۰۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰

گزارشی از دکترسازی در دانشگاه هنر اصفهان

آن چه دیوان محاسبات کشور به صورت مستند به آن اشاره کرده است، فقط یکی از مواردی است که اعضای هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان در نامه به وزیر علوم به آن اشاره کرده اند. اما همین نامه توانسته است باعث گسیل هیات بازرسی وزارت علوم به سمت این دانشگاه شود. این در حالی است که تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه در بیانیه‌هایی جداگانه به اقدامات مظفر اعتراض کرده‌اند.

Isf art uniمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): جذب ۳ هزار بورسیه سفارشی و بی ضابطه و متقابلا ممنوعیت تحصیل و ستاره‌دار کردن صدها دانشجوی نخبه کشور فقط یکی از ثمرات دولت‌های نهم و دهم در حوزه دانشگاه‌هاست. اما کسی شک ندارد که دادن چنین امتیازاتی به هر شخصی، یا بر اثر رانتی است که فرد خاص از آن بهره‌مند شده است، یا نتیجه بده و بستان پشت پرده‌ای است که ممکن است یک روز فاش شود. فاش شدن یکی از این موارد، از عللی بوده است که بازرسان وزارت علوم را به دانشگاه هنر اصفهان کشانده است.
۲ رئیس از یک دانشگاه
رئیس دانشگاه هنر اصفهان عضو هیات علمی همان دانشگاهی است که رئیس دولت قبلی در آن اشتغال داشت؛ یعنی دانشگاه علم و صنعت. وی از سال ۸۴ با تغییر دولت و به تبع آن روسای دانشگاه‌ها به اصفهان آمد. دهم آذر ماه امسال تعدادی از اساتید این دانشگاه در نامه‌ای به وزیر علوم و البته در ۲۷ بند، از تخلفات «فرهنگ مظفر» گلایه کردند و خواستار رسیدگی به این تخلفات شدند. در همان حال دیوان محاسبات نیز تحقیق و تفحص خود را در این دانشگاه به عمل آورد. دیوان محاسبات دی ماه در نامه‌ای از رئیس دانشگاه هنر درباره موارد ۶ گانه‌ای که در این نامه نوشته شده بود، توضیح خواست، توضیحاتی اغلب مالی که ماهیتا با تخلفات اعلام شده به وزیر علوم از سوی اساتید دانشگاه، تفاوت داشت. اما این امر از یکی از بزرگ‌ترین گاف‌های رئیس این دانشگاه در اعطای دکترا بدون کنکور و بده بستان پشت پرده این عمل پرده برمی‌داشت.
مدیر نزدیک به مشایی و دکترای ۶۰۰ میلیونی
«اسفندیار حیدری‌پور» مدیر عامل سابق منطقه آزاد قشم، قبل از عزیمت به سمت این جزیره اقتصادی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بود. هر چند که در آشفته بازار میراث فرهنگی در دولت‌های نهم و دهم، بسیاری اعتقاد داشتند که او یکی از بهترین مدیران استانی این سازمان است. اما پس از انتقاد یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس هشتم، وی با حالت قهر از سمت خود استعفا داد. اما به دلیل نزدیک بودن به حلقه مشایی و ارتباط صمیمی‌اش با بقایی، پس از استعفا به حیات خلوت این گروه، یعنی مناطق آزاد رفت. او در زمان حضورش در اصفهان، رابطه نزدیکی با دانشگاه هنر اصفهان و رئیس این دانشگاه داشت تا این که پس از رفتن به قشم و در ابتدای سال تحصیلی ۹۲-۹۱ بدون آزمون، در مقطع دکترای این دانشگاه در رشته شهرسازی اسلامی پذیرفته می‌شود. درست ۴ روز بعد از آغاز به تحصیل مدیر عامل سابق منطقه آزاد قشم در مقطع دکترا در دانشگاه اصفهان، این منطقه آزاد، قراردادی پژوهشی به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان با دانشگاه هنر اصفهان برای طرح «شیب دراز قشم» امضا می‌کند، قراردادی که معاون اداری، مالی دانشگاه هنر کارفرمای آن و رئیس این دانشگاه پیمانکار آن است. البته پیمانکار، یعنی همان رئیس دانشگاه در ابتدای امر مبلغ ۲۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز دریافت می‌کند.
قانون و نظر دیوان محاسبات
چنان که دیوان محاسبات کشور نیز در نامه خود به رئیس دانشگاه هنر اصفهان اعلام کرده است، طبق قانون «منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی» وی نمی‌توانسته است به عنوان پیمانکار این پروژه معرفی شود. همچنین دیوان محاسبات در این نامه به این نکته اشاره می‌کند که پذیرش و اشتغال به تحصیل مدیرعامل منطقه آزاد قشم، بدون آزمون ورودی در سال ۹۱ نیز، با توجه به این که وی طرف قرارداد این دانشگاه درباره طرح پژوهشی یاد شده است، ممنوع است. این امر همچنین مغایر با آیین‌نامه ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران دولت در ساعات اداری مصوب ۱۳۷۳ نیز هست. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که حیدری‌پور تا پیش از تحصیل در مقطع دکترای شهرسازی اسلامی، به هیچ وجه در رشته‌ای مرتبط با رشته مقطع دکترا تحصیل نکرده است. زیرا وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت است. از این رو این پرسش مطرح می‌شود که چه طور ممکن است فردی با مدرک غیرمرتبط که جزو نخبگان نیز نبوده است، بدون کنکور برای تحصیل در رشته‌ای پذیرفته شود؟ جالب‌تر این که مصاحبه علمی را نیز طبق مستندات دانشگاه با موفقیت پشت سر گذاشته است. همه این‌ها در حالی است که دانشجویی که مغایر با قانون در مقطع دکترا پذیرفته شده است، سال دوم تحصیلی خود را می‌گذراند و سه ترم تحصیلی را هم گذرانده است و به احتمال زیاد این روز‌ها در گیر و دار تحویل پایان‌نامه است.
انبار باروت؛ منتظر جرقه
آن چه دیوان محاسبات کشور به صورت مستند به آن اشاره کرده است، فقط یکی از مواردی است که اعضای هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان در نامه به وزیر علوم به آن اشاره کرده اند. اما همین نامه توانسته است باعث گسیل هیات بازرسی وزارت علوم به سمت این دانشگاه شود. این در حالی است که تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه در بیانیه‌هایی جداگانه به اقدامات مظفر اعتراض کرده‌اند.

منبع: قانون

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

4 + 4 =