌الامینی گفت: با توجه به حجم پرونده و اینکه قبلاً پرونده در دادگاه نظامی مطرح بوده ما نسبت به جزئیات اشراف کامل داریم.

طاهری با اشاره به اینکه این پرونده در چندین هزار صفحه بوده و بخشی از استنادات آن‌ها نیز به‌‌ همان پرونده برمی‌گردد، گفت: بیشتر طرف مقابل ما از روند دادرسی ناراضی هستند و شاید دلیل ناراحتی آن‌ها این است که کیفرخواست اتهاماتی را متوجه مته‌مان می‌کند اما موکل من و سایر شکات محق بودند که پرونده به دادگاه ارسال شده و در حال رسیدگی است.

اطلاع نداریم دادگاه شهود ما را احضار کرده یا خیر

وی افزود: هنوز یک سری از شهود مطالب خود را بیان نکردند و افرادی که در دادسرای نظامی بودند نیز صحبت نکرده‌اند از سوی دیگر مرتضوی هم فرصت مجددی برای مطالعه پرونده خواسته به همین جهت شاید دادگاه تا چند جلسه دیگر ادامه داشته باشد.

وکیل روح‌الامینی گفت: سه شاهدی که ما درخواست حضور آن‌ها را داشته‌ایم نیامدند و ما اطلاع نداریم که دادگاه آن‌ها را احضار کرده یا خیر. دادگاه طبق قانون می‌تواند در سطوح عادی شهود را احضار کند بنابراین تشخیص اظهار یا عدم اظهار با دادگاه است و در صورتی که شاهد حضور پیدا نکند دادگاه حق دارد براساس قانون شاهد را جلب کرده و اظهارات وی را بگیرد.

طاهری با اشاره به اینکه دادگاه با درخواست مرتضوی موافقت کرده گفت: تأکید دادگاه همچنان عدم ارائه توضیحات درون دادگاه است و من فکر می‌کنم دفاعیات مرتضوی چندان مستدل نیست.

بهتر است متهمان روند دفاعیات خود را تغییر دهند

پدر مرحوم محمد کامرانی، از جان باختگان جنایت کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما از روند دادرسی تا حدودی راضی هستیم و امیدواریم در جلسات بعدی این روند بهتر شود.

وی افزود: متهمان ردیف اول و دوم دفاعیاتی را مطرح می‌کنند اما بهتر است در این زمینه روند کار خود را تغییر دهند.

کامرانی در خصوص سؤالاتی که از سالارکیا که به عنوان شاهد به دادگاه اظهار شده بود، گفت: سؤالات متعددی پرسیده شده که من الان حضور ذهن ندارم.

وی در خصوص طولانی شدن روند دادگاه گفت: فکر می‌کنم دادگاه طولانی نشده و همچنان باید ادامه یابد چرا که هرچه تعداد جلسات دادگاه بیشتر شود موضوع شفاف‌تر خواهد شد چرا که موضوع این پرونده بسیار گسترده است.

وی افزود: دادگاه نظامی به این جهت کوتاه بود که متهم و شکات به همراه شهود در دادگاه حاضر شدند و تأیید و تکذیب‌ها مشخص شد. اینکه متهمان تمامی اتهامات انتسابی را نفی می‌کنند درست نیست و باید حداقل‌ها را قبول کنند.

متهمان در ‌‌نهایت غرق می‌شوند

عبدالحسین روح‌الامینی، از دیگر شاکیان پرونده در پایان نشست خبری با تاخیر بیشتر به نسبت جلسات قبل در جمع خبرنگاران حاضر شد و در واکنش به درخواست مرتضوی مبنی بر مطالعه مجدد پرونده گفت: یعنی مرتضوی در این شش ماه گذشته فرصت نداشته پرونده را بخواند که بار دیگر تقاضای بازخوانی داده است.

وی افزود: متهمان هرچه تلاش کنند به جایی نمی‌رسند و باز مصداق این ضرب‌المثل می‌شوند که می‌گوید کسی که در حال غرق شدن است به هر چوب و تخته پاره‌ای برای نجات خود چنگ می‌زند؛ اما در ‌‌نهایت غرق خواهد شد.

شاکی پرونده کهریزک در خصوص احضار شهود گفت: باید از دادگاه بپرسید که شهود من حاضر می‌شوند یا خیر؛ برای ما فرقی نمی‌کند که دادگاه با حضور شهود موافق باشد یا با آن مخالفت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچه از روند دادگاه می‌گذرد رضایت ما نیز بیشتر می‌شود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 3