۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳

جشن افتتاحیه انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه زنجان

آنگاه که مردم، تبلور فریادهای عدالت‌طلبانه، استبدادستیزانه و آزادی خواهانه خود را در فریادهای شجاعانه یک مرجع دینی یافتند و او را امام خود نامیدند، این دانشجویان دین‌باور بودند که صدای حضرت امام خمینی (ره) را به گوش دانشگاهیان رساندند و ‎آغازگر یک رستاخیز عمومی شدند تا غریوِ دویست ساله ملتِ خستهِ از ظلم ایران را پس از عبور از سیلاب‌های خونین هفدهم شهریور، سیزدهم آبان و بیست‌ و دوم بهمن ۱۳۵۷، به سرمنزل مقصود، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برسانند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-دانشگاه :

موج جدید احیا و تاسیس انجمن ها اسلامی آزاد اندیش و معتقد به مکتب امام خمینی (ره) بیش از بک سال است که آغاز شده است و مبارزه (رسانه دانشجویان خط امام) خود را متعهد به پوشش خبری و انعکاس مواضع راستین دانشجویان خط امام می داند از این رو پس از تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه سیستان و بلوچستان، انجمن اسلامی دانشجویان پیروخط امام دانشگاه اصفهان ، انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه زنجان نیز تاسیس گشت.

همچنین به اطلاع فعالین می رساند انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه شیراز نیز به زودی مجوز نهایی خود را کسب خواهد کرد. و هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه شهید چمران اهواز نیز مدت هاست پیگیر تاسیس این تشکل هستند.

آنچه در ادامه می آید گزارش جشن افتتاحیه انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه زنجان است :

جشن افتتاحیه ی انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام ( ره ) دانشگاه زنجان با حضور دکتر فاطمه راکعی دوشنبه اول اردیبهشت برگزار شد.

این مراسم که با پخش کلیپ­ هایی از چهره­ ها و وقایع مهم وتاثیرگذار سیاسی معاصر کشور و نمایش تئاتر آزادی آغاز شد، با استقبال چشم­گیر دانشجویان و شور و هیجان بسیار همراه بود که نشان دهنده ­ی علاقه ­ی غیر قابل انکار دانشگاهیان به تغییر فضای سیاسی دانشگاهها و علی الخصوص این پایگاه سیاسی و فرهنگی بود.

IMG_1927

در ادامه دبیر این انجمن از تمامی دانشجویانی که از حمایت خود برای احیای این انجمن دریغ نکردند تشکر وتاریخ برگزاری انتخابات شورای مرکزی را دو هفته ­ی بعد اعلام کرد و سپس بیانیه ای را قرائت نمود که بخشهایی از آن به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشجویان دانشگاه زنجان

قریب به دو قرن از آغاز نهضت مردم مسلمان ایران در مقابل نظام طاغوت می‌گذرد، نهضتی که با بوی خونِ مردان بی‌نام و نشان و باروت اسلحه نظام‌های استبدادی آمیخته است. نهضتی که به فاصله کوتاهی پس از جوشش از دل جامعه سنتی ایران با سرکوب‌های سنگین پی‌درپی و در نهایت حاکم شدن سلسله‌ای مواجه شد که می‌خواست به بهانه پیشرفت، آزادی، استقلال و حتی دین‌مداری، این آب و خاک را به تاراج ببرد.

انجمن اسلامی دانشجویان که از میان توده های مردم برآمده است، همواره افتخارش این بوده و هست که شعارش، شعار مردم و خواسته‌هایش، خواسته‌های مردم و قدم‌هایش، همگام با مردم بوده است، هم‌چنان‌که حلقه مفقوده نخبگان و توده‌های مردم مسلمان ایران نیز بوده است. آنگاه که مردم، تبلور فریادهای عدالت‌طلبانه، استبدادستیزانه و آزادی خواهانه خود را در فریادهای شجاعانه یک مرجع دینی یافتند و او را امام خود نامیدند، این دانشجویان دین‌باور بودند که صدای حضرت امام خمینی (ره) را به گوش دانشگاهیان رساندند و ‎آغازگر یک رستاخیز عمومی شدند تا غریوِ دویست ساله ملتِ خستهِ از ظلم ایران را پس از عبور از سیلاب‌های خونین هفدهم شهریور، سیزدهم آبان و بیست‌ و دوم بهمن ۱۳۵۷، به سرمنزل مقصود، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برسانند.

انقلابی که مبنایش اسلام بود و اسلامی که مبنایش، رها شدن از قید نفس درونی و طاغوت بیرونی است.

انقلابی که مولودش، جمهوری اسلامی است نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر همان‌که شعارش آزادی و استقلال است.

اکنون در دهه­ی چهارم انقلاب اسلامی هستیم و لیکن همچنان تحقق آرمان­های حضرت امام (ره) و مردم غیور در ۱۲ فروردین ۵۸ را به انتظار نشسته­ایم.

  ۱-هنوز منتظریم تا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با تمام ظرفیت‌هایش به طور کامل به اجرا درآید و گروهی به قصد انحصار قدرت آن را پاره پاره نکنند.

     منتظریم تا بزرگ‌ترین و موثرترین رسانه‌ی اطلاع‌رسانی کشور یعنی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که با بیت‌المال اداره می‌شود از انحصار یک گروه و سلیقه‌ی سیاسی خاص به در آمده و اخلاق را که عالی‌ترین رکن یک رسانه‌ی عمومی است سرلوحه‌ی کار خویش قرار دهد و جانب عدالت را در تبلیغ و معرفی سلایق و گرایش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی از دست ندهد.

به انتظار نشسته‌ایم تا روزی منتقدین و دگراندیشان بتوانند آزادانه سخن بگویند و از عقاید خود دفاع کنند و دیگر در انتظار تهدید آزادی خود و احتمالاً میله‌های زندان نباشند.

     ما هنوز به انتظار روزی هستیم که هیچ دانشجویی را به علت ابراز   عقیده‌ی خود از تحصیل محروم نکنند.

 چشمان ما دانشجویان هم‌چنان انتظار آن روزی را می‌کشد که اخوت و برادری و ایثار و از خودگذشتگی که ابتدای پیروزی انقلاب از آن گفته شد را بار دیگر نظاره کنیم.

     ما هم‌چنان منتظر به تحقق پیوستن کامل فرمایش حضرت امام (ره) هستیم که «میزان رای ملت است»

 ۲- دانشگاه در سال‌های گذشته همانند جامعه گرفتار دولتی بود که هر آنچه در تضاد با خود بود را حذف می‌کرد. رویکرد حذفی دولت در طول ۸ سال از دانشگاه­ها ویرانه‌ای ساخت که بازسازی آن نیاز به زمان و تلاش بسیاری دارد. کنش جمعی شهروندان ایرانی در انتخابات ۲۴ خرداد، ثمره‌ای امیدبخش به همراه داشت که روزنه‌های امید را در جامعه گشود و وجدان جمعی جریحه‌دار شده را تا حدی التیام بخشید.

فرایندی طولانی پس از بر سر کار آمدن دولت طی شد تا گزینه‌ای به عنوان وزیر علوم انتخاب شود که هم مورد خواست دولت باشد و هم مجلس شورای اسلامی بهانه‌ای برای رد کردنش نداشته باشد. رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به رضا فرجی دانا، می تواند نقطه آغاز فرایند اصلاحات در دانشگاه باشد. مطالبه به حق دانشگاهیان از وزارت علوم تغییر روندهای ناصوابی است که دولت گذشته بنا نهاد و امروز بهانه مدیران دانشگاه برای تصمیمات غیرعرفی و غیر منطقی‌شان شده است.

در طول این سال‌ها فشارهای دولت در زمینه‌های مختلف وضع نابسمانی را در دانشگاه ایجاد کرده است. مطالبه از وزیر علوم منتخب، بررسی دقیق وضعیت موجود دانشگاه و تلاش برای نیل به اهداف دانشگاهیان و ایجاد محیطی اخلاقی و به دور از محدودیت‌های امنیتی در دانشگاه است. لازم است در این بررسی‌ها تمام تغییراتی که در آئین‌نامه‌ها و قوانین مرتبط با دانشگاه شده است بررسی شود و راهی برای احقاق حقوق مغفول مانده دانشگاهیان پیدا شود.

۳-در چنین فضایی بود که وجود یک تشکل مستقل دانشجویی در دانشگاه لازم می­نمود. تشکلی که بتواند صدای دانشجویان را به گوش مسئولین دانشگاه برساند و همچنین آواری باشد بر سر کسانی که نمیخواهند پیام مردم در خرداد ۹۲ را دریابند. همینجا و در معرض دانشجویان عزیز اعلام میکنیم که دوران دروغ و ریا و فریب به سر آمده است و دیگر با مدیریت پوپولیستی نمیتوان کشور را اداره کرد. دوران تبعیض ها و بودجه دادن های غیرعادلانه به سر آمده است. پیام ما روشن است: مدیریت عادلانه در قبال همه تشکلهای دانشجویی.

۴- این انجمن هم‌چنین به طور خاص از همه‌ی دانشجویان اصلاح‌طلب که اندیشه‌شان بازگشت به خط راستین امام راحل و اصلاح مناسبات قدرت در عرصه‌ی سیاسی کشور و اداره‌ی امور بر مبنای ضوابط یک نظام سالم سیاسی و زدودن پیرایه‌های فسادبرانگیز در دستگاه‌های دولتی است، می‌خواهد که با تمسک به اصل وحدت و با ندیدن خویش و دیدن ملت در درون گفتمان اصلاح‌طلبی راستین و برای دستیابی به اجماع بیش از پیش تلاش نمایند و دهان یاوه‌گویان و فرصت‌طلبان و کسانی که خواهان حفظ وضع موجود هستند را مهر زده و همچون گذشته سعی در بازسازی اعتماد عموم نخبگان، دانشگاهیان و توده‌های ملت نمایند تا بتوانند بر مبنای نیت مخلصانه‌ی خود که همان اصلاح است به اصول اولیه‌ی انقلاب اسلامی برسند.

IMG_1872

 در بخش دیگری از این بیانیه آمده بود :

انتخابات سال ۹۲ و پیروزی دکتر روحانی که از مهمترین شعارهای ایشان پیگیری مطالبات مردمی از طریق ایجاد سندیکاها و اتحادیه های مردمی بود نشان داد که جامعه ایرانی پس از حدود یک قرن از اولین تلاشها جهت دستیابی به آزادی آماده است تا جامعه مدنی مد نظر دموکراسی خواهان را به منصه ظهور رساند….

IMG_2267

همچنین وی در انتها گفت : 

تا دانشگاه، دانشگاه است و تا وجدان بیدار هست، تا خون در رگ ماست و تا ایمان به خدا هست، ما نیز، هر سال، شهادتین خود را بلند فریاد می‌کنیم و دل خونمان را با شور حضور شما دانشجویان حاضر و با یاد دانشجویان غائب‌مان و با گرمای نگاه استاتید و تبار دردکشیده جنبش دانشجویی، امید می‌بخشیم، چراکه امید، بذر هویت ماست و این امید، تنها با آب زلال وجود شما بارور خواهد شد.

پس از قرائت بیانیه، دکتر فاطمه راکعی عضو جبهه ­ی مشارکت و مدیر ­عامل انجمن شاعران ایران شروع به سخنرانی کرد. راکعی از آقایان مهندس موسوی و حجت السلام مهدی کروبی و دکتر زهرا رهنورد به عنوان دوستان قدیمی خود و عزیزان ملت یاد کرد و خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی شد . وی گفت بی شک در انتخابات ۸۸ فتنه ای رخ داد اما این که چه کسانی فتنه گران واقعی بودند جای بحث و بررسی بسیار دارد .در ادامه این عضو جبهه مشارکت افزود در چند سال گذشته کسانی که مردم را خس و خاشاک خطاب می­کردند نه تنها باعث بروز اختلافات داخلی ، بلکه با بی تدبیری ­های خود موجب لطمه دیدن آبروی نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه های بین ­الملی نیز شدند.

IMG_2125

در پایان راکعی داوطلبانه و خاج از برنامه ­ی جشن پاسخگویی تعدادی از سوالات دانشجویان بود.­

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

91 - 87 =