۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶

نرگس آبیار: سینمای ایران مرهون نگاه منطقی، آگاهانه و روزآمد امام است

سینمای ایران قبل از انقلاب عملا به بن بست رسیده بود و ابتذال به حدی در این سینما دیده می شد که خود مردم هم این فیلم ها را پس زده بودند و سینمای ایران در رقابت با آثار خارجی عملا عرصه را باخته بود. با این شرایط امام با سخنرانی خودش درباره سینما تکلیف تمام آحاد جامعه را با این عرصه تعیین کرد و جمله «من با سینما مخالف نیستم با فحشا مخالفم» را اساس و محور شکل گیری سینمای ارزشمند در ایران قرار داد.

abyarمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): کارگردان شیار ۱۴۳ گفت: سینمای ایران که هم اکنون در سطح جهان هویت شاخص، شناخته شده و ارزرشمندی دارد و بخشی از هویت فرهنگی ما محسوب می شود، مرهون نگاه منطقی، آگاهانه و روزآمد امام خمینی (س) است.

نرگس آبیار، کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ در جلسه ای که  شامگاه دوشنبه دوازدهم خرداد به همت کمیته بانوان ستاد بزگداشت امام خمینی با حضور حجت الاسلام المسلمین سید حسن خمینی؛ دکتر فاطمه طباطبایی، خانم ها اعرابی و موسوی بجنوردی، بانوان خانواده امام؛ شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور بانوان؛ همسران چهره های برجسته  انقلاب و  بعضی از وزرا در حسینیه جماران  برگزار شد، اظهارکرد: اگر درایت حضرت امام در قبال یکی از پیچیده ترین پدیده های معاصر نبود، من نمی توانستم به فعالیت سینمایی بپردازم.

وی ادامه داد: سینمای ایران قبل از انقلاب عملا به بن بست رسیده بود و ابتذال به حدی در این سینما دیده می شد که خود مردم هم این فیلم ها را پس زده بودند و سینمای ایران در رقابت با آثار خارجی عملا عرصه را باخته بود. با این شرایط امام با سخنرانی خودش درباره سینما تکلیف تمام آحاد جامعه را با این عرصه تعیین کرد و جمله «من با سینما مخالف نیستم با فحشا مخالفم» را اساس و محور شکل گیری سینمای ارزشمند در ایران قرار داد.

کارگردان شیار ۱۴۳ در ادامه اظهار کرد: سینمای نوین ایران با چنین رویکردی آغاز به کار کرد و تفکر و محتوای خود را بر اساس خواست مردم و انگیزه های انقلابی و ارزشی شکل داد. البته این جریان در دوره های مختلف تاریخ انقلاب شدت متفاوتی داشت و گاهی نیز برخی از فیلم سازان به بیراهه رفتند. اما در مجموع، سینمای ایران هم موفق به فتح عرصه های بین المللی شد و هم جذابیت های کاذب مثل خشونت و مسائل جنسی را حذف کرد.

آبیار افزود: سینمای ایران که هم اکنون در سطح جهان هویت شاخص، شناخته شده و ارزرشمندی دارد و بخشی از هویت فرهنگی ما محسوب می شود، مرهون نگاه منطقی، آگاهانه و روزآمد حضرت امام است . امیدوارم سینمای ایران به جایی برسد که بتواند سهم خود را در قبال اندیشه ها و اقدامات تاریخی ایشان به عنوان بزرگترین انقلابی جهان معاصر ایفا کند.

وی با بیان اینکه سینما در حد بضاعت خود در مسیر محقق شدن اندیشه های امام گام برداشته اما تلاش ها کافی نیست،  گفت:  برای معرفی همه جنبه های معنوی و انسانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی به جهانیان هنوز راه زیادی در پیش داریم. به عنوان یک زن اگر به انتظار فرصتی برای نمایش اندیشه و اعتقادات خود بنشینیم شاید هیچ وقت به دست نیاید و حضور در سینما یک آرزوی دست نیافتنی و توام با حسرت شود. من معتقدم باید در این حوزه برای خودمان فرصت ایجاد کنیم تا بتوانیم حداقل در بدنه جریان اصلی سینما نفوذ کنیم، در غیر این صورت گاه سال های بسیاری را صرف دور باطل زدن می کنیم و نه تنها سینما که عمر را هم به بطالت می گذرانیم. قواعد موجود و برخی عرف های نادرست در سینما به ویژه در امر تولید و نمایش بسیار پیچیده و اغلب غیر منطقی و نسبی است.

این کارگردان عنوان کرد: سینما نیاز به حضور و مشارکت فعالانه زنان دارد. واضح است زنان به دلیل نزدیکی نگاه، جنس احساسات و عواطف برای نمایش نگاه زنانه که لازمه سینمای ماست و ارائه تصویری باور پذیر و واقعی از زنان موفق تر عمل می کنند. به یقین اگر ما بیش از حد توان و ظرفیت، خود را برای حضور برابر و توام با عدالت اجتماعی در عرصه فرهنگی و هنری تلاش کنیم، رسالت زنان امروز ایران را به سرانجام می رسانیم. اگر نتوانیم فضای تنفس، کار و تاثیر را در سینمای خود ایجاد کنیم پیشرفتی اتفاق نخواهد افتاد .

نرگس آبیار افزود: با افزایش نیروهای متخصص زن در بدنه سینمای کشور می توانیم به مرور فرصت ها را شناسایی کنیم و در اختیار دیگر جوانان مستعد و جویای حضور در سینما قرار دهیم. این حضور می تواند ضامن انعکاس اندیشه ها، نیاز ها و ضرورت های ما در سینما باشد و حتی سینمایی را به جهانیان بشناساند که از مولفه های ملی بر اساس جهان بینی زنان ایرانی برخوردار باشد. رسیدن به این جایگاه کمی دست نیافتنی به نظر می رسد اما روشن است نمی توان در این عرصه منفعل بود.

وی در ادامه بیان کرد: مهمترین سوالی که ذهن را به خود مشغول کرده است، نسبت سینمای کشور با هویت و شاخصه زن ایرانی است. سینمای ارزشی ایران نگاه توام با سطحی نگری به زنان را حذف و به آنها به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه نگاه کرده است.

آبیار ادامه داد: سینمای ایران در طول سال های اخیر به نوعی رویه مردسالاری داشته است و به نسبت حوزه های فرهنگی در بخش اندیشه سینما و به ویژه در حوزه کارگردانی، زنان محدود شده اند، البته نه به صورت رسمی. گاه یک فیلمساز زن برای حضور در سطح سینمای حرفه ای مجبور می شود که تمام عمر خود را صرف گذشتن از موانع ثابت و متغیر موجود کند که همه ما تقریبا آنها را می دانیم این مسئله باعث رکود زنان فعال با کارنامه هنری قابل دفاع در حوزه اندیشه سینما که همان کارگردانی است شده است.

کارگردان شیار ۱۴۳ در پایان گفت: همین دلایل منجر به تلاش بنده برای ورود به این دایره بسته شد. البته با نمایش شیار ۱۴۳ این اتفاق افتاد، اما به یقین می دانم که فعالیت در عرصه حساس و توام با تلاطم سینما، ضامن ادامه بقای من و حضور در سطح اول سینمای کشور نیست و باید با توجه به شرایط و امکانات در مسیر پیشرو گام بردارم وگرنه سینما بی رحم است و فرصت کمی به ساکنانش میدهد.

منبع: جماران

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

5 + 1 =