۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲

گزارشی از مشکلات کارگران ساختمانی در تهران

شهرداری تهران با راه‌اندازی مکان‌ هایی برای اجتماع کارگران فصلی وعده داده بود که با تشکیل سامانه ساماندهی کارگران فصلی، هریک از مناطق تهران دارای حداقل یک مکان برای اجتماع کارگران فصلی باشد تا کارگرانی که خواهان کار هستند به این اماکن مراجعه کنند اما در عمل این اتفاق نیفتاد. گفته شده بود شهرداری با بررسی مشکلات کارگران فصلی در حال رفع آنهاست، اما ایجاد سامانه‌یی برای ثبت نام کارگران و ذکر تخصص در آن هنوز بر شکل سنتی تجمع کارگران غلبه نکرده و منجر به حل مشکلات نشده است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ماشین که سرعتش کم می‌شود شست‌شان خبر‌دار می‌شود که کارگر می‌خواهد. همه از جا می‌پرند و به سمت شیشه پایین آمده خودرو که حالا از فرط جمعیت متوقف شده است، هجوم برده‌اند. صدا در صدا‌ها گم می‌شود. استامبولی‌هایشان را نشانه حرفه‌یی‌گری خود می‌دادند جوری در دست گرفته‌اند تا صاحب کار ببیند که آنها این کاره هستند. چند کارگر که جلوتر از بقیه هستند طلبکارانه به اوضاع نگاه می‌کنند. کارگران افغانی اما مظلوم ترند. صاحب کار از همان داخل ماشین، چک و چانه‌هایش را برای قیمت می‌زند. آنقدر قیمت را پایین می‌آورد که عده‌یی پراکنده می‌شوند. دو سه جوان مردد ایستاده‌اند و نگاه می‌کنند. این قصه هر روزه چهارراه و خیابان‌های تهران است. تجمع کارگران خیابانی زیر پل‌ها، چهارراه‌ها و خیابان‌ها. شکل و شمایل این تجمع‌ها یکی از آن وصله‌پینه‌های ناجور است که سال‌هاست با شهر گره خورده؛ کارگرانی هستند که در گوشه‌گوشه شهر از صبح خیلی زود در کنار هم چمباتمه زده‌اند تا بلکه صاحب کاری از راه برسد و نان آن روز سفره‌شان را تامین کند.

هر چند شهرداری تهران با راه‌اندازی مکان‌هایی برای اجتماع کارگران فصلی وعده داده بود که با تشکیل سامانه ساماندهی کارگران فصلی، هریک از مناطق تهران دارای حداقل یک مکان برای اجتماع کارگران فصلی باشد تا کارگرانی که خواهان کار هستند به این اماکن مراجعه کنند اما در عمل این اتفاق نیفتاد. پیش از این گفته شده بود شهرداری با بررسی مشکلات کارگران فصلی در حال رفع آنهاست، اما ایجاد سامانه‌یی برای ثبت نام کارگران و ذکر تخصص در آن هنوز بر شکل سنتی تجمع کارگران غلبه نکرده و منجر به حل مشکلات نشده است.

kargar 9

تهران درگیر ۱۵۰ هزار کارگر ساختمانی

فراکسیون کارگری با ریاست محسن سرخو و عضویت محمد حقانی، محمد سالاری، رحمت‌الله حافظی و احمد حکیمی پور در حالی در شورای چهارم آغاز به کار کرده است که دو رویکرد اساسی یعنی پیگیری وضعیت کارگران و بازنشستگان شهرداری تهران و ساماندهی کارگران تهران را پیش روی خود قرار داده است. محسن سرخو، رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اعتماد در این باره اظهار کرد: تهران ۱۵۰ هزار کارگر ساختمانی دارد و این در حالی است که در شورای شهر به تنهایی نمی‌شود برای کارگران ساختمانی کاری کرد از این رو با دعوت از کارشناسان تامین اجتماعی، وزارت کار، سازمان فنی و حرفه‌یی و معاونت اجتماعی شهرداری تهران در کنار حضور رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، ساماندهی کارگران ساختمانی در شهر تهران در دستور کار فراکسیون کارگری قرار گرفت. سرخو افزود: در حال حاضر کارگران ساختمانی در محل مشخصی استقرار ندارند و با تجمع آنها در میادین و گذرگاه‌ها شکل نامطلوبی در شهر به وجود می‌آید.

وی گفت: به دلیل عدم استقرار کارگران ساختمانی در محل مشخص امکان پیگیری مسائل رفاهی و درمانی آنها هم وجود نداشته و در حالی که شهروندان به خدمات ساختمانی نیاز دارند اما راهی برای شناسایی تخصص و تبحر این کارگران وجود ندارد.

kargar (1)

سرخو گفت: از سوی دیگر یکی از دغدغه‌های شهروندان این است که کارگر ساختمانی چقدر صالح است و آیا می‌توان با احساس امنیت آنها را برای انجام کار به خانه‌ها آورد. رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران بر این تاکید دارد که اگر کارگران ساختمانی کارت مهارت و محل استقرار داشته باشند همانند سایر مشاغل هویت شغلی پیدا می‌کنند. سرخو که در سوابقش ریاست سازمان فنی و حرفه‌یی کشور، معاون اشتغال وزیر کار دیده می‌شود بر این باور است که اگر این افراد در محل خاص مستقر باشند می‌توان از طریق انجمن صنفی کارگران ساختمانی، کاریابی‌های غیردولتی و در نهایت اداره کل تعاون کار و امور اجتماعی تهران برای‌شان هویت شغلی مناسبی تعریف کرد که قالب داشته باشد و دیگر با مشکلات گذشته مواجه نشوند.

رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران می‌گوید در حال حاضر ۲۲۵ هزار و ۹۱۰ نفر از سال ۷۸ تا پایان سال ۹۲ پروانه مهارت ساختمان از اداره کل آموزش فنی و حرفه‌یی استان تهران دریافت کرده‌اند و وقت آن رسیده است که با وجود این تعداد فرد متخصص در حوزه کار ساختمانی، هویت این شغل به درستی تعریف شود و کارگران ساختمانی از حداقل امکانات این بخش بهره‌مند شوند.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

81 - = 75