۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹

عکاس انقلاب عکس شد بر خاطره‌ها: حسین پرتوی درگذشت

از جمله آثار این هنرمند می‌توان به عکس مربوط به بسته شدن فرودگاه توسط نظامیان به فرمان بختیار در 4 بهمن ماه 1357 ، عکس مربوط به اعدام سران حکومت پهلوی در دبیرستان‌های علوی و رفاه، عکس مربوط به ورود امام خمینی(ره) به ایران در فرودگاه مهرآباد 12 بهمن 1357 و عکس مربوط به بیعت همافران با امام خمینی(ره) در تاریخ 19 بهمن 1357 اشاره کرد.

P-13-3مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): حسین پرتوی، خالق عکس‌های مشهور انقلاب از‌ جمله دیدار همافران با حضرت امام (ره) روز گذشته پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری در سن ۷۲ سالگی درگذشت. حسین پرتوی سال‌ها در موسسه کیهان عکاسی می‌کرد و پس از آن به دلیل علاقه‌اش به شخصیت دکتر حسابی در بنیاد حسابی مشغول به‌کار شد.

حسین پرتوی، عکاس لحظه تاریخی دیدار همافران با امام(ره) بود که لحظاتی به یادماندنی در تاریخ معاصر انقلاب را ثبت کرد و کمتر کسی است که این عکس را به یاد نداشته باشد. عکاسی که عکس او تاثیر بسزایی در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشت. او پس از ۳۱ سال کار در روزنامه‌ کیهان در ۲۷ شهریور ۱۳۶۸ بازنشسته شد و به دلیل دوستی و علاقه‌یی که به پروفسور حسابی داشت با قسمت فرهنگی بنیاد حسابی همکاری خود را شروع کرد. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به عکس مربوط به بسته شدن فرودگاه توسط نظامیان به فرمان بختیار در ۴ بهمن ماه ۱۳۵۷ ، عکس مربوط به اعدام سران حکومت پهلوی در دبیرستان‌های علوی و رفاه، عکس مربوط به ورود امام خمینی(ره) به ایران در فرودگاه مهرآباد ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و عکس مربوط به بیعت همافران با امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ اشاره کرد.

سیاوش پرتوی، فرزند آن مرحوم در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: حسین پرتوی که از مدت‌ها پیش در بستر بیماری بود، در نهایت پس از گذراندن یک دوره بیماری و در حالی که از روز گذشته در کما بود، امروز درگذشت. سیاوش پرتوی درباره زمان و مکان تشییع پیکر آن مرحوم گفت: تشییع حسین پرتوی روز سه شنبه ساعت ۹ صبح از مقابل خانه هنرمندان خواهد بود.

پرتوی همچنین برگزاری چندین نمایشگاه عکس با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس، دریافت لوح تقدیر از نخستین جشنواره تخصصی مطبوعات ورزشی در ایران، دریافت لوح و تندیس از دومین همایش تجلیل از فجرآفرینان عاشورایی- بهمن ۱۳۸۵ ، دریافت لوح و مدال در همایش راویان نور و بزرگداشت عکاسان انقلاب – بهمن ۱۳۸۶ و دریافت تقدیرنامه از فرماندهی نیروی هوایی ارتش در آستانه بیست و نهمین سالروز بیعت همافران با امام خمینی(ره) – بهمن ۱۳۸۶ را در کارنامه‌ هنری خود دارد.

حسین پرتوی متولد یکم دی ماه سال ۱۳۲۱ تبریز بود. وی کودکی خود را در جنوب تهران گذراند. از کودکی عاشق عکاسی بود و بعد از اتمام دوره سیکل دبیرستان تحصیل را رها کرد و برای کار به روزنامه کیهان رفت.

ابتدا در انبار روزنامه، بعد در آرشیو و سپس در لابراتوار آن مشغول به کار شد. شور و شوقی که او برای فراگیری داشت مسوولان روزنامه را ترغیب می‌کرد که به او کار‌های مهم‌تر بدهند و بالاخره در سن ۱۷ سالگی عکاس بخش ورزشی روزنامه شد. پرتوی کارش را با عکاسی خبری در شاخه‌های مختلف عکاسی ادامه داد.

این عکاس پیشکسوت و تاثیرگذار در انقلاب اسلامی ایران از سال ۱۳۸۵ از بیماری ALS رنج می‌برد و با شرایط ویژه تحت درمان و نگهداری بود.

منبع: اعتماد

::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

21 - = 19