۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷ عضو حقوقدان شورای نگهبان مطرح کرد:

برخی اعضای شورای نگهبان شیفته احمدی‌نژاد بودند

علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان هم که در یک سال اخیر بسیار مطرح شده است از موضوعات دیگری بود که اسماعیلی روز گذشته به آن پرداخت و تصریح کرد: حس می‌کنم اگر افکار عمومی در جریان کار شورای نگهبان قرار گیرد مقدار زیادی از توهمات و انتقادات موجود رفع خواهد شد. انتشار مشروح مذاکرات شورا واقعا به نفع کشور است اما بعضی‌ها نگرانی‌هایی دارند.

mohsen esmailiمبارزه (رسانه تحیلی خبری دانشجویان خط امام): «خانه‌نشینی ۱۱ روزه‌یی» که چند وقت پیش سه ساله شد و هنوز هم روایت‌هایش ادامه دارد؛ اتفاقی که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران افتاد، پایگاه اجتماعی محمود احمدی‌نژاد را حذف و هوادارانش را پشیمان کرد. از همان موقع بود که انتقادهای اصولگرایان به او هم شدت گرفت، هرچند که خودش تا لحظه آخر مسوولیتش این موضوع را کتمان کرد و گفت: «احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی؟» اما نتوانست آنهایی را که در ۱۱ روز کوچش به خانه دسته به دسته به دیدارش رفته بودند تا از خانه‌نشینی منصرفش کنند، قانع کند. روایت‌ها زیاد بود. عده‌یی برایش پیغام فرستادند و عده‌یی دیگر حضوری رفتند تا شاید قبل از رسانه‌یی شدن خبر او را وادار به بازگشت کنند. برخی هم نامه نوشتند و او را سرزنش کردند، با این وجود بازهم معلوم نشد که ۱۱ روز خانه‌نشینی‌اش که ظاهرا از دلخوری‌اش نشات می‌گرفت چگونه پایان یافت.

روز گذشته اما یکی از اعضای شورای نگهبان هم از نامه ۱۰ نفر از اعضای شورای نگهبان در همان موقع به محمود احمدی‌نژاد خبر داد و گفت که اعضای شورای نگهبان هم در سرزنش حرکت آن روزهای محمود احمدی‌نژاد سهیم بودند. با این وجود سه سال از خانه‌نشینی مردی که هیچ‌وقت زیر بار حرکتش نرفت و در مورد آن صداقت به خرج نداد می‌گذرد و این هم یکی دیگر از «نخستین»‌های احمدی‌نژاد است در دوره ریاست‌جمهوری‌اش در کنار سایر «نخستین»های احمدی‌نژاد در کسوت یک رییس‌جمهور. محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان روز گذشته خبرهای جدیدی از خانه‌نشینی ۱۱ روزه محمود احمدی‌نژاد در سه سال پیش داشت.

به گزارش ایرنا، وی در این مورد گفت: یکی از سخت‌ترین دوران زندگی من، دوران تمرد ۱۱ روزه در مقابل فرمان رهبری بود. این اتفاق که افتاد برای دوستانی که شیفته ایشان (احمدی‌نژاد) بودند خیلی تلخ بود. در یکی از جلسات من وقت گرفتم و گفتم شورای نگهبان نباید در خصوص این تمرد ساکت بنشیند و عرض کردم شورای نگهبان باید در این ارتباط که یک بدعت در انقلاب به شمار می‌رود موضعی قاطع داشته باشد. وی ادامه داد: من نامه‌یی تهیه کردم که به امضای ۱۰ نفر از اعضای شورای نگهبان رسید و به رییس‌جمهور وقت (احمدی‌نژاد) ارسال شد. در این نامه به صراحت آمده بود که ما شما را تا زمانی رییس‌جمهور مشروع می‌دانیم که نسبت به ولایت فقیه و اختیارات قانونی وی تمکین داشته باشی. در انتهای نامه هم جمله معروف حضرت امام(ره) را آورده بودیم که فرمودند اگر رییس‌جمهور با نصب ولی فقیه نباشد، طاغوت است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: وقتی این متن در شورا خوانده شد همه پسندیدند و ۱۰ نفر هم آن را امضا کردند اما یکی از آقایان بزرگوار که پیش از این خیلی از آقای احمدی‌نژاد دفاع می‌کرد با وجود اینکه متن پیشنهادی خیلی محکم تنظیم شده بود به من اعتراض کرد که شما در آن متن مماشات کرده‌اید و باید محکم‌تر می‌نوشتید. نفرات دیگری که در شورا بودند و این نامه را امضا نکردند هم نظرات دیگری داشتند و می‌خواستند از راه‌های دیگر این موضوع را حل کنند.

روایتی برخلاف روایت‌های دیگر

نامه‌یی که اسماعیلی، عضو شورای نگهبان از ارسال آن برای محمود احمدی‌نژاد در همان سال‌ها خبر داده است اما روایتی متفاوت با روایت‌های دیگر است. حساب نامه‌یی که شورای نگهبان نوشته بوده و خبر آن سه سال بعد رسانه‌یی شده است از حساب پادرمیانی‌های اصولگرایان در آن روزها متفاوت است. دبیر شورای نگهبان یکی از اصلی‌ترین حامیان محمود احمدی‌نژاد در سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش بود اما نامه ۱۰ عضو از شورایی که رییسش هم از حامیان دولت بوده است به نوعی هشداری به محمود احمدی‌نژاد بوده است. خبری از پادرمیانی برای بازگشت محمود احمدی‌نژاد بر سرکارش هم نبوده بلکه همان افرادی که روزی صلاحیت محمود احمدی‌نژاد را تایید کرده بودند به جای پادرمیانی به او هشدار دادند که تا زمانی او را رییس‌جمهور می‌دانند که نسبت به ولایت فقیه و اختیارات قانونی وی تمکین داشته باشد. نامه صریح شورای نگهبان در کنار زمزمه‌های اقدام جدی نمایندگان در مجلس در مورد خانه‌نشینی احمدی‌نژاد بدون شک در پایان خانه‌نشینی او بی‌تاثیر نبوده است.

روایت‌های مخدوش از رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی

 عضو حقوقدان شورای نگهبان اما روز گذشته به یک موضوع پرروایت دیگر هم اشاره کرد. روایتی که آن هم حاشیه‌های بسیار داشت. «رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» وی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات یازدهم هم منتظر حکم حکومتی بودید یا خیر؟ اظهار داشت: خیر، نیازی به حکم حکومتی نبود. صدور چنین احکامی استثناست و فکر می‌کنم در انتخابات اخیر نیازی به صدور حکم حکومتی نبود. وی درباره بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری هم گفت: متاسفانه روایت‌های مخدوش و متفاوتی در این مورد ارائه شده‌ اگر قرار است این اخبار گفته شود راه‌حل درست انتشار متن مذاکرات شوراست اما اگر قرار نیست گفته شود، پس هیچ کس نباید در این مورد صحبت کند.

علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان هم که در یک سال اخیر بسیار مطرح شده است از موضوعات دیگری بود که اسماعیلی روز گذشته به آن پرداخت و تصریح کرد: حس می‌کنم اگر افکار عمومی در جریان کار شورای نگهبان قرار گیرد مقدار زیادی از توهمات و انتقادات موجود رفع خواهد شد. انتشار مشروح مذاکرات شورا واقعا به نفع کشور است اما بعضی‌ها نگرانی‌هایی دارند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: مذاکرات باید مستقیم و بدون روتوش پخش شود. هر نهاد حاکمیتی باید مردم را محرم بداند و این موضوع مختص به شورای نگهبان نیست. وقتی من این موضوع را در مساله‌یی مطرح کردم اوقات تلخی‌های زیادی با من شد تا اینکه همین اواخر به مناسبتی خدمت آقا رسیدیم و ایشان فرمودند موضوع انتشار مذاکرات شورا حرف خیلی خوبی بود. بعد از اظهارنظر آقا نظر برخی دوستان در این مورد عوض شد.

 منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 38 = 40