۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ بیانیه 26 انجمن‌ اسلامی در انتقاد از مواضع جناحی برخی مسئولان:

تریبون‌های نظام را جناحی نکنید

آیا دبیر محترم شورای نگهبان عواقب این اظهار نظر‌های شائبه برانگیز خود را بر عهده می‌گیرند؟ بهتر نیست برخی جریانات و گروه‌های سیاسی به جای اینکه با استفاده از تریبون‌های ملی و امکانات عمومی دوپینگ سیاسی کنند و مدام بر طبل رد صلاحیت رقیبان سیاسی خود بکوبند، اندیشه‌های سیاسی خود را در فضایی آزاد به معرض انتخاب مردم بگذارند تا ... در چارچوب مردمسالاری دینی گزینه‌های مد نظر خود را انتخاب کنند؟

anjoman eslamiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ۲۶ انجمن‌ اسلامی دانشجویان بیانیه ای در انتقاد از مواضع جناحی برخی مسئولان صادر کردند.

متن کامل این بیانیه که به صورت اختصاصی در سایت مبارزه منتشر می شود، به شرح زیر است:

بیانیه ۲۶ انجمن‌ اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور در انتقاد از مواضع جناحی برخی مسئولان:

تریبون‌های نظام را جناحی نکنید

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به‌واسطه وحدت کلمه مردم در ذیل کلمه توحید محقق شد و پس از آن نیز با وحدت ملی و اسلامی اقشار مختلف مردم تحت رهبری بی‌همتای امام خمینی(ره) تثبیت گردید. اما در سالهای گذشته، آفت‌هایی گریبانگیر این نظام مردمی شده که دستاوردهای محقق شده و آرمان‌های موعود آن را در معرض خطر قرار داده است، از آن جمله اینکه گاه جریانی با استفاده ابزاری از فرصت خدمت به انقلاب و مردم، در جهت تثبیت موقعیت سیاسی و تأمین منافع جناحی خود کوشیده و در نتیجه تفکیک قوا و توازن نیروهای سیاسی را تهدید کرده است.

حال آنکه احزاب، گروه‌ها و جریانات سیاسی با سلایق و دیدگاه‌های متفاوت درون نظام می‌توانند به جهت تضارب آراء و ایجاد رقابت سالم سیاسی، موجب پیشرفت کشور شوند، اما همواره نهاد‌های حاکمیتی شاخص‌های هویتی‌شان به فراجناحی بودن و عدم ورود به بازی‌های سیاسی می‌باشد چرا که ذاتا فلسفه‌ی وجودیشان برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب و اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران بوده نه تأمین منافع برخی جریان‌های سیاسی. از آن جمله می‌توان به نهاد‌های نظامی، امنیتی، قضایی، تریبون‌های نماز جمعه، شورای نگهبان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رسانه‌های وابسته به نهادهای حاکمیتی که مستقیم یا غیرمستقیم از بیت‌المال تغذیه می‌شوند، اشاره کرد که فلسفه‌ی وجودیشان به نحوی است که باید از دعواهای سیاسی بین جناح‌ها به طور جد پرهیز کنند و با رویکردی قانونی و بی‌طرفانه منادی وحدت و یکپارچگی در جامعه باشند. چنانچه امام خمینی(ره) در موارد متعدد درباره اهمیت بی‌طرفی این نهاد‌ها از جمله صدا و سیما تذکر داده و فرموده بودند: «رادیو ـ تلویزیون، باید مستقل و آزاد باشند و همه گونه انتقاد را با کمال بی طرفی منتشر سازند تا بار دیگر شاهد رادیو ـ تلویزیون زمان شاه مخلوع نگردیم.» (صحیفه امام، ج۱۲، ص ۲۰۸)

امروز نیز که در آستانه سی و پنجمین سالگرد انقلاب هستیم، بار دیگر آفت‌های سیاست‌زدگی و فرصت‌طلبی برخی افراد در برخی نهادهای حاکمیتی که نسبت مستقیمی با رأی مردم نداشته و بیشتر در معرض آسیب انسداد سیاسی و جناحی شدن قرار داشته‌اند، رخ نموده است. چنانچه شاهد بوده‌ایم که برخی از دستگاه‌ها در موارد گوناگون و در راستای منافع سیاسی از موقعیت خود استفاده ابزاری کرده‌ و آنچنان که باید و شاید اصل بی‌طرفی سیاسی رعایت نشده است. در شرایطی که قرار است در آینده‌ی نه چندان دور شاهد انتخابات حساس مجلس شورای اسلامی باشیم، لازم است در این موارد دقت کافی از سوی مسئولان این نهادها صورت بگیرد تا شاهد آفت‌هایی که در جریان انتخابات‌های گذشته ممکن است روی داده باشد، نگردیم. چنانچه چندی پیش دبیر محترم شورای نگهبان که دارای نقش تعیین کننده برای تأیید صلاحیت و نظارت بر انتخابات، یعنی آوردگاه تمام گروه‌ها و دسته‌های سیاسی می‌باشند و در زیر ذره‌بین قضاوت افکار عمومی قرار دارند، خود را تا سطح لیدری یک جریان سیاسی پایین آورده و گفته‌اند: «اصولگرایان حرکت کنند، از گذشته عبرت بگیرند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آنها را برطرف کنند. بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند.»

اکنون باید از ایشان پرسید آیا دبیر شورای نگهبان به عنوان نهادی که ناظر و داور بر انتخابات است نباید بی‌طرف باشد؟ چطور داوری که خود مربی یک تیم است می‌تواند عادلانه بر روند بازی نظارت کند، حال آنکه از نظر فقهی نیز یکی از شروط داوری ذی‌نفع نبودن داور در نتیجه‌ی حکم است؟ آیا دبیر محترم شورای نگهبان عواقب این اظهار نظر‌های شائبه برانگیز خود را بر عهده می‌گیرند؟ بهتر نیست برخی جریانات و گروه‌های سیاسی به جای اینکه با استفاده از تریبون‌های ملی و امکانات عمومی دوپینگ سیاسی کنند و مدام بر طبل رد صلاحیت رقیبان سیاسی خود بکوبند، اندیشه‌های سیاسی خود را در فضایی آزاد به معرض انتخاب مردم بگذارند تا این مردم باشند که در چارچوب مردمسالاری دینی گزینه‌های مد نظر خود را انتخاب کنند که همگان نیز باید به رای مردم احترام بگذارند؟

از سوی دیگر، شاهد بوده‌ایم که رئیس شورای سیاستگزاری ائمه‌ی جمعه که جلسات وحدت اصولگرایان در جهت انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی با محوریت ایشان برگزار می‌گردد، گفته‌اند‌: «امروز وحدت برای اصولگرایان مانند غذا و هوا حیاتی است». این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که ائمه‌ی جمعه که نماینده‌ی مستقیم رهبری در شهر‌های مختلف هستند، باید با همان مشی پدرانه به دنبال یکپارچگی و وحدت همه‌ی جامعه باشند نه اینکه در لوای یک تدارکاتچی، از نفوذ و تریبون خود برای منافع حزبی بهره ببرند. فریضه عبادی- سیاسی نماز جمعه متعلق به هیچ جناح و گروه سیاسی نیست و نباید از این ابزار دینی استفاده‌ی تشکیلاتی کرد. آیا گمان نمی‌کنند اینکه رهبری در همین انتخابات ریاست جمهوری اخیر مدام تذکر داده‌اند که هیچ کاندیدایی مد نظر ایشان نیست و نفیاً و اثباتاً در مورد هیچ‌کدام نظری ندارند، تعریضی به نمایندگان و منتصبین و مرتبطین به ایشان نیز باشد؟

بر این اساس، ما انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور به عنوان چشم بیدار جنبش دانشجویی مسلمان ایران به جهت تحکیم وحدت و انسجام ملی، بار دیگر متولیان این مناصب و دستگاه‌ها را مخاطب قرار داده و تأکید می‌کنیم که مسئولان امر موظفند از اقداماتی که شائبه استفاده سیاسی و جناحی از تریبون‌های ملی و بیت‌المال را دارد، پرهیز نمایند. چرا که نه تنها مصداق تضییع حقوق همه مردم است، که خلاف نص صریح قانون، شرع و دیدگاه‌های امام(ره) و رهبری انقلاب می‌باشد. هشدار می‌دهیم که ادامه اقدامات آسیب‌زای اینچنین، این خطر را در پی خواهد داشت که بخش قابل توجهی از مردم که با دیدگاه‌ها و سلیقه سیاسی آنها موافق نیستند، نسبت به این نهاد‌ها و اصل نظام بدبین شوند. و چه بسا که در صورت شکست در رقابت‌های انتخاباتی، شکست جناح سیاسی مورد حمایت ایشان به منزله‌ی عدم مقبولیت حاکمیت قلمداد گردد و در صورت پیروزی، شائبه‌ی استفاده یک جناح از تریبون‌های ملی، بیت‌المال و امکانات عمومی به نفع خود و در نتیجه رقابت نابرابر و ناسالم، به وجود آید. باشد که در پرتو عنایت مسئولان به سیره رهبر کبیر انقلاب اسلامی، میراث ماندگار ایشان در استقرار جمهوریت و مردمسالاری دینی، از آسیب و ابتلاء سیاست‌بازی و فرصت‌طلبی کسانی که اعتقاد راسخ و التزام عملی به خط امام(ره) ندارند، حفظ گردد.

والسلام علی من اتبع الهدی

۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۲- انجمن اسلامی دانشجویان پیروخط امام دانشگاه اصفهان

۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

۶- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی تهران

۷- انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۸- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا

۹- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۱۰- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

۱۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی  مازندران

۱۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

۱۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

۱۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فناوری‌های نوین قوچان

۱۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اشراق بجنورد

۱۶- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ورامین

۱۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هرمزگان

۱۸- انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

۱۹- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فنی مهندسی باهنر شیراز

۲۰- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی طیف اصلاح طلب

۲۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

۲۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

۲۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

۲۴- انجمن اسلامی دانشجویان مرکز آموزش عالی استهبان

۲۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان

۲۶- تشکل اسلامی دانشجویان فرارو دانشگاه دزفول

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

34 - 30 =