۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰ بیانیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان به مناسبت هفته وحدت:

وحدت دینی و ملی در سایه رفع محرومیت قومی

از دولت محترم و نهادهای مختلف جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی که پیشقدم در عرصه وحدت و تقریب مذاهب است؛ درخواست داریم ضمن ممانعت قانونی از برگزاری مراسمی که موجب تألم پیروان مذاهب می‌گردد، اقدامات جدی و عملی در زمینه وحدت به عمل آورند. از آن جمله، رفع محرومیت فرهنگی و اقتصادی از استان‌هایی است که هم‌میهنان اهل سنت ما مسئولیت خطیر مرزبانی از آن را بر عهده گرفته اند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ۱۶ انجمن اسلامی دانشجویان با صدور بیانیه‌ای به مناسبت هفته وحدت، خواستار اقدامات عملی در زمینه رفع محرومیت از استان‌های مرزی و اقلیت‌های مذهبی و قومی شدند.

متن کامل این بیانیه که جهت انتشار اختصاصی در اختیار سایت مبارزه قرار گرفته به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» (الجمعه: ۲)

در ماه ربیع الاول، موسم ولادت فرخنده‌ی نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی(ص) قرار داریم. پیامبری که خداوند به واسطه‌ی خلقت او و برانگیختنش برای هدایت بندگان، بر ایشان منت نهاد تا با تکیه بر فطرت الهی خویش، راه صلاح و رستگاری در پیش گرفته و طعم زندگانی سرشار از نیکی را بچشند.

امت اسلامی که روزگاری با تکیه بر آموزه‌های رحمانی آن بزرگ مرد عشق و فضیلت، نبی اکرم(ص)، راه ساخت تمدن عظیم اسلامی را در پیش گرفته و به دستاوردهای سترگ و گران سنگی دست یافته بود، متاسفانه در گذر زمان گرفتاری مصائبی شد که آتش بر خرمن وحدت اسلامی زد و این امت را که می‌رفت تا بزرگ پرچمدار عرصه ی علم و عمل در جهان باشد، بدل به امتی ساخت که گرفتار اختلافات داخلی آمد و به جای رفتن به پیش، دچار عقب‌گردی نامیمون گشت.

اینگ، یکی از این عمده ترین گرفتاری‌های جهان اسلام، ظهور جریان‌های بنیادگرای اسلامی است که همچون دیوی، کیان خانواده‌ی اسلام را در معرض خطر قرار داده و آثار زیان‌بار آن به قدری آشکار است که همگان، متألم از این وقایع، سعی در چاره‌اندیشی برای بهبود اوضاع را دارند.

در شرایطی که جریان بنیادگرای دینی در کشورهایی نظیر سوریه و عراق، با تفسیرها و تأویل‌های جاهلانه از دین، به لکه‌دار شدن چهره‌ی رحمانی اسلام دامن زده و حتی آبروی انسانیت را از میان برده است و با تأسف بیشتر قشری سطحی‌نگر و کوته‌فکر که منافع کلان جهان اسلام را درک نمی کنند، جاهلانه و یا عامدانه، با اقدامات و صحبت‌های خود باعث تفرقه بیشتر بین مذاهب اسلامی و زمینه‌ساز جولان بیشتر گروه‌های افراطی می شوند، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر آموزه‌های دینی که در آن بر لزوم نقش مردم در عرصه‌ی حاکمیت تاکید شده است، سعی بر این دارد تا بیش از پیش، منادی رحمت و وحدت میان فرق اسلامی باشد. چرا که انقلاب شکوهمند اسلامی ملت ایران که نماد آزادی خواهی و ظلم ستیزی این ملت است، خود بزرگ منادی وحدت امت اسلامی بوده و گرامیداشت فاصله‌ی میان ولادت نبی اکرم(ص) به روایت فریقین به عنوان هفته‌ی وحدت که یادگار دوران راهبری حضرت امام خمینی(ره) است، فرصتی گرانبها بوده تا بار دیگر، امت اسلامی بازگشتی به خویشتن داشته و با تکیه بر آموزه‌های رحمانی نبی اکرم (ص)، راه صلاح خویش را پی گیرند.

انتخابات اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران و رأی اکثریت ملت شریف ایران به اعتدال، گواهی دیگر بر پیشتازی این ملت در راه رسیدن به کنش های عقلانی و به دور از افراط و تفریط در همه‌ی زمینه هاست. اجرای برنامه‌های ارزشمند دولت نظیر تأسیس معاونت اقوام ریاست جمهوری، تکریم و سپردن امور اقلیت‌های قومی و مذهبی به ایشان و ارج نهادن به حقوق آن‌ها، و همچنین تصویب قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در سازمان ملل متحد؛ یقیناً در خور تقدیر و ستایش است.

بر این اساس؛ ضمن گرامیداشت میلاد نبی اکرم (ص) و هفته‌ی وحدت و ارج نهادن به تلاش‌های دولت تدبیر و امید در عرصه‌ی اتحاد میان اقوام و مذاهب، از دولت محترم و نهادهای مختلف جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی که پیشقدم در عرصه وحدت و تقریب مذاهب است؛ درخواست داریم که ضمن ممانعت قانونی از برگزاری برنامه‌ها و مراسمی که موجب تألم پیروان مذاهب می‌گردد، اقدامات جدی و عملی در زمینه وحدت به عمل آورند. که از آن جمله، رفع محرومیت فرهنگی و اقتصادی از استان‌هایی است که هم‌میهنان اهل سنت ما مسئولیت خطیر مرزبانی از آن را بر عهده گرفته و دشمنان را در دست اندازی سیاسی و فرهنگی ناکام گذارده‌اند. بی‌شک، رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی در مناطق محروم مرزی موجب وحدت دینی و ملی در سایه رفع محرومیت قومی شده و هموطنان را بیش از پیش به تحقق آرمان‌های انقلاب دلگرم خواهد کرد، به نحوی که خود با سلاح ایمان، دست‌های تفرقه‌انداز داخلی و خارجی را بشکنند.

در این راستا، ما انجمن‌های اسلامی دانشجویان که به عنوان پیشتاز حرکت‌های دانشجویی، همواره در عرصه‌ی مقابله با استبداد داخلی و استکبار خارجی فعال بوده‌اند، همه‌ی تلاش و کوشش خود را در جهت تحکیم وحدت میان اقوام و فرق اسلامی به کار می‌بریم تا آرمان همزیستی مسالمت‌آمیز میان امت اسلامی محقق گردد.

۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد

۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران طیف اصلاح طلب

۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بجنورد

۶- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

۸- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

۹- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا

۱۰- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

۱۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۱۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اشراق بجنورد

۱۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فناوری های نوین قوچان

۱۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان

۱۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تبریز

۱۶- هیات مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران غرب

::::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 6 = 1