۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸ آموزش و پرورش ایران در گفت و گو با دکتر سیدکاظم اکرمی؛

برای حل مشکلات کلان کشور معلمان باید قدر ببینند

اگر معلمان موقعیت بالاتری در جامعه پیدا کنند و با عشق و علاقه بیشتری به تدریس و تربیت نسل جوان بپردازند، آن گاه انقلاب به هدف بینان‌گذار آن یعنی حضرت امام(س) و همه مبارزان قبل از انقلاب و شهدای پیش و پس از انقلاب نزدیک خواهد شد.

akrami«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): سایت جماران گفت و گویی با دکتر سیدکاظم اکرمی، استاد دانشگاه تربیت معلم تهران، و وزیر آموزش و پرورش کابینه دوم میرحسین موسوی و از اعضای سابق «انجمن اسلامی معلمان ایران» انجام داده که گزیده آن در ادامه می آید:

رویکردها و سیاست های حاکم بر نهاد آموزش و پرورش

از ابتدای انقلاب، تلاش‌هایی در جهت بازسازی آموزش و پرورش با توجه به مبانی اسلامی، اندیشه‌های استاد مطهری، دکتر باهنر و دکتر بهشتی انجام گرفته است؛ اما توجه عمیق و اساسی به معیارها و ملاک‌های تربیتی این عزیزان و تربیت معلم و نگارش کتاب درسی بر آن اساس چندان مورد عنایت نبوده است. در یک پژوهش که حدود پنج شش سال پیش به منظور ملاحظه کتاب‌های درسی، مطالب تربیتی و اخلاقی و اندیشه‌های امام راحل صورت گرفت، معلوم شد کتاب‌های درسی بیشتر به اندیشه‌های سیاسی امام، آن هم با نگاهی خاص، مبتنی بوده است

وضعیت اقتصادی و معیشتی معلمان

مهمترین کار برای ارتقای وضع معیشتی و اقتصادی معلمان، اولویت دادن در برنامه‌ریزی و بودجه بندی دولت است. اگر ما بخواهیم مشکلات فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی سیاسی و حتی مقداری اقتصادی جامعه را حل کنم باید معلمان ما قدر ببینند و به صدر نشینند. اگر معلمان موقعیت بالاتری در جامعه پیدا کنند و با عشق و علاقه بیشتری به تدریس و تربیت نسل جوان بپردازند، آن گاه انقلاب به هدف بینان‌گذار آن یعنی حضرت امام(س) و همه مبارزان قبل از انقلاب و شهدای پیش و پس از انقلاب نزدیک خواهد شد. در غیر این صورت وضع جامعه و نسل جوان از آن چه که عل هست بدتر هم خواهد شد.

سیاست های مبتنی بر آزمون و خطا در وزارت آموزش و پرورش

تغییرات و تحولات درنظام آموزش و پرورش ناشی از عدم نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مجلس است. بنده معتقدم باید در مورد نصب دو معاون وزارت آموزش و پرورش برای مدت ۱۰ سال که در مقدمه برنامه دوم آمده است جداً پیگیر باشند. یعنی دو معاون دانشمند و آگاه به علوم تربیتی و مجرب را انتخاب نموده و قانونی مصوب نمایند که وزرا حق تغییر آن‌ها را نداشته باشند. تا بدین طریق و در ظرف این مدت زمان، نظام آموزشی و پرورشی ما ثبات و استحکام لازم را بدست بیاورد.

خصوصی سازی امر تعلیم و تربیت در کشور

در مورد مردم نهاد شدن آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور باید بگویم که در حال حاضر  ما هم مدارس دولتی را داریم و هم مدارس غیرانتفاعی. با این حال خصوصی سازی آموزش و پرورش در عین حال که از آثار مثبتی چون رقابتی شدن امر آموزش و ارائه خدمات آموزشی و تربیتی بیشتری می‌شود ممکن است باعث محروم شدن اکثریت محصلین از معلمین آماده و تلاشگر گردیده و احساس بغض و رنج و فاصله طبقاتی را در میان جمعی از اقشار مردم به وجود بیاورد و امر تعلیم و تربیت را در ارتباط مستقیمی با میزان درآمد و تمول مالی خانواده‌ها قرار دهد که این موضوع با روح و متن قانون اساسی که بر آموزش و پرورش رایگان تا پایان سطح متوسطه دارد، مغایر است.

منبع: جماران

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

8 + 2 =