۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰

ماه شعبان مقدمه است براى ماه مبارک رمضان و ورود در «ضیافة اللَّه»

تأکید بر نقش آفرینی ماه مبارک شعبان در رشد و تعالی انسان و مهیا سازی برای ورود به ماه رمضان و ضیافت الهی حایز دقت و اهمیت فراوان است: «ماه شعبان ماه بزرگى است که در آن، در سوم آن، بزرگ مجاهد عالم بشریت متولد شد و در پانزده آن، حضرت مهدى موعود- ارواحنا له الفداء- پا به عرصه وجود گذاشت.»

imam 62مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): الهى، هَبْ لى کَمالَ الانقِطاعِ الَیْکَ، وَ انِرْ ابْصارَ قُلوبِنا بِضِیاءِ نَظَرِها الَیْکَ حَتّى تَخْرِقَ ابْصارُ القلُوبِ حُجُبَ النُّور فَتَصِلَ الى مَعدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ ارواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدسِکَ. فرازی از مناجات شعبانیه است که بارها مورد اشاره و تأکید حضرت امام خمینی (س) در بهره وری از آن قرار گرفته است. توجه به این گفته آن بزرگوار که:

«مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات شعبانیه از مناجات‏هایى است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در او بکند، انسان را به یک جایى مى ‏رساند.» (صحیفه امام، ج‏۱۹، ص۲۵۳)

خود گویای “هزار نکته باریکتر زمو” و بیانگر راز و رمزی است که باید آرزوی حصول به آن را از خداوند طلب کرد. همینطور تأکید بر نقش آفرینی ماه مبارک شعبان در رشد و تعالی انسان و مهیا سازی برای ورود به ماه رمضان و ضیافت الهی حایز دقت و اهمیت فراوان است:

«ماه شعبان ماه بزرگى است که در آن، در سوم آن، بزرگ مجاهد عالم بشریت متولد شد و در پانزده آن، حضرت مهدى موعود- ارواحنا له الفداء- پا به عرصه وجود گذاشت.» (همان، ج۱۲، ص۴۸۰)

و آن چه ذیلا تقدیم می شود، گزیده ای آموزنده از بیانات حضرت امام خمینی(س) است که تقدیم می شود:

«ماه شعبان مقدمه است براى ماه مبارک رمضان که مردم مهیا بشوند براى ورود در ماه مبارک رمضان و ورود در «ضیافة اللَّه». شما وقتى که مى‏ خواهید به مهمانى بروید خوب، یک وضع دیگرى- غالباً البته-، یک وضع دیگرى خودتان را درست مى‏کنید. لباسى تغییر مى‏دهید و یک طور دیگرى وارد مى‏شوید. آن طورى که در خانه هستید یک تغییرى مى ‏دهید. ماه شعبان براى این است که همان مهیا بودنى که مى ‏خواهید مهمانى بروید، خودتان را مهیا مى ‏کنید و سر و ظاهرتان را، سر و صورتتان را یک قدرى فرق مى ‏گذارید با آن وقتى که در خانه هستید. در ضیافت خدا، ماه شعبان براى مهیا کردن این افراد است، مهیا کردن مسلمین است براى ضیافت خدا، ادبش آن مناجات شعبانیه است. من ندیده‏ام در ادعیه، دعایى را که گفته شده باشد همه امامها این دعا را مى‏ خواندند، در دعاى شعبانیه این هست؛ اما من یادم نیست که در یک دعاى دیگرى دیده باشم که همه ائمه این را مى ‏خواندند. این مناجات شعبانیه براى این است که شما را، همه را مهیا کند براى ضیافة اللَّه.» (صحیفه امام، ج‏۱۳، ص ۳۱)

منبع: جماران

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 82 = 89