۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶ آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد:

رعایت مسائل شرعی در بانکداری ضروری است/ کارمزدها نباید بیش از چهار درصد باشد

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: جریمه‌هایی که به عنوان دیرکرد از مشتری گرفته می‌شود در صورتی حلال است که تحت یک ضابطه شرعی و شرط ضمن عقد قرارداد صورت گیرد که در غیر این صورت حرام است و این عمل در انتها موجب ورشکستگی آن بانک می‌شود چرا که خیر و برکتی در ربا نیست.

IMG13483575«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: اگر مسئولان بانک‌ها مسائل شرعی را رعایت نکنند این بانک‌ها و موسساتی که کاری مشابه بانک انجام می‌دهند، به بانکداری زمان طاغوت تبدیل می‌شوند.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی غروب دوشنبه در دیدار مدیران موسسه مالی و اعتباری مهر قم که در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) انجام شد، با بیان اینکه بانک در ابتدا از سوی غرب وارد ایران شده است، اظهار داشت: فعالیت بانک‌ها اگر بر مبنای حفظ مسائل شرعی و اسلامی انجام نشود به بانک‌‌های زمان طاغوت کشیده می‌شود و در این صورت خیر و برکتی در کارهای بانکی دیده نخواهد شد.

وی بیان داشت: متمرکز شدن پول های مردم و حفظ آن از آسیب، استفاده از نقدینگی مردم در چرخه تجارت و تولید و دادن سود به کسی که خود به تنهایی قادر به فعالیتی نیست و با بانک مشارکت می‌کند، از جمله سه کار مهم بانکداری است که اثرات بسیار مفیدی می‌تواند داشته باشد.

این مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: اگر این سه کار مهم و حیاتی با حفظ شئونات اسلامی انجام شود منبع خیر و برکت و موجب پیشرفت یک مملکت اسلامی است.

وی تاکید کرد: اگر مسائل شرعی در بانک‌ها رعایت نشود بانک‌ها به بانکداری قبل از انقلاب که کارهای ربوی بسیار در آن انجام می‌شد بر می‌گردد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در بانک‌ها نباید کارمندی مشتری را به انجام کاری که مناسب با شئونات اسلامی نیست تشویق کند که کار او حرام است ولی اگر مشتری در این باره کاری انجام دهد و کارمند بانک متوجه نشود کارمند مقصر نیست.

وی افزود: ارائه فاکتورهای قلابی و سوری از سوی مشتری و انجام معاملات نامشروع در بانک، به صراحت باید گفت که حرام است؛ همچنین درآمد و سودی که از آن به دست می‌آید حرام است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه ضمن انتقاد از عدم رعایت قوانینی که در بانکداری آمده است، ابراز کرد: چند سال گذشته طرح‌هایی برای بانکداری اسلامی تصویب و ابلاغ شد که دارای هشت محور بوده و شئونات اسلامی نیز در آن رعایت شده بود اما در حال حاضر دیده می‌شود به بعضی از محورهای این طرح آنطور که شایسته است در بانک‌ها عمل نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر به همین صورت پیش رود، بانک‌های حاضر ایران به همان بانک‌های دوران طاغوت که عمل ربا در آن صورت می‌گرفت، تبدیل می‌شود.

گرفتن وام برای انجام کاری مشخص و خرج کردن آن در جایی دیگر حرام است

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب های بانکداری بیان کرد: گرفتن وام برای انجام کاری مشخص و خرج کردن آن در جایی دیگر و تشویق مشتری از سوی کارمند بانک برای انجام معامله نامشروعاز مصادیق مبتلا به جامعه کنونی است که تاکید می‌کنم انجام این کارها حرام است.

وی عنوان کرد: جریمه‌هایی که به عنوان دیرکرد از مشتری گرفته می‌شود در صورتی حلال است که تحت یک ضابطه شرعی و شرط ضمن عقد قرارداد صورت گیرد که در غیر این صورت حرام است و این عمل در انتها موجب ورشکستگی آن بانک می‌شود چرا که خیر و برکتی در ربا نیست.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در آخرالزمان ربا زیاد صورت می‌گیرد، اضافه کرد: اگر می‌خواهید از ربا به دور باشید و درآمدتان حلال باشد و دعاهایتان مستجاب شود باید از معاملاتی که با موازین فقه سازگار نیست، خودداری کنید.

کارمزد بیش از چهار درصد حرام است

وی افزود: کارمزد وام‌هایی که به مردم از سوی بانک داده می‌شود نباید از چهار درصد بیشتر باشد که در غیر این صورت حرام است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قرض الحسنه کاری بسیار خیر بوده و از سنت‌های اسلامی است و باید زنده نگه داشته شود، افزود: امیدواریم به این عمل توجه ویژه‌ای شود که موجب خیر و برکت بسیاری در جامعه شده و پیشرفت جامعه را تضمین می‌کند.

وی عنوان کرد: اینکه در بانک‌ها در ظاهر با نام اسلام کار شود و در باطن عمل اسلامی صورت نگیرد، این بانک‌ها در این صورت عملشان اسلامی نبوده و همان بانک‌هایی می‌شوند که در زمان طاغوت در ایران دایر بود.

بیش از یک سوم مردم قم در موسسه مهر سپرده دارند

همچنین در ابتدای این دیدار مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر قم در سخنان کوتاهی ابراز کرد: بیش از یک سوم مردم قم در این موسسه سپرده دارند که کل اعتبار آن به هفت هزار میلیارد ریال می‌رسد.

محمدرضا پاطلا با اشاره به اینکه ۸۰۰ شعبه از این موسسه در کشور دایر است، بیان کرد: هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته منبع جذب شد که ۳۰۲ میلیارد ریال آن به عنوان تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد به مشتریان ارائه شد.

وی  اضافه کرد: با این عمل سعی کرده ایم به سمت بانکداری اسلامی پیش رفته و الگویی برای دیگر موسسات و بانک ها باشیم.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر قم با بیان اینکه ۴۰۰ هزار نفر در ۱۸ شعبه این موسسه در قم سپرده دارند، عنوان کرد: این تعداد سپرده گذار میزان اعتماد مردم به این موسسه اعتباری را می رساند و باید گفت که اعضای این موسسه بسیجیان و خانواده های ایثارگر هستند.

وی در پایان افزود: استقبال مردم از سپرگذاری قرض الحسنه موجب توسعه و تقویت بانک‌ها می‌شود.

منبع: مهر

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 9 = 14