۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۵

حاتمی‌کیا: آقای روحانی اتفاقی در حوزه فرهنگ در حال رخ‌دادن است که آدم را می‌ترساند

کارگردان فیلم سینمایی «چ» در ادامه سخنان خود در میان جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفت: وقتی آقای موسوی برای انتخابات آمد بنده به او رای دادم، ولی هیچ‌ کجا موسوی را تبلیغ نکردم و البته با او هیچ رابطه‌ای نداشتم و علاقه‌ای هم نداشتم که بخواهم فیلمی در این رابطه بسازم. در انتخابات جدید هم، من به آقای روحانی رای دادم و معلوم بود که انتخابم این‌جنسی است؛ اما اینها به این معنی نیست که نگویم که «آقای روحانی اتفاقی در حوزه فرهنگ در حال رخ‌دادن است که آدم را می‌ترساند.»

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ابراهیم‌حاتمی‌کیا سکوت چندساله خود را به شکل عجیبی شکسته است. از روزی که فیلم سینمایی «چ» به نمایش درآمده، در جمع‌های مختلف اظهارنظرهای متفاوتی کرده است؛ اظهارنظرهایی که به‌نظر می‌رسد بیشتر از آنکه نگاه خود حاتمی‌کیا باشد، متناسب با شرایط جمع حاضر اظهار شده است. آخرین این سخنان در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی بعد از نمایش فیلم «چ» ایراد شد و البته با جنس سخنان او در دانشگاه تهران تفاوت بسیاری داشت. او در این نشست که روز گذشته برگزار شد، از خاطره‌گویی زمان گزینش خود برای سپاه تا فیلم «عصبانی نیستم» و رای انتخاباتی‌اش به میرحسین موسوی و حسن روحانی گفت.
حاتمی‌کیا در این صحبت‌ها که در خبرگزاری «ایسنا» منتشر شد بارها از بازتاب گزینشی صحبت‌هایش گله کرد. اما شاید مهم‌ترین صحبت حاتمی‌کیا درباره فیلم «عصبانی نیستم» بود که گفت: ««عصبانی نیستم» فیلم قشنگی بود و غصه‌ای از این جامعه داشت که اذیتشان می‌کند و حرف، حرف درستی است. ابتدا تصور می‌کردم درمیشیان در ایران نیست اما تلفنی با او صحبت کردم و گفتم ای‌کاش این فیلم را به سیاست وصل نمی‌کردی، چون حرف آن خیلی بزرگ‌تر از این بود که به جریان سیاسی وصل شود.»
حاتمی‌کیا در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه ما (سینماگران) نباید وابسته جریان‌ها شویم، گفت: «دوروز دیگر اینها می‌روند و کسان دیگری می‌آیند و این رفت‌وآمدها همیشه در جریان است. معتقدم فیلم درمیشیان اگر آن رنگ و لعاب‌های سیاسی را که در برخی جاها بیانیه می‌شود نداشت، فیلم خیلی ماندگارتری می‌شد.»حاتمی‌کیا در ادامه سخنان خود بار دیگر با اشاره به اینکه برخی رسانه‌ها صحبت‌هایش را کامل منتشر نمی‌کنند، به فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش اشاره و اظهار کرد: «وقتی از فیلم آقای درویش صحبت می‌کنم یا اصلا منعکس نمی‌شود یا خیلی کم. این در حالی است که برخی حرف‌هایم گاهی چنان بُلد می‌شود که شب چندبار از تلویزیون پخش می‌شود و این از حُب علی است یا بغض معاویه؟ اتفاقی که برای «رستاخیز» افتاد، می‌توانست برای «چ» هم رخ دهد و یاران چمران بگویند این چه حرفی بود زدی؟»
به گزارش ایسنا، کارگردان فیلم سینمایی «چ» در ادامه سخنان خود در میان جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفت: وقتی آقای موسوی برای انتخابات آمد بنده به او رای دادم، ولی هیچ‌ کجا موسوی را تبلیغ نکردم و البته با او هیچ رابطه‌ای نداشتم و علاقه‌ای هم نداشتم که بخواهم فیلمی در این رابطه بسازم. در انتخابات جدید هم، من به آقای روحانی رای دادم و معلوم بود که انتخابم این‌جنسی است؛ اما اینها به این معنی نیست که نگویم که «آقای روحانی اتفاقی در حوزه فرهنگ در حال رخ‌دادن است که آدم را می‌ترساند.»
حاتمی‌کیا افزود: «اگر این حرف‌ها را می‌زنم بپذیرید که دلسوزم. ما را اینطور خط کشی نکنید. به ما چیزی می‌گویند، ما هم پای کار می‌آییم اما بعد چیزی می‌بینیم که حیرت می‌کنیم. وقتی اینطور می‌شود به برهنگی می‌افتم چون ما خطابه بَلَد نیستیم ولی می‌توانیم احساسات خود را بروز دهیم. عجیب است که فیلم «چ» که فیلمنامه آن به پیش از دوران آقای روحانی برمی‌گردد به‌شدت با احوالات الان یکی است! به همین دلیل از این منظر می‌گویم که وای به حال دوستان جشنواره فجر که پیچ‌ومهره‌های فنی فیلم‌ها را می‌بینند نه مضمون آنها را.»
منبع: شرق
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

4 + 3 =