۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰ مرکز آمار گران‌ترین و ارزان‌ترین‌های شهر تهران را اعلام کرد

شکاف ۴۱ برابری قیمت مسکن اغنیا و کم‌درآمدها

هر بار که مرکز آمار ایران گزارشی از اوضاع و احوال خانه و مسکن منتشر می‌کند، کمتر می‌شود به آمار عجیب‌وغریب در این حوزه برنخورد. در تازه‌ترین گزارش این مرکز شکاف قیمتی هر مترمربع آپارتمان و حتی اجاره‌بهای این متراژ در مناطق گران و ارزان شهر تهران حدود 41برابر است. این ارقام بر اساس نوشته مرکز آمار ایران از معاملات ثبت‌شده در بنگاه‌های املاک سطح شهر جمع‌آوری شده است.

maskan 2مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):  هر بار که مرکز آمار ایران گزارشی از اوضاع و احوال خانه و مسکن منتشر می‌کند، کمتر می‌شود به آمار عجیب‌وغریب در این حوزه برنخورد. در تازه‌ترین گزارش این مرکز شکاف قیمتی هر مترمربع آپارتمان و حتی اجاره‌بهای این متراژ در مناطق گران و ارزان شهر تهران حدود ۴۱برابر است. این ارقام بر اساس نوشته مرکز آمار ایران از معاملات ثبت‌شده در بنگاه‌های املاک سطح شهر جمع‌آوری شده است.
در این گزارش، منطقه دو شهرداری تهران گران‌ترین منطقه برای خرید آپارتمان ذکر شده است. قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان در این منطقه ۲۱/۶ میلیون‌تومان است. در مقابل، ارزان‌ترین آپارتمان در تهران متری ۵۲۶هزارتومان معامله می‌شود. آپارتمان‌هایی با این قیمت در منطقه۱۵ شهرداری تهران قرار دارند. مرکز آمار ایران در گزارشی که مربوط به وضعیت قیمت مسکن و اجاره‌بها در پاییز۹۲ و در شهر تهران است، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان را ۳/۹میلیون‌تومان ذکر کرده است. بررسی این اعداد نشان می‌دهد، هر متر آپارتمان افراد ساکن در منطقه۲ تهران ۴۱برابر گران‌تر از اهالی منطقه۱۵ تهران است که آپارتمان‌نشین هستند.
بررسی بیشتر گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، معاملات آپارتمان در کل شهر تهران نسبت به زمین کلنگی با رشد همراه بوده است. تعداد معاملات در این بخش نسبت به تابستان۹۲ حدود ۱۳/۲درصد و در مقایسه با پاییز ۹۱ نزدیک به ۲۱/۳درصد افزایش داشته است. قیمت هر مترمربع آپارتمان در مقایسه با تابستان۹۲ با ۳/۶درصد کاهش همراه شده در حالی‌که نسبت به پاییز۹۱ حدود ۱۹درصد افزایش نشان می‌دهد.
مرکز آمار ایران در بخش دیگری از این گزارش، قیمت هر متر زمین یا هر متر زمین ساختمان کلنگی را نیز اعلام کرده است. منطقه یک شهرداری تهران دارای بیشترین قیمت‌هاست. در این منطقه زمین یا زمین ساختمان کلنگی به مبلغ ۱۸/۹میلیون‌تومان معامله می‌شود. ارزان‌ترین زمین‌ها هم مربوط به منطقه۲۰ شهرداری تهران است. در این منطقه هر متر زمین را می‌توان به مبلغ یک‌میلیون‌تومان خریداری کرد.
متوسط قیمت زمین یا زمین واحدهای مسکونی کلنگی حدود پنج‌میلیون‌تومان اعلام شده است. بر این اساس قیمت هر مترمربع از خانه‌های کلنگی منطقه۲۰ تهران۲۰ برابر ارزان‌تر از هر متر زمین‌های منطقه یک شهری به بزرگی تهران است. قیمت فروش یک‌مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی در کل شهر تهران در پاییز۹۲ هم افزایش داشته و هم کاهش. در صورتی که مبنای محاسبه تابستان۹۲ قرار گیرد با ۴/۶ درصد کاهش یافته و چنانچه ارقام فعلی با پاییز ۹۱ مقایسه شوند، شاهد ۲۷/۷درصد افزایش قیمت خواهیم بود. همچنین تعداد معاملات زمین کلنگی در پاییز سال گذشته ۴۶/۶ درصد کاهش یافته اما این میزان کاهش در مقایسه با تابستان ۹۲، ۱۱/۶ درصد است.
بیشترین اجاره‌بهای هر متر زیربنای مسکونی در شهر تهران مربوط به منطقه یک است. مرکز آمار ایران این نرخ را به ازای هر متر مربع واحد اجاره‌ای ۸۹/۹هزارتومان اعلام کرده است. ارزان‌ترین کرایه‌ها را در منطقه۱۵ تهران می‌توان یافت. در این منطقه قیمت اجاره هر متر واحد مسکونی دوهزارو۱۶۶هزارتومان است. این میزان کرایه ۴۱/۵ برابر کمتر از اجاره‌بهای پرداختی در منطقه یک تهران است. مرکز آمار ایران نرخ متوسطی از اجاره‌بها در شهر تهران را هم اعلام کرده که حدود ۱۸/۸هزارتومان به ازای هر مترمربع است. در بخش اجاره تعداد قراردادهای منعقد شده در بنگاه‌های املاکی کل شهر تهران با افزایش همراه شده است.
در تابستان سال۹۲ رشد معاملات مربوط به اجاره مسکن منفی ۱۷/۵درصد بوده در حالی‌که این رقم در پاییز ۹۱ حدود ۴۹/۷درصد بوده است. همچنین اجاره‌بها در تابستان۹۲ حدود ۱/۴درصد رشد داشته و در مقابل این رقم در پاییز ۹۱ با رشد ۱۸/۳درصدی همراه شده است.
منبع: شرق
::::
برچسب‌ها: ٬

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

30 - 23 =