۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵

احتمال اعلام اسامی نمایندگان دخیل در پرونده ۳هزار میلیاردتومانی

برخی گزارش‌ها از نقش تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم‌ و نهم در ماجرای فساد سه‌هزار‌میلیاردتومانی حکایت داشت. جواد کریمی‌قدوسی پیش از این به «شرق» گفته بود نزدیک به 10نماینده تا به حال به دادگاه رفته‌اند و به برخی ابهام‌ها پاسخ داده و در مواردی هم بازجویی شده‌اند. از میان این 10نماینده، تاکنون نقش سه‌نماینده در ماجرای فساد سه‌هزار‌میلیارد تومانی محرز شده. شهریور۱۳۹۰رسانه‌ها به نقل از برخی مسوولان، از کشف فسادی بزرگ در بانک‌های ایران خبر دادند. هرچه پیگیری پرونده جلوتر رفت، اسامی و نام‌های به‌نسبت دولتی و رسمی بیشتر به پرونده اضافه شد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): سوال «جواد کریمی‌قدوسی» و «بهرام بیرانوند» در کمیسیون قضایی مجلس، «ملی» تشخیص داده شد. حالا بهارستان از پیچ بودجه که بگذرد باید پذیرای سوال‏های انباشته‌ای باشد که این روزها کمتر فرصت پرداختن به آن وجود دارد. سوال «ملی» کریمی و بیرانوند مربوط به نقش نمایندگان در پرونده سه‌هزار میلیاردتومانی و روند صدور احکام برای آنهاست؛ روندی که به اعتقاد این دو نماینده باید برای افکارعمومی و نمایندگان به صراحت بیان شود.  چندی پیش بود که این دونماینده از «حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی» خواستند تا به این سوال پاسخ دهد، اینکه «پرونده فساد سه‌هزار میلیاردی در چه وضعیتی است و چه احکامی برای نمایندگان دخیل در این پرونده صادر شده؟» همین سوال باعث شد که وزیر دادگستری به جلسه ۱۴ آبان‌ کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس فراخوانده شود. از آخرین وضعیت پرونده فساد سه‌هزارمیلیاردی روایتی تازه‌تر ارایه کند. البته در نهایت سوال‌کنندگان از پاسخ وزیر دادگستری راضی نشدند و با تشخیص ملی‌بودن سوال مذکور، گزارش آن تقدیم هیات‌رییسه مجلس شد.
حالا اللهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون قضایی در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «اعلام اسامی نمایندگانی که در این موضوع شرکت داشته‌اند، از تریبون مجلس بعید نیست، این مساله به نظر هیات‌رییسه و وزیر باز می‌گردد و محدودیت‌های حقوقی.» او درباره اینکه در صورت ابلاغ حکم و محکوم‌شدن نماینده، آیا این مساله در دوران نمایندگی نیز اعمال خواهد شد، نیز می‌افزاید: «اگر حکمی در دادگاه به اثبات برسد، اجرایی خواهد شد و صرف نماینده‌بودن، مانع از اجرای حکم نمی‌شود، نماینده حتی می‌تواند زندان هم برود.»
البته ۱۴ آبان ۹۲ سخنگوی کمیسیون قضایی برخی دیگر از حاشیه‌های حضور پورمحمدی در کمیسیون قضایی را روایت کرد و بر اساس گفته‌های او وزیر دادگستری قول داده بود تا نهایت یک ماه دیگر نتیجه پرونده فساد سه‌هزارمیلیاردتومانی مشخص شود؛ وعده‏ای که با گذشت دوماه هنوز محقق نشده است.  ‌«محمدعلی اسفنانی»، درباره سخنان وزیر دادگستری در آن جلسه گفته: «آقای پورمحمدی اعلام کرد در پرونده فساد سه‌هزار میلیاردتومانی ۸۰۰ نفر متهم شناخته شده‌اند که برای ۲۵۰ نفر کیفرخواست صادر شده و برای برخی دیگر هم صادر خواهد شد، در بین اینها افراد مطرحی هم هستند. ایشان زمان اعلام نهایی نتیجه پرونده فساد سه‌هزار میلیاردی را در یک ماه آینده اعلام کرده بود.» پیش از این برخی گزارش‌ها از نقش تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم‌ و نهم در ماجرای فساد سه‌هزار‌میلیاردتومانی حکایت داشت. جواد کریمی‌قدوسی پیش از این به «شرق» گفته بود نزدیک به ۱۰نماینده تا به حال به دادگاه رفته‌اند و به برخی ابهام‌ها پاسخ داده و در مواردی هم بازجویی شده‌اند. از میان این ۱۰نماینده، تاکنون نقش سه‌نماینده در ماجرای فساد سه‌هزار‌میلیاردتومانی محرز شده.
شهریور۱۳۹۰رسانه‌ها به نقل از برخی مسوولان، از کشف فسادی بزرگ در بانک‌های ایران خبر دادند. هرچه پیگیری پرونده جلوتر رفت، اسامی و نام‌های به‌نسبت دولتی و رسمی بیشتر به پرونده اضافه شد.
علاوه بر سوال کریمی قدوسی و بیرانوند، ۱۵ سوال دیگر نیز در اختیار هیات رییسه مجلس قرار گرفته و در نوبت رسیدگی است. طرح سوال‏ها به احتمال زیاد با پایان‌یافتن کار بررسی بودجه در دستور کار هیات‌ریسه قرار خواهد گرفت.
منبع: شرق
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

14 - 8 =