۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱

پاسخ امام به نامه انحلال حزب جمهوری اسلامی

ساختار حزب جمهوری اسلامی و عملکرد برخی شعب آن همچون شاخه دانشجویی، از ابتدا مورد انتقادات گروه های انقلابی همچون دفتر تحکیم وحدت بود که با حضور احزاب در دانشگاه مخالف بودند. ادامه این اختلافات و مخالفت ها، سرانجام به انحلال حزب جمهوری اسلامی به درخواست اعضای شورای مرکزی آن و موافقت امام خمینی(ره)، انجامید.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): سال پیش در چنین روزی (۱۱ خرداد ۱۳۶۶ / ۴ شوال ۱۴۰۷)، امام خمینی با انحلال حزب جمهوری اسلامی موافقت کرد.

hezbe jomhori

حزب جمهوری اسلامی که در روزهای نخست پیروزی انقلاب (در ۲۹ بهمن ۱۳۵۷) تأسیس شده بود، همچون دفتر تحکیم وحدت، جامعه روحانیت مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب، خیلی زود به واسطه تفاوت عقاید دو طیف سنتی و نوگرا دچار اختلاف شد. پس از شهادت شهید بهشتی این اختلافات بالا گرفت و طرفین به دو طیف چپ و راست موسوم شدند.

ساختار حزب جمهوری اسلامی و عملکرد برخی شعب آن همچون شاخه دانشجویی، از ابتدا مورد انتقادات گروه های انقلابی همچون دفتر تحکیم وحدت بود که با حضور احزاب در دانشگاه مخالف بودند. ادامه این اختلافات و مخالفت ها، سرانجام به انحلال حزب جمهوری اسلامی به درخواست اعضای شورای مرکزی آن و موافقت امام خمینی(ره)، انجامید.

hezbe jomhori 3

نامه درخواست انحلال رهبران وقت حزب (آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی) به امام خمینی از این قرار بود:

[بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک مرجع عالیقدر و رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی - مدظله العالی

همان‌طور که آن رهبر عزیز اطلاع دارند، تأسیس «حزب جمهوری اسلامی» از طرف هیأت مؤسس با مشورت آن مقام معظم و در شرایطی انجام شد که نیاز به یک تشکل در برابر انبوه مسائل در آغاز انقلاب و لزوم انسجام و انتظام نیروهای آگاه و مؤمن و گسترش آگاهیهای انقلابی و تربیت کادرهای فعال و کارآمد برای اداره کشور و خنثی کردن توطئه گروهکها و عوامل دشمن خارجی و ضدانقلاب داخلی بشدت احساس می‌شد. این حزب در طول سالهای گذشته در حد توان خود به منظور تثبیت نظام جمهوری اسلامی و انجام تکالیف بزرگی که بر دوش خود حس می‌کرد، از هیچ کوششی فروگذار نکرد؛ و در کوران توطئه‌های چپ و راست با فداکاری و تقدیم شهدایی که بعضی از آنان چهره‌های برجسته و فراموش نشدنی انقلابند، از جمله شهدای هفتم تیر، نقاب از روی نفاق برانداخت و مظلومیت و حقانیت خط امام را به نمایش گذارد. (۱)

در طول جنگ تحمیلی، حزب جمهوری اسلامی در سراسر کشور به وظیفه اسلامی خود برای بسیج مردم و شرکت فعال در جبهه‌های نور عمل کرد، و جمعی از کادرها و اعضای آن در این جهاد مقدس به افتخار شهادت نایل آمدند. تعبد افراد این حزب به اسلام و اعتقاد راسخ آنان به ولایت فقیه، که خود عامل مهمی در کینه توزی ضدانقلاب بود، ایجاب می‌کرد که در مراحل و مقاطع مختلف انقلاب، با کسب رهنمودهایی از آن مقام معظم، حرکت حزب را تنظیم و سیاستهای آن را پی ریزی‌ نمایند.

اکنون به فضل الهی نهادهای جمهوری اسلامی تثبیت شده و سطح آگاهی و درک سیاسی آحاد ملت انقلاب را از جهات عدیده آسیب ناپذیر ساخته و روشن بینی و توکل و قوّت اراده آن رهبر عالیقدر و فداکاری و آمادگی مردم حزب الله توطئه‌های ضدانقلاب داخلی و استکبار جهانی را بی‌اثر و کم خطر نموده است. لذا احساس می‌شود که وجود حزب، دیگر آن منافع و فواید آغاز کار را نداشته، و بعکس، ممکن است تحزّب در شرایط کنونی بهانه‌ای برای ایجاد اختلاف و دودستگی و موجب خدشه در وحدت و انسجام ملت گردد، و حتی نیروها را صرف مقابله با یکدیگر و خنثی سازی یکدیگر کند. لذا، همان‌طور که قبلاً نیز کراراً عرض شد، شورای مرکزی پس از بحث و بررسی مبسوط و مستوفا با اکثریت قاطع به این نتیجه رسید که مصلحت کنونی انقلاب در آن است که «حزب جمهوری اسلامی» تعطیل و فعالیتهای آن بکلی متوقف گردد.

مراتب برای استحضار و کسب رهنمود عالی معروض می‌گردد. والامر الیکم، و ادام الله بقائکم الشریف. سید علی خامنه‌ای - اکبر هاشمی رفسنجانی‌]

hezbe jomhori 4

پاسخ امام خمینی به این نامه که در جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (صفحات ۲۷۵ تا ۲۷۶) آمده به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جنابان حجتی الاسلام آقای خامنه‌ای و آقای هاشمی – دام توفیقهما

موافقت می‌شود. لازم است تذکر دهم که حضرات آقایان مؤسسین محترم حزب، مورد علاقه اینجانب می‌باشند. امیدوارم همگی در این موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پیشبرد مقاصد عالیه اسلام و جمهوری اسلامی کوشا باشید. ضمناً تذکر می‌دهم که اهانت به هر مسلمانی چه عضو حزب باشد یا نه بر خلاف اسلام و تفرقه اندازی در این موقع از بزرگترین گناهان است. والسلام علیکما و رحمة الله.

۱۱ خرداد ۶۶

روح الله الموسوی الخمینی‌

(۱)- نخستین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی شهید سید محمد حسینی بهشتی بود، پس از شهادت وی آقای سید علی خامنه‌ای به دبیرکلی حزب برگزیده شد.

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

6 + 3 =