۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵

چه کسانی مشمول عفو عمومی امام خمینی نشدند؟

یکی از مهمترین اسناد قضایی دوران پس از انقلاب اسلامی، فرمان عفو عمومی امام خمینی در سال 58 است. در این فرمان، امام به جز کسانی که شخصاً مبادرت به قتل شخص یا اشخاصی نموده‌اند، دستور قتل شخص یا اشخاصی را صادر کرده‌اند، زندانیان را شکنجه داده و یا دستور آن را داده‌اند و به نحوی از انحا از بیت المال سوء استفاده نموده‌اند، زندانیان دیگر رژیم سابق را موزد عفو قرار داده اند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): یکی از مهمترین اسناد قضایی دوران پس از انقلاب اسلامی، فرمان عفو عمومی امام خمینی در سال ۵۸ (۲۵ تیر ۱۳۵۸ / ۲۱ شعبان ۱۳۹۹) است. در این فرمان، امام به جز کسانی که شخصاً مبادرت به قتل شخص یا اشخاصی نموده‌اند، دستور قتل شخص یا اشخاصی را صادر کرده‌اند، زندانیان را شکنجه داده و یا دستور آن را داده‌اند و به نحوی از انحا از بیت المال سوء استفاده نموده‌اند، زندانیان دیگر رژیم سابق را موزد عفو قرار داده اند.

متن کامل این فرمان که در جلد ۹ صحیفه امام خمینی (صفحه ۱۰۸) آمده به شرح زیر است:

موضوع: استثنا شدگان از عفو عمومی

مناسبت: نیمه شعبان، میلاد مسعود حضرت ولیّ عصر (عج)

مخاطب: دادستان دادگاه‌های انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دادستان دادگاه‌های انقلاب اسلامی کشور

نظر به اینکه در نیمه شعبان معظم ۹۹ – روز میلاد مسعود حضرت ولیّ عصر – کلیه متهمین که در رژیم سابق مرتکب تقصیراتی شده‌اند، به استثنای اشخاصی که ذیلاً ذکر خواهد شد، مورد عفو قرار گرفته، لازم است دستور دهید تمام دادگاه‌های انقلاب اسلامی سرتاسرکشور دراسرع وقت به پرونده متهمین رسیدگی نموده، و بخشوده شدگان را فوراً آزاد نمایند. استثنا شدگان عبارتند از:

۱- کسانی که شخصاً مبادرت به قتل شخص یا اشخاصی نموده‌اند.

۲- آنهایی که دستور قتل شخص یا اشخاصی را صادر کرده‌اند.

۳- افرادی که زندانیان را شکنجه داده و یا دستور آن را داده‌اند.

۴- اشخاصی که به نحوی از انحا از بیت المال سوء استفاده نموده‌اند.

ضمناً توجه داشته باشید که بخشودگی مذکور شامل کسانی که قبل از عفوِ پانزده شعبان نود و نُه، حکم دادگاه درباره آنها صادر شده است نمی‌شود. و نیز بعد از حکم عفو اگر کسی مرتکب جرمی شد، باید تعقیب و مجازات شود. و اکیداً اعلام کنید که هیچ کس حق ندارد مستقیماً متعرض قوای انتظامی، ارتش، ژاندارمری و شهربانی بشود؛ و متهمان در این دستگاهها باید به وسیله رؤسای خودِ آنان تسلیم دادگاه شوند، و متخلفین از این امر، مورد تعقیب و مجازات قرار گیرند.

روح الله الموسوی الخمینی‌

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

33 + = 43